Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När lyser ni era ägg?  (läst 2515 gånger)

bea

När lyser ni era ägg?
« skrivet: 26 apr-08 kl 22:28 »
Har googlat och läst på div sidor....allt från dag 5-8 har jag hittat.
Skulle vara kul att veta hur ni andra här på forumet gör!

Bea

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: När lyser ni era ägg?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 23:33 »
Beroe ju på hur nyfiken man är.. jag lyser från 4:e dan osså en gång i veckan eller så.. ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

bea

« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 23:39 »
Ok
Kommer nog själv att ha svårt att hålla mig denna gången  ;)
Var ett tag sen jag hade kycklingar hemma nu så man bli ju otålig  :-[

Ce

« Svar #3 skrivet: 27 apr-08 kl 11:25 »
Jag brukar lysa efter ca 8 dagar, men inte alla äggen - bara några så jag vet att det är kycklingar på gång. (Varför jag inte lyser alla vet jag inte. Först ville jag inte störa hönorna, men de verkar inte ett dugg störda av att jag är där och kollar, men jag har fortsatt så i flera års tid nu...) Sen brukar jag lysa något enstaka ägg en eller två gånger till under ruvningen - bara för att det är så läckert att se hur kycklingen rör sig där inne!
Jag kan ändå inte komma mig för att slänga obefruktade ägg så då ser jag ingen vits med att lysa alla - jag gör det ju bara för att jag är så nyfiken ;). Och hittills har jag inte haft någon kyckling som dött under utvecklingen (så såna ägg har jag inte behövt ta ställnnig tlll att kasta)  - bara ett par fullgågna som inte kommit ut!
//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 27 apr-08 kl 19:07 »
Lyser mignonägg från dygn 2 och ljusa hönsägg från 3:e dygnet. Mörka ägg någon dag senare. Vaktelägg på 4-5 dygnet.

bea

« Svar #5 skrivet: 28 apr-08 kl 08:59 »
lyste mina ägg idag...dygn 3 kunde redan se spindlar i alla de som jag lyste  ;D
så nu är lyckan gjord för flera dagar framöver :-[

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 maj-08 kl 05:52 »
Vad har man för lampa att lysa med? Är det en specialgrej, eller duger vad som helst?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 02 maj-08 kl 08:52 »
Jag använder en liten platt ficklampa som min hund vann på en tävling en gång. Det är en diodlampa i den så den är rätt stark men blir inte så varm. Fungerar på alla ägg utom mörka ägg av Isbar, japanska och kinesiska vaktlar.

bea

« Svar #8 skrivet: 05 maj-08 kl 11:38 »
Jag har en lampa som jag köppt på högberga speciellt för ändamålet.
Det går säkert bra med annat med :)
Den kostade dock inte så mycket och jag beställde andra grejor...så jag passade på. ;)

Ce

« Svar #9 skrivet: 07 maj-08 kl 21:31 »
Tack - alla ni som sa att ni lyser ägg dag tre!!!

Nu gick vi ut i hönshuset av ren nyfikenhet - tre dygn (minus 1 timme) har vi nu. Tog tre slumpmässiga ägg och i två såg vi med säkerhet "spindlar"!

För några år sedan höll jag på med en toarulle inlindad i folie och lyste med en lampa därigenom och hade svårt att se spindlar vid ca 1 vecka. (även i ägg som det sedan blev kycklingar i.)
Nu för tiden struntar jag i rullen och tar en vanlig ficklampa vilken som helst, men gärna en diodlampa - och kan efter tre dagar se "spindlar"! Det var inte ens helt mörkt ute och jag har stora fönster i hönshuset!

Nu börjar jag bli nyfiken om man kan se ännu bättre med en äggprovarlampa! Men redan nu tycker jag att jag ser ungefär så bra som på ett ultraljud...

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

bea

« Svar #10 skrivet: 08 maj-08 kl 08:57 »
Jag vet inte om man ser bättre eller ej men bra ser man :)
Lyste igår igen....och det utvecklas normalt :)
Jag är så oooootålig nu men det är ju över en vecka kvar :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser