Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter vs får som betesvårdare?  (läst 5467 gånger)

Alexandra_W

• Gäst
Getter vs får som betesvårdare?
« skrivet: 15 maj-05 kl 19:49 »
Det här inlägget är korspostat och finns i både fårforumet och getforumet. Om det är förbjudet att göra så får gärna moderator lägga det där han/hon anser det passar bäst.

Jag vill ha får alternativt getter som betesvårdare. Jag har hästar, och som de som är bekanta med hästar vet så är de tämligen dåliga betesdjur som 'putsar' betet ganska dåligt. Därför vill jag ha får/getter.

'Vinterhagen' som är den där jag framförallt vill ha 'städpatrullen' består av en del vall (som jag i skrivande stund inte kan svara hur mycket som överlevt av dock) men framförallt av sluttningar/branter med skog, sten och rötter - och så gräs däremellan då. Det växer tämligen mycket skräp i den (kvickrot, maskrosor, diverse ogärs, brännässlor, mer ogräs osv) men även klöver (vitklöver). Hästarna betar ner den väldigt hårt dock, men där deras rator är lämnas gräset grönt och frodigt.

Beteshagen är klöver, timotej och en liten del kvickrot och maskros. Kraftigt bete.

Där jag framförallt vill ha städpatrullen är vinterhagen, där jag sommartid vill de ska hålla efter den. Dock kommer de även få putsa betet, men då genom att de går i mindre fålla som succesivt flyttas, de kommer inte gå fritt på betet (det är en stängselteknisk fråga som är anledningen till det). Så del av sommaren kommer de höfodras i alla fall, men alltid ha grönt att plocka i i alla fall, och förhoppningsvis (Svårt att sia om hur vädrets makter tänker bete sig) ha bete större delen av den.

Det växer en del sly i vinterhagen, hästarna håller efter den ganska bra, men lite hjälp på traven skulle inte skada (och TÄNK om det fanns ett djur som åt färska brännässlor och hägg, vad lycklig jag skulle vara ;))

Så, då är då frågan - getter eller får?

Som jag ser det så har fåren plus i att de är lättare att stängsla in. Stängsligen kommer att vara elstängsel med tråd, det blir INGA elnät eller fårnät alldeles oavsett! Samtidigt så har jag fått uppfattningen att få är ganska dåliga betesutnyttjare de med, men att de i likhet med hästar betar rent om man struntar i deras högljudda klagan om att 'den goda maten är sluuut'.. Nackdelen jag ser med får är att de är större (äter mer hö) och att de ska klippas 1 - 2 gånger per år.

Fördelen med getter känns som att de är bättre på att äta rent, och att de även röjer sly. De är också mindre (mindre höåtgång) Den stora nackdelen är ju då att de små rackarna kan vara förtvivlat svåra att stänga in. Dock har jag hört att angoragetter är lättare att stänga in än andra getter, ligger det någon sanning bakom detta?

Och jag har lika lite nytta av getter på byn (de komemr bli hundmat innan de vet ögat av i så fall) som jag har av ett får som surt står och bräker och hävdar att det inte har nån mat, och betar lika dåligt som hästarna..

Sen är det ju de här frågorna jag inte har svar på, som vilket av djurslagen som är mest härdiga för kyla? Vilket av dem som har minst rasrelaterade sjukdomar?

Såm nu vill jag höra vad ni anser är bäst lämpat i det här fallet - får eller getter? Och gärna en motivering =)

Re:Getter vs får som betesvårdare?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-05 kl 22:16 »
Min erfarenhet är att getter äter inte lika fort som får. Getterna gör jättefint efter sig, renputsat, både gräs och sly. Fåret äter snabbt och blir sen sur och rymmer när det tycker att det inte har nåt att äta. Jag skulle välja get! Fast min erfarenhet är ganska begränsad.
Våga lita på dina drömmar!

br00ki3

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 dec-06 kl 20:49 »
getter äter segt men best.. älskar min get :-[

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-06 kl 22:49 »
Får äter inte vitklöver och definitivt inte nässlor  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-06 kl 22:53 »
Jag har erfarenhet av bägge. Så här är det, getterna äter klart rent efter sig. Mina struntade blankt i eltråden, men o andra sidan så länge det fanns mat så var dom kvar där dom skulle, men ett icke getanpassad vinterhage för hästar gick aldrig.

Har nu får, dom är som du gissat lite mer sparsmakande vad dom stoppar i sig men har dom inget val så tuggar dom på... Men går du o stoppar åt dom hö eller annat för att du tänker att det goda är slut, så har du bräk bekymret som ett brev på posten  :D

Brännässlorna slår jag ner med lie o samlar ihop med ett par bra handskar o hänger upp i ladan som knippen o torkar till vintergodis  :P Mat ska dom ju ändå ha!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-06 kl 07:11 »
Fler svar...... getter älskar buskar, sly och örter fast jag upplever dom som dåliga betare. Dom gör underverk på ingenväxta beteshagar.
Får tycker bäst om spätt gräs, dom har svårt att tillgodogöra sig förvuxet bete. En och annan buske slinker också ner.
Nässlor kan du slå med lie och låta ligga kvar och torka så blir det uppätet av både får och getter. Gör du det några gånger per säsong så minimerar du nässelbeståndet.

Vi har en hage som har användts till vall och till bete åt hästar och så har vi ett stort naturreservat med mycket björnbässnår och andra buskar. I hästhagen går bara getter under sommaren och gräset håller sig halvhögt. När vi sedan tar hem fåren på hösten så förvandlar dom hagen till en välklippt gräsmatta.

Du får kanske testa med en ko

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 06 dec-06 kl 10:41 »
har haft både får och getter under sommaren och fåren är dåliga betesputsare i jämförelse med getterna. Getterna äter dessutom allt fåren är lite kräsna med just nässlor och "gammalt" gräs.
Jag har dvärggetter och stänger in dem på el. Inga problem om man sätter en tråd ca. 10 cm från marken och några däröver med täta mellanrum. (bara bocken som drar när getterna slutar brunsta).
Jag hade valt getter. (de är dessutom väldigt personliga och trevliga som sällskap)

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 06 dec-06 kl 16:18 »
Gutefår är väl inte krav på att klippa men getter äter allt och kräver rejält stängsel.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 07 dec-06 kl 01:36 »
Har för mig att angoragetter ska klippas årligen.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 07 dec-06 kl 18:31 »
det är ganska stor skillnad på får och får... berende på raser...
Visa köttraser vill helre gå på gräs beten och lantras får gillar gärna hagmarker...och örter...
Har själv mest erfaren het av almogefår... och de är MYCKET dukitga på att beta sly ...och gamla betes marker som vuxit igen...

Allt för svannn.. älggräs, hallon, lövskly så långt de nådde (stående på bakbenen och de buskar de pressar ner genom att gränsla dem och trycka ner dem med bringan...

De busk de inte gillar är al....
skall prova att släppa dem mycket tidigt på våren i alslyt redan vid blad sprickningen  då tror jag även de förjer med...

Vit klöver ätaer iallafall mina får...
Men blir gräset förvuxet på åker marken så står det långa vippor kvar... oftast är det ex vis timotej och ängssvingel.....

nässlor äter de inte färska men jag slår dem med lien och närr de torkat så äter de upp dem...

Vad jag lärt mig är getter mer av lövoch bark älskare... men äter även örter...
fåren äter helst örter och löv...

mina allmogefår verkar vara mellan ting mellan get o får....

Men tänker man på tex fåren ursprung...
kött raser från england - vill helst ha "gröna kullar"...

våra svenska allmogefår " skogsbeten och hag marker..."

Presis som kor...

Lantras kor är väldigt duktiga på beta sly... mina fjäll o rödkullor ... gör rent på hallon, rallarrosor tom älggräset slinker med framår hösten...

även då Highland cattle ...

medans "vanliga mjölkkor " oftast kräver bättre beten...

Det handlar nog mest om betes trycket... att ha tillräckligt många djur på betet...
varför inte både några getter o några får....
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #10 skrivet: 01 jan-07 kl 09:45 »
Gutefår är väl inte krav på att klippa men getter äter allt och kräver rejält stängsel.

Jo, det är krav på det.. Det fick vi förmedlat av Kungsbacka Djurskyddsinspektörer, som dessutom tyckte att de skulle klippas i Mars (kallt) ???
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 01 jan-07 kl 11:25 »
Då har jag blivit felinformerad. Om att det är tillåtet att lödja gute när dom sjävla fäller.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: klippfri..nää..
« Svar #12 skrivet: 01 jan-07 kl 19:18 »
Gutefår är väl inte krav på att klippa

Ingen fårras är undantagen klippregeln
§ 42 Får ska klippas minst en gång om år.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare (1 dolda)
eremit1, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser