Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända gamla lakan  (läst 35101 gånger)

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
Återanvända gamla lakan
« skrivet: 23 apr-08 kl 21:47 »
Jag har fått en låda med gamla spetslakan av min mamma. Finns det någon här med tips på hur man kan återanvända gamla fina lakan? mvh Ann

« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 20:51 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Återanvända gamla lakan
« Svar #1 skrivet: 24 apr-08 kl 00:06 »
Åh, lyllos dig, gamla lakan som är så sköna!

Har/hade ett par lakan efter farmor o farmar m handvirkad mellanspets och monogram. Tyvärr var de både för korta och för smala för att fungera till moderna sängmått. Gjorde gardiner av dem. Antingen hänger man bara upp dem som de är, med spetsen nedåt eller så viker man dem som överlakan. Dvs gardinen får spetsen upptill och man nyper fast gardinringarna i dubbelt tyg. Man kan också använda delen med spets till en gardinkappa.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ingegärdsgårn

« Svar #2 skrivet: 24 apr-08 kl 00:38 »
Jag letar alltid lakan på loppis och på Röda Korset. Man kan hitta oanvända lakan och har man riktig tur så hittar man linnelakan. Jag gör örngott av de som är för korta eller för smala. Trasiga blir till mattrasor och fönsterputstrasor. Bebislakan kan man också göra och ge bort. Se bara till att lakanen är mjuka.
Jag funderar faktiskt på att vöva egna påslakan. Nya påslakan är så tunna så man kan nästa lösa tidningen genom dem. Har någon provat väva påslakan. Jag har en vävstol på 150 cm.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 24 apr-08 kl 09:08 »
gamla överlakan är så underbart  :D
jag har en hög som jag använder och sen har jag gjort lite olika av andra...
hissgardiner är en hit! lakanen är tjocka och funkar bra till hissgardin! blir tunga fina veck upphissade. spetsen neråt  ;)
många småbitar sys det lapptäcken av. några m pets är med också i lapparna.
Slät sängkappa m spets är gudomligt.
de mindre lakanen passar fint som duk.och även de brukar ha ett bra mått t hissgardiner.
Draperier för skåp.

trasiga bitar använder jag t fönsterputs eftersom dessa inte luddar.

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 24 apr-08 kl 11:06 »
Vilken inspirationstråd! Nästan så att man borde gå på loppis! Eller, när tillfälle ges botanisera i mor och fars samling av kartonger som är kvar efter mor och farföräldrar som lämnat jordelivet.. Låter ju fantastiskt att göra saker av sånt som folk inte vet vad de ska göra med! Hissgardiner lät ju aldeles toppen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 11:44 »
Man kan sy väldigt sköna sommarkläder också, kinnen, byxor, kjolar...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 22:06 »
På auktion kan man göra fantastiska fynd i lådor fulla med textiler... Nya tätvävda lakan kostar multum! Jag brukar bädda med gamla örngott o lakan efter farmor och farmorsmor och de är lena som siden, inte heller känns de varma som nya gör.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 05 maj-08 kl 08:06 »
På sommaren bäddar jag alltid i vår egen säng med mina egensydda lapptäcken (rätt tuna, svala täcken) och överlakan. Så mitt tips är att använda lakanen som just lakan. Jag torkar ute och manglar. Det är lyx! har jag energi brukar jag bädda så åt mina gäster, det är verkligen uppskattat! Annars som sagt, gardiner, bebislakan, örngott, lapptäcken.

Men jag har också gjort en tvättpåse av överdelen av ett gammalt lakan. Och även den sista nedre delen.  Den delen med spets blev finast. Men jag har bara bild på den andra påsen. Jag sydde applikationer med namnet på. Scrolla ner i denna länk för en bild: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14189.180

Mitten var fläckig och sliten. Det blev nog tygblöjor av den delen. Funkar suveränt med tygblöjor av gamla lakan. De är mjuka och sköna om de är slitna, men då får man ju ha lite extra inlägg. Fast till små bebisar räcker en blöja av lakan också bra. Den bästa blöjan är nämligen den som är gratis.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Anso1971

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 07 maj-08 kl 23:52 »

Inte vad ni diskuterar men ändå lakan:

Jag jobbar på hotell och fick ta hem fläckiga och trasiga lakan. Det mesta har gått till min mammas jobb där tanter sitter och syr kläder till bebisar i Angola. Men ett lakan gjorde mina barn en egen flagga av. Vi lade ut lakanet ute på gården (vi har lite asfalt, där var det väldigt lämpligt att hålla till) och så fick de måla med textilfärg samt klippa från andra stuvbitar jag hade liggande och sy eller limma fast olika former och motiv. Deras egengjorda flagga hissades upp i vår flaggstång till barnens stora förtjusning. Har ni kreativa barn och en flaggstång så rekommenderar jag detta roliga sommarnöje!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-08 kl 12:12 »
Och nu till sommaren passar det med svala, sköna särkar, nattlinnen och underkjolar! De grövre linnelakanen borde väl lämpa sig till gardinlängder!

