Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SKB-Kviga som skall kalva  (läst 1764 gånger)

Tuppen

SKB-Kviga som skall kalva
« skrivet: 19 apr-08 kl 00:24 »
Min andra fråga är om foderstatus till en dräktig kviga, vi har ensilage med ts halt på cirka 60%, hur mycket ensilage behöver hon och när och hur mycket kraftfoder skall hon ha? och skall man ge extra tillskott med mineraler eller annat?

Ursäkta att jag är sen, har haft dator haveri. Det är en liten SKB kviga kanske på cirka 250-300 kilo, förhoppningsvis skall hon kalva i juli
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 08:44 av Sirpa »
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: SKB-Kviga som skall kalva
« Svar #1 skrivet: 19 apr-08 kl 10:56 »
250-300 kg ??

Har du mätt henne, vad har hon för bröstomfång ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 19 apr-08 kl 14:48 »
Väger hon bara 250 kg nu så hoppas jag hon inte är jätte dräktig.Det är inte mycket,även för att vara en SKB.
Ska hon kalva frammåt hösten så räcker väl det med fri tillgång på ensilag och mineraler och ett bra bete.
Ska hon kalva snart så ska du nog börja med kraftfoder snarast,men inte för mycket så hon blir fet.Ingen bra kombinatin med små och feta kvigor som ska kalva,men kvigan måste vara i god kondition vid kalvning.Nu är det kanske tur att fjäll och i viss mån även SKB kan vara kanska små vid kalvning.Men varför betäcka/seminera en så liten kviga?
Håller med Rosa,mät henne så du vet säkert vad hon väger.Kvigan kanske är tyngre,eller lättare........
Mäter själv alla djuren regelbundet så man vet att de växer som de ska och att man utfodrar rätt.
Det är så enkelt.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Tuppen

« Svar #3 skrivet: 18 jul-08 kl 22:39 »
Hej
Jag har läst en heldel om kalvning på sistone eftersom vi har en fjällkviga som skall kalva, dock vill jag höra om det är någon här som har lite tips till en nybörjare på kalvning?
Kvigan går undan för sig själv och juvret är stort och hårt nu, verkar inte vilja röra sig från sin liggplats speciellt lång tid, går ej ner på ängen och äter längre utan betar hellre i skogen, så jag tror att det är nära till kalvning?

Inför kalvning vad har ni för tips?
Jag har kontaktat två närliggande bönder och de kommer vid behov, men vad skall jag göra innan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 02:29 »
Var det den kvigan som var så otroligt liten ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tuppen

« Svar #5 skrivet: 22 jul-08 kl 00:07 »
Jo, men en bonde som var hos mig sa att hin nog låg mellan 350-400 kilo. Så jag har nog missbedömt henne rejält, ber om ursäkt!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-08 kl 15:34 »
Vilken tur  :) då har kalvningen gått bra ?

SKB kalvar är söta  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser