Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gamla myter  (läst 2485 gånger)

Marie i Tierp

gamla myter
« skrivet: 28 apr-08 kl 12:37 »
mycket av det "gamla" inom biodlingen tror jag har att göra med den snåla vinterfodringen. T.ex. att inte utöka för tidigt: bina kan inte hålla värmen och ynglet blir kylt. Med en riklig fodergiva på hösten som räcker ända in i april är det inga problem för bina att hålla temperaturen uppe.

Rosten

• Närke
SV: gamla myter
« Svar #1 skrivet: 28 apr-08 kl 12:42 »
mycket av det "gamla" inom biodlingen tror jag har att göra med den snåla vinterfodringen. T.ex. att inte utöka för tidigt: bina kan inte hålla värmen och ynglet blir kylt. Med en riklig fodergiva på hösten som räcker ända in i april är det inga problem för bina att hålla temperaturen uppe.

Är det inte så med alla saker som man kan ha som hobby eller som levebröd. ;)
När jag utbildade mig till legitimerad trädskötare genom en förening för trädvård. Så fick jag lära mig hur man skulle göra. Allt annat var fel.
Sen blev jag kompis med en fruktodlare. Det tog inte många minuter innan jag förstod att hela min kurs på 21 dagar var ett enda stort misstag. ;D

Så numera är jag mera kritisk till ny information från äldre herrar. ;)
Går just nu en biodlarkurs som har en bra kursledare. Han förklarar varför han gör så och att det finns andra som gör på andra sätt.
Till viss del så förklarar han också att yrkesodlarna gör på helt annat sätt ibland. Så att vi själva kan bestämma hur vi vill göra. Utan att något sätt är fel.

Eller som vår kursledare sa. ;)
Citat:
Finns det 3 biodlare i ett rum så finns det 4 olika åsikter om samma sak.
« Senast ändrad: 28 apr-08 kl 12:48 av Rosten »

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 28 apr-08 kl 16:06 »
En myt härikring är att bina vill sitta trångt, på 10 ramar LN  från midsommar, ända fram till våren.
20 ramar får de bara under tiden mitten av April till mitten av Juni.

Det är inte ovanligt med svärmande bin härikring.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-08 kl 17:16 »
En myt härikring är att bina vill sitta trångt, på 10 ramar LN  från midsommar, ända fram till våren.
20 ramar får de bara under tiden mitten av April till mitten av Juni.

Det är inte ovanligt med svärmande bin härikring.

konstigt ::)
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 28 apr-08 kl 18:24 »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 maj-08 kl 16:11 »
Anette, jag har biodlare här i min förening också som tycker att mer än 10 ramar LN räcker för en drottning sommaren igenom. Sedan är det bättre att jobba med yngeluppflyttning om det behövs i så fall och kontroll att de inte vill svärma eller drar vice celler på det uppflyttade ynglet...

Kanske lever de kvar i de gamaldax drottningarna som inte orkade skapa så starka samhällen. Jag skulle gissa mig till att vi har genom avel gjort våra drottningar lite mer produktiva nu förtiden.

//Roger

Dunderhonung

« Svar #6 skrivet: 04 maj-08 kl 22:29 »
Hej!
Det är många gamla gobbar som tycker om när bina svärmar, så de kan göra avläggare genom detta. Detta kan möjligen leva kvar från den tiden då man hade ett modersamhälle som man övervintrade, och lät svärma under sommaren. När man sedan skulle skörda honungen satte man den äldste gobben på gården att knacka bina på flustret med en sked, den så kallade bislakten. Modersamhället fick sedan övervintra, för att upprepa samma visa nästa år igen...

Tur att vi inte jobbar på detta viset nu för tiden, tänk att sitta och knacka bi efter bi med en sked i flera dagar. :P

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-08 kl 10:02 »
Tur att vi inte jobbar på detta viset nu för tiden, tänk att sitta och knacka bi efter bi med en sked i flera dagar. :P
Den varianten tog de inte upp på bikursen - iallafall har inte min fru (som gick kursen) berättat att det är så man ska göra...  ;)

ES

Dunderhonung

« Svar #8 skrivet: 05 maj-08 kl 19:03 »
Nej, men visst fungerar det ;D Men ganska resursslösande...
En modell om man tappat bort biborsten och sålt bitömmarbottnarna ;)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-08 kl 12:18 »
har varken biborste eller bitömmarbotten :o

brukar gå och hämta några stora hönsfjädrar och binda ihop till en fjäderborste ;)
är Återprenumerant såklart.

Dunderhonung

« Svar #10 skrivet: 07 maj-08 kl 21:30 »
Ja, det fungerar ju det med.. Och det viktigaste: det är gratis ;D

Själv köpte jag bitömmare förra året, tänkte att nu skall jag snickra ihop lite bitömmarbottnar. Men detta blev inte av ::)
Får bli i år istället, har kommit igång att snickra iaf... byggde en drottningmärkningsbur idag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 4 användare (1 dolda)
Besksöta, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser