Det här inlägget är korspostat och finns i både fårforumet och getforumet. Om det är förbjudet att göra så får gärna moderator lägga det där han/hon anser det passar bäst.
Jag vill ha får alternativt getter som betesvårdare. Jag har hästar, och som de som är bekanta med hästar vet så är de tämligen dåliga betesdjur som 'putsar' betet ganska dåligt. Därför vill jag ha får/getter.
'Vinterhagen' som är den där jag framförallt vill ha 'städpatrullen' består av en del vall (som jag i skrivande stund inte kan svara hur mycket som överlevt av dock) men framförallt av sluttningar/branter med skog, sten och rötter - och så gräs däremellan då. Det växer tämligen mycket skräp i den (kvickrot, maskrosor, diverse ogärs, brännässlor, mer ogräs osv) men även klöver (vitklöver). Hästarna betar ner den väldigt hårt dock, men där deras rator är lämnas gräset grönt och frodigt.
Beteshagen är klöver, timotej och en liten del kvickrot och maskros. Kraftigt bete.
Där jag framförallt vill ha städpatrullen är vinterhagen, där jag sommartid vill de ska hålla efter den. Dock kommer de även få putsa betet, men då genom att de går i mindre fålla som succesivt flyttas, de kommer inte gå fritt på betet (det är en stängselteknisk fråga som är anledningen till det). Så del av sommaren kommer de höfodras i alla fall, men alltid ha grönt att plocka i i alla fall, och förhoppningsvis (Svårt att sia om hur vädrets makter tänker bete sig) ha bete större delen av den.
Det växer en del sly i vinterhagen, hästarna håller efter den ganska bra, men lite hjälp på traven skulle inte skada (och TÄNK om det fanns ett djur som åt färska brännässlor och hägg, vad lycklig jag skulle vara

)
Så, då är då frågan - getter eller får?
Som jag ser det så har fåren plus i att de är lättare att stängsla in. Stängsligen kommer att vara elstängsel med tråd, det blir INGA elnät eller fårnät alldeles oavsett! Samtidigt så har jag fått uppfattningen att få är ganska dåliga betesutnyttjare de med, men att de i likhet med hästar betar rent om man struntar i deras högljudda klagan om att 'den goda maten är sluuut'.. Nackdelen jag ser med får är att de är större (äter mer hö) och att de ska klippas 1 - 2 gånger per år.
Fördelen med getter känns som att de är bättre på att äta rent, och att de även röjer sly. De är också mindre (mindre höåtgång) Den stora nackdelen är ju då att de små rackarna kan vara förtvivlat svåra att stänga in. Dock har jag hört att angoragetter är lättare att stänga in än andra getter, ligger det någon sanning bakom detta?
Och jag har lika lite nytta av getter på byn (de komemr bli hundmat innan de vet ögat av i så fall) som jag har av ett får som surt står och bräker och hävdar att det inte har nån mat, och betar lika dåligt som hästarna..
Sen är det ju de här frågorna jag inte har svar på, som vilket av djurslagen som är mest härdiga för kyla? Vilket av dem som har minst rasrelaterade sjukdomar?
Såm nu vill jag höra vad ni anser är bäst lämpat i det här fallet - får eller getter? Och gärna en motivering =)