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 21:21 »
Jag har fått en låda med gamla spetslakan av min mamma. Efter lite funderingar så bestämde jag mig för att sy påslakan av dem. På vissa lakan var spetsarna trasiga och svåra att laga men kvalitén på lakansväven är långt utöver det man hittar idag. Kraftiga vita lakan absolut trådraka och mjuka. I alla fall så klippte jag bort den trasiga spetsen och den del man viker över täcket. Mätte lakanet tillsammans med ett helt spetslakan och vek ner den överblivna toppen på det oklippta lakanet. Strök och sydde fast den övervikta delen. Sedan sydde jag fast underdelen med överdelen och fick ett rejält påslakan. Än så länge har jag sytt 5 st.

Vissa lakan är lite smalare än andra och för smala för ett täcke. Har funderat på vad jag kan göra av dem. Kanske det blir några örngott. Finns det någon här med tips på hur man kan återanvända gamla fina lakan? mvh Ann

Hej!

Jag har sytt gardiner av gamla lakan. Blir jättefint om spetsen är kvar och hel.. :) Har även använt fina gamla örngott till kuddöverdrag till prydnads kuddar i soffan eller på sängen. Mvh Therese
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Alore

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jun-08 kl 16:23 »
Jag sydde en klänning av ett gammal påslakan jag fått av min farmor!

Andra sommarkläder är nog också toppen att sy av lakan. Jag har själv en hel byrå full med hemvävda lakan och handgjorda spetsar. Fantastiskt hantverk!

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 jun-08 kl 19:27 »
Jisses,en sån fin klänning! Vill ha!!!
*  rusar fram till linneskåpet och röjer runt, återkommer om jag hittar något!  *
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 12 jun-08 kl 22:14 »
Jag har en bekant som är av den gamla skolan, sparar och tar hand om istället för att slänga och köpa nytt. När hennes gamla lakan blir för nötta i mitten klipper hon dem helt sonika rätt itu och syr ihop ytterkanterna. Då har hon ett "nytt" lakan hon kan använda i 10 år till! Smart :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #14 skrivet: 19 jun-08 kl 14:58 »
Vad ni är duktiga och påhittiga!
Alores klänning är underbar!
Själv är jag kass på att göra nåt av lakan mer än putstrasor. Ifs blev det ju en hel del trasor till mattor när jag hade mer tid för vävstolen. Nu har jag en och en halv matta i som jag MÅSTE väva klart snart! Till hösten kanske...
Bor på min lilla gård med min stora familj!

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #15 skrivet: 12 jul-08 kl 09:38 »
Väver man inte av remsorna kan man virka av dom. Har tagit fram min virknål nr7 och ska försöka virka något grytunderlägg eller nätkasse.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jun-09 kl 00:05 »
Jag har varit runt på loppisar idag (igen :-[)och burit hem massor av gamla/antika linnelakan, örngott m.m. Jag älskar dessa gamla lakan med mittsöm och ojämna kanter som visar att de vävts för hand. dagens fynd nr 1 var ett lakan som verkar vara vävt av nättelgarn eller möjligen blandat linne/hampa. Grovt som bara den och med massor av blånor kvar. Säkert inte så skönt att sova på, men så vackert!!!!!!! Nu hade jag dessutom ett mindre textilberg redan sen innan så.....................

Det är bara så svårt att sätta saxen i dessa gamla textilier, det känns som om man fördärvar en kulturskatt. Några har jag sytt kuddvar utav och broderat monogram på eller sytt på något fint handbroderat eller handgjorda spetsar, men de flesta får ligga i avvaktan på .....nåt..........

Så finns här nån som letar linnelakan av den gamla goda (nästan outslitliga sorten) handvävda med mittsöm, med eller utan monogram, så har jag ett försvarligt lager.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 16 jun-09 kl 11:04 »
När ett lakan är för smalt för att ha till täcken skulle nog jag göra ett fodral till en dyna att ha ute ettdera till en bänk eller solstol eller till en sådan där stol som man fäller ut av trä med långt tygstycke man sitter på, det borde gå ganska bra att sy fast... annars sy flera badpåsar till familjemedlemmarna eller göra pölkuddsfodral eller ha som foder i någon väska eller rent av som väska eller ha till tvättpåse till tvättsorteringsställning om du förstår vad jag menar... Har man små bitar kan man väl göra lavendelpåsar...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Beckasin

« Svar #18 skrivet: 17 jun-09 kl 10:47 »
Har länge tänkt att det skulle vara en smart lösning att sy påslakan av de gamla arvegodset, så det kommer till användning.

Finns en i Nordingrå som syr jättefina påslakan som ser ut som när man bäddar "täcke med lakan". Se http://www.ottilia.se/  Hon syr även av gamla lakan på beställning.

Men mina gamla lakanen är bara 1.35 och ett standardtäcke av idag 150. Kanske det funkar ändå. Duntäcket får pösa ihop sig lite därinne? Nån som provat?

Beckasin

« Svar #19 skrivet: 17 jun-09 kl 10:52 »
PS att klippa nötta lakan mitt itu och sy ihop dom för ytterligare användning kallas så vitt jag förstått att "ändvända".
Det tycker jag är ett fint gammalt bortglömt "återanvändningsord".

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser