Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite om Trumsjuka  (läst 12199 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lite om Trumsjuka
« skrivet: 24 apr-08 kl 09:48 »
Trumsjuka
är en onormal utspänning av våmmen (idisslarnas största förmage) orsakad av gas i form av skum eller fri gas. (Vänster flank svullnar upp och hamnar i jämnhöjd med ryggen)

Under normala förhållanden bildas metangas som med jämna mellanrum rapas upp.
(det är därför nötkreatur inte kan sova längre perioder)

Man skiljer på primär trumsjuka och sekundär trumsjuka.

-Primär är den klassiska typen
som brukar uppkomma vid betning på kraftig återväxt på hösten, regnfuktiga beten, klöver.  Men kan också uppkomma på stall av dåligt vatten o dåligt foder.

Symptomen kommer snabbt !
Djuret blir oroligt,reser o lägger sig, kissar o bajsar, sparkar. Andas med öppen mun. Döden inträffar inom några timmar....

Händer på stall så blir inte symptomen lika akuta och djuren dör inte lika snabbt.

Ett beprövat sätt att minska ytspänningen vid akut trumsjuka
är att ge 0,5 l ojla i ca:1 liter mjölk. Eller Tympaton.
Verkar det trögt att rapa så kan man göra som Anna nämde "ett rep i munnen o runt nacken" så dom liksom tuggar på det o rapar.

Och så HÖGT med frambenen !!, varför illustreras av bilden här nere. ;)

-Sekundär trumsjuka
kan orsakas av t.ex tumör i foderstrupen, vasst , kalvförlamning, inflamation i våmväggen, eller kraftig tillväxt av bakterier och protozoner i våmmen, fel ph i våmmen.
Här blir trumsjukesymptomen "kroniska".
Här blir symptomen sällan livshotande men djuren lider, äter väldigt lite och växer dåligt.

Om det är den sekundära typen så ökar man grovfodret med minst 15%
Men ofta blir djuren inte bra..

Prokol fungerar bra om det är bakterier som är orsaken.

Mvh Rosa

klicka på bilden så blir den större
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 08:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

SV: Lite om Trumsjuka
« Svar #1 skrivet: 27 apr-08 kl 14:50 »
TUSEN TACK, Rosa, för den här informationen.  ;D

Perfekt och utförlig information om något jag hoppas mina får slipper få. Det betyder dock inte att man inte ska försöka vara någorlunda förberedd den dagen något händer. ;)

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 27 apr-08 kl 18:21 »
Jag har länge tänkt att jag ska skriva ut såna här bra inlägg från forumet och samla i en pärm, det är ganska svårt att hitta bra information om sjukdomar hos kor tycker jag. Det är nog dags att ta tag i det projektet nu!  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 apr-08 kl 18:49 »
Det har tidigare även varit tal om att ha en wiki med matnyttig information, som ett uppslagsverk.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-08 kl 23:00 »
Jag håller med! "alternativa samlade verk" typ..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser