Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilka skinn...  (läst 4448 gånger)

fröken_trassel

• Gäst
vilka skinn...
« skrivet: 28 apr-08 kl 10:04 »
Vilka skin lämpar sig för fett garvning? Läste ett inlägg tidigare med "recept" (Matolja och äggula) men hur gör man egentligen blandas det och ska skinnet torkas/frysas också?  Skäms lite att säga att jag har aldrig någon sin garvat ett skin trots att jag haft Rex kaniner för både kött och försäljning. (Sålde frysta skinn till de som tränade hundar)

/Marie

Valfrudner

• Spec.intr;Hantverk, kulturhistoria, folkmusik m.m.
    • Norge
    • "Min egen kulturhistoriska bild-blogg"
SV: vilka skinn...
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 14:11 »
Hej Marie!

Kolla Lotta Rahmes bok; "Skinn : Garvning Och Beredning Med Traditionella Metoder".
Den finns säkert på biblioteket.
Där står allt man behöver veta även som nybörjare. Mycket grundlig och med enkla beskrivningar...

Valfrudner

Skaparglädjen är den enda sanna glädjen...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 21:51 »
Jag tycker Rahmes bok är ganska rörig, och det är svårt att följa recepten eftersom man får bläddra fram och tillbaka  :P

Mitt boktips är "Jägarens skinn och hudar" av Alf Andersson och Tommy Paulsson. Där är recepten lättare att följa.

Vet en som fettbereder kaninskinn, men jag har inte testat själv. I ovanstående bok så finns bla fettgarvningsrecept på avhårade älghudar och hjortskinn plus pälskinn som mård och räv.

I korthet - pälsskinn:

*Vekning
*Skrapa köttsidan
*Fetta in köttsidan, tex med olja, äggula och såpa som ska hålla 35 grader.
*Häng skinnet varmt i några dagar och arbeta in fettet ofta. Mer fett om det behövs.
*Tvätta skinnet med såpvatten.
*Lägg skinnet att torka med köttsidan upp, strö över vetemjöl. Låt ligga ett par dagar.
*Skaka av mjölet och mjukgör.
*Kamma upp håret.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 28 maj-08 kl 10:48 »
Jag tycker Rahmes bok är ganska rörig, och det är svårt att följa recepten eftersom man får bläddra fram och tillbaka  :P

Mitt boktips är "Jägarens skinn och hudar" av Alf Andersson och Tommy Paulsson. Där är recepten lättare att följa.

Vet en som fettbereder kaninskinn, men jag har inte testat själv. I ovanstående bok så finns bla fettgarvningsrecept på avhårade älghudar och hjortskinn plus pälskinn som mård och räv.

I korthet - pälsskinn:

*Vekning
*Skrapa köttsidan
*Fetta in köttsidan, tex med olja, äggula och såpa som ska hålla 35 grader.
*Häng skinnet varmt i några dagar och arbeta in fettet ofta. Mer fett om det behövs.
*Tvätta skinnet med såpvatten.
*Lägg skinnet att torka med köttsidan upp, strö över vetemjöl. Låt ligga ett par dagar.
*Skaka av mjölet och mjukgör.
*Kamma upp håret.

Har också Lotta Rahmes bok framför mig och tycker också den är rörig att läsa. Mycket bläddrande blir det och i vissa fall är hon väldigt otydlig.

Var får jag tag i "Jägarens skinn och hudar" av Alf Andersson och Tommy Paulsson?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-08 kl 23:15 »
Var får jag tag i "Jägarens skinn och hudar" av Alf Andersson och Tommy Paulsson?

Borde finnas på biblioteket, annars antikvariat typ här:
http://www.bokborsen.se/Andersson,+Alf+&%3B++Paulsson,+Tommy-begagnad-bok-till-salu4967301_1.htm

:)
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 08:57 »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mysan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jul-08 kl 01:01 »
Hej!
Vad kul att du vill börja gava dina skinn!
Jag har gått på Bäckedals folkhögskola (massa gammalt hantverk!) och garvat en del skinn både där och hemma.
Jag tycker bra om att garva med fett, har brukat använda olja och äggula (eller hjärna när jag kommer åt - jättebra på att tränga in och lätt att mjukgöra) men har precis upptäckt att avocado (blandat med olja till en lös smet) är jättebra och lätt att mjukgöra också - man kan ju ta sån som blivit för gammal eller höra med någon affär om man kan få deras gamla.
Kort beskrivning för att (fett)garva:

Förbehandling
Fett och hinnor skall skrapas bort och skinnet skall saltas, torkas (glöm inte att sätta små stickor som spänner ut benen och andra ställen som vill rulla ihop sig - annars kan de ruttna och börja tappa hår) eller frysas.
Om man saltat skinnet kan det vara bra att skölja det ordentligt för att bli av med så mycket som möjligt av saltet (om man skall avhåra skinnet brukar man lägga det i kallvatten och laka ur saltet - men om man vill ha håret kvar vill man inte riskera att skinnet börjar tappa dem för att man har det i vatten för länge). Det kallas att veka skinnet.

Själva garvningen
Har fettgarvat kanin och har kompisar som gjort det också. Behövs väldigt lite fett, kanske en eller två matskedar. En blandning på 2dl olja och en avocado eller 2dl olja och en äggula eller en kokt fårhjärna och lite olja räcker till ett normalstort får - kanske åtta kaniner...
Man vill ha lite såpa i för att hjälpa fettet att tränga in också.
Vad man gör sedan är att man blandar ihop fetterna, masserar in smörjan i det småfuktiga skinnet, sträcker ut det lite åt olika håll för att hjäpa fettet tränga in.

Fortsättning följer - min franska kusin kom just och jag måste träffa henne lite innan jag går och lägger mig!

mysan

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 jul-08 kl 15:06 »
Så, då är jag tillbaka.

När man arbetat in fettet så skall det mogna i någon eller några dagar, med köttsidan uppåt och helst i solen (akta så att det inte blir alldeles för varmt bara - inte över 40 grader). Nu kan det också vara bra att se till så att inga delar rullar ihop sig och börjar ruttna. Man kan om man vill sträcka ut dskinnet någon gång så att det får en matt vit färg över hela (istället för litet glänsande brungulrött)- då är det riktigt bra inarbetet.

Sedan tvättar man skinnet för att bli av med överflödigt fett och smuts och blod i pälsen. Använd såpa eller schampoo och vatten som inite är mer än 40 grader varmt. En stor balja är bra, men till kanin skinn kanske det går bra med handfat. Byt vatten några gånger tills det fortfarande är någorlunda klart när du tvättat skinnet i det.
Man kan också tvätta i t.ex. en sjö gennom at simma runt med skinnen. Gnugga inte för då kan pälsen tova sig.

Därefter torkar man pälssidan först (om den inte vill torka allas kan man använda fläkt - men med kanin borde det inte vara några problem), sedan köttsidan.
När köttsidan är bara litet fuktig/nästan torr kan man börja mjukgöra.

Mjukgörningen är arbetsam och går ut på att arbeta in luft i skinnet så att det inte stelnar när det torkar.
Man kan gnugga det i händerna, dra det mellan spjälorna på en pinnstol, skaffa en dragvidja (se bok om skinngarvning)... man sträcker helt enkelt ut skinnet åt alla håll och kanter och gnuggar det varmt.
Håll på tills dett är helt torrt. Man kan stoppa det i fysen mellan varven om man inte har tid med all mjukgörning på en gång.
Min vän som avocadogarvat kaninskinn säger att han bara srog ut skinnen efn gång och sedan var de färdiga. Sjukt lyxig mukgörning...

Hoppas det här var till någon hjälp och lycka till!

Det funkar rätt bra att bara testa sig fram och jag brukar t.ex. sällan veka skinn jag skall fettgarva.
Om man inte orkar skrapa så noga först så kan man dra bort fler hinnor när man mjukgör eller arbetar in fettet - detär lite grann en fråga om hur mcket man vill arbeta i nästa steg. hur noga man

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 17 jul-08 kl 00:19 »
Mysan>> Åh, va spännande att få en så bra beskrivning på fettgarvningen! Det är helt klart det jag ska göra med de kaninskinn jag ska sy saker av.  :D Har ett "testskinn" i frysen nu... Nyfiken som tusan på om man kan få till det bra på första försöket...  ;) Men det får vänta tills semestern börjar, så jag verkligen har tid att jobba med det.
Jag önskar dock att jag hade tillgång till likadana sträck-klämmor som dom hade på garveriet i Malung när jag var där på studiebesök. Otroligt praktiska små manicker som verkligen var oumbärliga när det gällde att sträcka skinnen på ett bra sätt! Ju hårdare man drog i dom, desto hårdare nöp dom tag i skinnet som satt i klämman. Klurigt värre!  ;) Men jag har en idé på hur man kanske kan lösa det på hobbynivå... återkommer om det lyckas...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ninjan

• Alvens
« Svar #9 skrivet: 18 jul-08 kl 22:07 »
Lyckas du, så får du tillverka en till mig oxå!!!  ;)

För att mjukgöra skinnen, verkar ju helt klart vara det jobbigaste man har att göra, och då pratar jag om hela kanineriet!  :P
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 23 jul-08 kl 18:37 »
Ja, det är nog inte utan att du har rätt...  ;)
Men det ska bli ruskigt spännande att börja ge sig in på skinnberedningen. Skinnen är ju så otroligt vackra och mjuka!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 30 aug-08 kl 13:34 »
jo jag ville tillägga om de med klämmorna på malungs garveri
de finns små klämmor på typ ÖB som är till för snickerier ligger i 4-pack som
är väldigt bra nyp i ,med hål på handtagen som är perfekta till att spänna ut hudar av olika slag
jag använder större klämmor för större skinn så borde funka med mindre oxå.

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
William, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser