Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka vid olika tillfällen?  (läst 4479 gånger)

amarantus

• Gäst
Kläcka vid olika tillfällen?
« skrivet: 24 apr-08 kl 14:05 »
Om man lägger in ägg i kläckaren senare ihop med andra kan man då lägga ner de första och ta ut o vattna dem istället för höja luftfuktaren? annars riskerar man ju de andra äggen.
Har ju bara en kläckare tyvärr. Idag fann jag att äggen var för många under en höna så jag tog o räddade några ägg och la in i kläckaren.

Hur gör ni?

Fredrik.Eliasson

SV: Kläcka vid olika tillfällen?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 14:13 »
Hejsan!

Jag har oxå bara en kläckare och jag var dum nog att lägga in äggen samma dag som de kom (med andra ord ungefär 1-4 ägg varje dag i en vecka).

Och nu har de första kycklingarna kommit ut, och jag har höjt fukten till 80% (lite mer faktiskt) och det verkar som om de andra äggen klarar det ganska bra... Men jag vet ju såklart inte ännu. Jag kan meddela på måndag för då ska de sista från denna omgången komma ut.

Men jag hoppas att du får ett svar innan dess oxå, ha det bra MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 apr-08 kl 15:10 »
Hejsan!

Jag har oxå bara en kläckare och jag var dum nog att lägga in äggen samma dag som de kom (med andra ord ungefär 1-4 ägg varje dag i en vecka).

Och nu har de första kycklingarna kommit ut, och jag har höjt fukten till 80% (lite mer faktiskt) och det verkar som om de andra äggen klarar det ganska bra... Men jag vet ju såklart inte ännu. Jag kan meddela på måndag för då ska de sista från denna omgången komma ut.

Men jag hoppas att du får ett svar innan dess oxå, ha det bra MVH Fredrik

Oj ;D...då hoppas vi på en bra kläckning för dig just nu då ;) ja lämna gärna besked sen hur det gått!

bea

« Svar #3 skrivet: 26 apr-08 kl 22:26 »
Man stänger ju av vändningen på slutet, om det görs automatiskt.
Så då får man ju vända de äggen som lagts in senare manuellt.
Annars tror jag inte att det är något större problem.

Bea

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-08 kl 08:38 »
Man stänger ju av vändningen på slutet, om det görs automatiskt.
Så då får man ju vända de äggen som lagts in senare manuellt.
Annars tror jag inte att det är något större problem.

Bea

Ja just det. Är mer rädd att äggen som jag då vänder manuellt får för hög luftfuktighet och dör :-\

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 29 apr-08 kl 08:48 »
Jag har tre hyllor i min kläckare och vattenkällan längst ner.. har lagt in var 10:e dag.. nu ligger de som ska kläckas om tre dagar längst ner.. och jag höjer inte luftfuktigheten (som ligger på 60% konstant) utan sprutar lite försiktigt med blomspruta på äggen som ska kläckas..

Lycka till.. jag väntar med spänning till på fredag när första laddningen ska kläckas.. 12 av 16 var fullt utvecklade nu
Blommor är det / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Fredrik.Eliasson

« Svar #6 skrivet: 29 apr-08 kl 16:22 »
Hej igen!

Jag fick fram 5 kycklingar första omgången(en dog efter ett dygn ute). Det är iaf 30-50% (räknade faktiskt inte äggen innan...).

Men dock borde jag nog avråda från att höja fuktigheten i hela kläckarn då det i mitt fall verkar som om de andra inte mått så bra av det. Många ägg har dött de senaste dagarna...

Men nu har mina höns börjat ruva så jag hoppas på fler kycklingar längre fram ändå!

Lycka till iaf! MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 29 apr-08 kl 22:13 »
När man läger in ägg i olika omgångar så blir det inte den optimala miljön för äggen tyvärr. När de första äggen går in för kläckning höjs temperaturen i kläckaren och då kan mna mista något/några av de andra äggen. Sen när man höjer luftfuktigheten missar man ytterliggare nån.

Ska man lägga in ägg i omgångar ska man antingen se till att alla kläcks samtidigt eller ha en kläckare till dit man flyttar de ägg som ska kläckas om man vill ha ut så många kycklingar som möjligt.

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 apr-08 kl 09:43 »
Hej igen!

Jag fick fram 5 kycklingar första omgången(en dog efter ett dygn ute). Det är iaf 30-50% (räknade faktiskt inte äggen innan...).

Men dock borde jag nog avråda från att höja fuktigheten i hela kläckarn då det i mitt fall verkar som om de andra inte mått så bra av det. Många ägg har dött de senaste dagarna...

Men nu har mina höns börjat ruva så jag hoppas på fler kycklingar längre fram ändå!

Lycka till iaf! MVH Fredrik

Tur att några överlevde för dig :) Som tur var så var de sistlagda äggen hos mig nästan inte befruktade så jag kör på noga med Lakenfelderäggen, så får jag improvisera med några få ägg "på något sätt utanför kläckaren"

Jag har också en ruvhöna som ligger på ca 14 ägg så jag ska ut och ta några och kläcka fram inne för annars riskerar några att klämmas ihjäl. Så går det när flera hönor samsas om samma plätt. Glömde att stänga dörren in till henne :-[ så att en annan höna tog över efter 15 dagar :o jaja jag visste ju om att det kan ske och sen tänkte jag liksom inte på att tiden gick...

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 apr-08 kl 09:45 »
När man läger in ägg i olika omgångar så blir det inte den optimala miljön för äggen tyvärr. När de första äggen går in för kläckning höjs temperaturen i kläckaren och då kan mna mista något/några av de andra äggen. Sen när man höjer luftfuktigheten missar man ytterliggare nån.

Ska man lägga in ägg i omgångar ska man antingen se till att alla kläcks samtidigt eller ha en kläckare till dit man flyttar de ägg som ska kläckas om man vill ha ut så många kycklingar som möjligt.

Nä precis men så stod jag här med ett gäng med ägg och då la jag in dem :-[

amarantus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 maj-08 kl 22:05 »
Jag la ner de ägg som skulle kläckas i botten som man ska göra och de andra vändes vidare.
Det gick sen bra med kläckningen. För 3 dygn sen kläcktes första gäng och jag doppade äggen några gånger i ljummet vatten och vips var de ute utan problem. 8strök ljummet vatten runt ägget när kycklingen var på väg ut. Förlorade ingen.
Nu sen igår höjde jag fukten och nu hörs pipen från nästa gäng :D

Så det gick ju som smort :D

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 12 maj-08 kl 22:13 »
Har kläckt två omgångar av tre som legat inne samtidigt (Blommeägg).. en omgång i veckan.. Första gången var det 12 befruktade och 6 kläcktes 2 till var klara men dog..

Andra omgången var det 14 befruktade.. 12st kom ut och 2 dog..

Jag gjorde ungefär som Amarantus.. lade de till kläckning i understa lådan och drog ut o sprayade dom  några ggr per dag o strök ljummet vatten över de som var på väg ut..

Nu har jag 33 ägg som ska kläckas nästa måndag och imorgon ska jag lägga in 7 Blåankägg.. nästa vecka (efter tredje kläckningen) lägger jag in ca 50-60 blommeägg igen..

Då tar jag ut och doppar ankäggen 3ggr per dag och håller normal  fuktighet för hönsäggen..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-08 kl 22:14 »
Har kläckt två omgångar av tre som legat inne samtidigt (Blommeägg).. en omgång i veckan.. Första gången var det 12 befruktade och 6 kläcktes 2 till var klara men dog..

Andra omgången var det 14 befruktade.. 12st kom ut och 2 dog..

Jag gjorde ungefär som Amarantus.. lade de till kläckning i understa lådan och drog ut o sprayade dom  några ggr per dag o strök ljummet vatten över de som var på väg ut..

Nu har jag 33 ägg som ska kläckas nästa måndag och imorgon ska jag lägga in 7 Blåankägg.. nästa vecka (efter tredje kläckningen) lägger jag in ca 50-60 blommeägg igen..

Då tar jag ut och doppar ankäggen 3ggr per dag och håller normal  fuktighet för hönsäggen..

Lysande resultat ju :D
Vilken värme o fukt har du vid ankkläckning?

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #13 skrivet: 12 maj-08 kl 22:20 »
Ja det blir samma som för kycklingarna.. har en normal fuktighet på 60-65 i kläckaren..
(sen får man doppa ankäggen ofta..och spraya hönsäggen om man har fler omgångar i och inte kan höja)

Nu tänkte jag ju kläcka ank och höns samtidigt så då blir det några vattenskålar till så får jag nog upp den till 80% vid kläckning..

Tempen ligger strax under 38..

amarantus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 maj-08 kl 22:35 »
Ja det blir samma som för kycklingarna.. har en normal fuktighet på 60-65 i kläckaren..
(sen får man doppa ankäggen ofta..och spraya hönsäggen om man har fler omgångar i och inte kan höja)

Nu tänkte jag ju kläcka ank och höns samtidigt så då blir det några vattenskålar till så får jag nog upp den till 80% vid kläckning..

Tempen ligger strax under 38..

Tack för det är just DET att jag också ska kläcka Mignon och lakenfelder,Lohman samtidigt ;D
Blir lite knixigt men kul...

amarantus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 maj-08 kl 22:38 »
Menar du föresten att du har 60-66 fukt även i början ::) för jag har mellan 42-45% för hönsägg sen en höjning till 60-55.
Klarar ankägg 42-45% första tiden med tro ???

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #16 skrivet: 12 maj-08 kl 22:57 »
Ja det har jag haft och det har gått bra.. vet att den ska vara något lägre än så vid hönsäggsruvning, men kan man inte vänta tre veckor mellan så får man gå en gyllene medelväg  :)

Har kläckt en hel del kycklingar för många år sen i alla möjliga olika typer av kläckare.. även hos såna som har haft jättestora automatkläckare med vändning.. fast där har man bytt skåp vid kläckning.. har nyss startat om på ny kula nu..

Du får doppa ankäggen från första dan tror jag.. men jag är ingen van ankkläckare så du får kanske ta en "second opinion" på det ;)

Förresten lös jag de fyra äggen som låg kvar från dagens kläckning och det var liv i två till.. de andra 2 hade dött i tidigt stadium..
Vi får se om dom kommer ut oxå tills imorgon.. då blir det 14 av 18 inlagda.. ;D

fungilla

« Svar #17 skrivet: 12 maj-08 kl 23:05 »
Måste säga att det är så otroligt givande att läsa här på forumet.
Man lär sig så mycket..

Kram
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 maj-08 kl 23:09 »
Ja det bli lite nervigt med så hög luftfuktighet "biter på naglarna redan" kanske kan våga att sänka pyttipytt och doppa äggen många gånger per dag. Som om man inte hade nog med jobb liksom :P :D men va fasen så är det när man är galen i att hitta på en massa extrajobb. Jag tittar mer i fönstret på kläckaren än tv faktiskt.

amarantus

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 maj-08 kl 23:14 »
Ja det har jag haft och det har gått bra.. vet att den ska vara något lägre än så vid hönsäggsruvning, men kan man inte vänta tre veckor mellan så får man gå en gyllene medelväg  :)

Har kläckt en hel del kycklingar för många år sen i alla möjliga olika typer av kläckare.. även hos såna som har haft jättestora automatkläckare med vändning.. fast där har man bytt skåp vid kläckning.. har nyss startat om på ny kula nu..

Du får doppa ankäggen från första dan tror jag.. men jag är ingen van ankkläckare så du får kanske ta en "second opinion" på det ;)

Förresten lös jag de fyra äggen som låg kvar från dagens kläckning och det var liv i två till.. de andra 2 hade dött i tidigt stadium..
Vi får se om dom kommer ut oxå tills imorgon.. då blir det 14 av 18 inlagda.. ;D

Har du stort kläckskåp kanske?
14 av 18 är bra och likvärdigt med naturkläckning i snitt tror jag :) tänk va...att de kläcks olika fast de är inlagda samtidigt ::) konstigt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
M Sadeghi, rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser