Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka vid olika tillfällen?  (läst 4472 gånger)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kläcka vid olika tillfällen?
« Svar #20 skrivet: 12 maj-08 kl 23:19 »
Jag har ett litet kylskåp.. hemmabygge (fast inte av mig).. får nog in ca 80 hönsägg..

Ja den första kom igår em och sen var det fem imorse och resten har kommit under dagen.. det piper i ett av dom men inget hål än.. hoppas det kommer ut nån till imorgon bitti.. :)

Du kan säkert köra lite lägre fuktighet om du har tid att doppa några ggr om dan.. jag är hemma om dagarna för vi har ju en hel farm så då kan man titta till dom ofta.. ;D

Ja Tv är inget som jag ägnar så mycket tid åt.. mer datorn isåfall.. men mest alla djuren förståss  ;D

"fungilla" håller med dig.. ett toppenforum detta.. man lär sig nya saker varje dag.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

amarantus

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 maj-08 kl 23:26 »
Jag har ett litet kylskåp.. hemmabygge (fast inte av mig).. får nog in ca 80 hönsägg..

Ja den första kom igår em och sen var det fem imorse och resten har kommit under dagen.. det piper i ett av dom men inget hål än.. hoppas det kommer ut nån till imorgon bitti.. :)

Du kan säkert köra lite lägre fuktighet om du har tid att doppa några ggr om dan.. jag är hemma om dagarna för vi har ju en hel farm så då kan man titta till dom ofta.. ;D

Ja Tv är inget som jag ägnar så mycket tid åt.. mer datorn isåfall.. men mest alla djuren förståss  ;D

"fungilla" håller med dig.. ett toppenforum detta.. man lär sig nya saker varje dag.. :)

Va bra då har du plats för många du med ;D jag är hemma jag med för djuren tar all min tid vilket jag älskar som tur är.
Jag sitter uppe för att luftfuktigheten ska jämnas ut nu när jag höjt en aning för de små som piper "och är lite nyfiken på en som gör ett hål just nu" ska ställa klockan väldans tidigt imorgon ;D

amarantus

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 maj-08 kl 10:44 »
Va bra då har du plats för många du med ;D jag är hemma jag med för djuren tar all min tid vilket jag älskar som tur är.
Jag sitter uppe för att luftfuktigheten ska jämnas ut nu när jag höjt en aning för de små som piper "och är lite nyfiken på en som gör ett hål just nu" ska ställa klockan väldans tidigt imorgon ;D

Luftfuktaren gick i höjden och temp sjönk pga av ett inställningsfel :o :'( så alla dog av avkylning och drunkning....kan man säga ramla innan målsnöret? fy vill uttrycka mig med alla svordommar som finns men vad hjälper det :-\
Trodde jag skulle hämta gubbens slägga och fixa till så att kläckaren blev smulor men hejdade mig.
Nu är nya ägg från nettis på väg och gubben har ställt in kläckaren rätt igen som tur är :)

Jag har problemet med min kläckare att när jag höjer fukten så sjunker tempen och jag måste då justera den vilket INTE är lätt på denna avancerade maskin. Trodde en 17000 kr kläckare skulle vara enkel och trygg men icke....man måste vara data- tekniker :(
Annars så går det bra att kläcka vid olika tillfällen som är ämnet ;D

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #23 skrivet: 14 maj-08 kl 10:51 »
Så tråkigt :(

Min kläckare är som sagt ett gammalt kylskåp.. det finns en termostat där man kan vrida på en skruv osså är det bara att vänta en timme o se om man vridit lagom mycket.. sen en lös fuktmätare och vattenskålar i lagom mängd.. vända får jag naturligtvis göra själv oxå..

Kan tycka det är besvärligt men det som kan hända är att jag måste byta glödlampa om den skulle gå sönder under kläckningen..

Håller med dig om att betalar man så mycket ska det bara funka..  :-\

Du får ta nya tag och lycka till med nästa laddning / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser