Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mamman bygger sig ute.....  (läst 749 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Mamman bygger sig ute.....
« skrivet: 26 apr-08 kl 10:52 »
En av mina kaninhonor fick ungar för första gången för ca en vecka sedan. Nu håller hon på med något konstigt.....ungarna är födda i den isolerade delen av buren. Till den delen  kommer kaninen in genom en liten öppning/dörr. Nu är det bara så att hon gräver/sprätter igen öppningen hela tiden så hon hamnar utanför och ungarna innanför. Och det är rejält hon gör det - jag får ta en pinne och hacka hål och tömma öppningen på halm och spån samt kaninskit flera gånger om dagen. Någon som vet varför hon gör så här??
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Mamman bygger sig ute.....
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 10:59 »
För att de inte skall kräla iväg och frysa ihjäl eller bli uppätna av rovdjur medan mamma är på jobbet.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 26 apr-08 kl 15:14 »
Fick mina första kullar för ett par veckor sen o båda gör likadant. Undrade också vad som stod på, men fick genom det här forumet veta att det är helt normalt! Honan diar bara sina ungar 1-2ggr per dygn, då gräver hon sig in o ger dem di, sen murar hon igen. Har kollat "mina" bon några ggr, ungarna växer och frodas därinne så mammorna måste ju gräva sig in ibland..

Ta inte bort nånting utan låt henne hållas, och lita på att hon sköter sina ungar  ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 26 apr-08 kl 15:44 »
Tack så jättemycket för svaren. Mina andra nuvarande och tidigare honor har inte gjort så här. Började fundera på om hon blivit galen...... ;)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 apr-08 kl 12:11 »
Har en tokhona nu som gjort boet mitt i buren, precis vid ena luckan. Igår fick jag en smärre chock för hon hade grävt ÖVER ungarna. Täckt dom fullständigt med spån! Jag trodde dom kvävts under alltihop men vid närmare titt såg jag att dom levde och mådde gott *puh*. Kaninmamman verkar veta vad hon gör!

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser