Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka misstag ska man helst inte göra när man bygger ett hönshus och hönsgård.  (läst 61699 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Hej. Kunde riktigt se det framför mig så jag skrattade. ;D
Det måste ha varit en liten get. ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Man ska inte använda en gammal garderobsdörr med lås på bara ena sidan. Jag stod inne hos hönsen och skrek i 40 minuter innan någon hörde mig, första och enda gången den gick i lås när jag var där inne  :-[

prince

Bovanägare

• Gäst
Man ska inte använda en gammal garderobsdörr med lås på bara ena sidan. Jag stod inne hos hönsen och skrek i 40 minuter innan någon hörde mig, första och enda gången den gick i lås när jag var där inne  :-[

Brrrrr..... är lite hysteriskt lagd när det gäller dörrar som går i baklås, paanik!!!!!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
Och gör inte som vi gjorde och sätt luckan så långt bort från ytterdörren det bara går. Det resulterade i att det nu drar mellan luckan och dörren. Alltså genom heela hönshuset. Således ska vi bygga om luckan. (och täta dörren, men var sak har sin tid *låter som en tant*)
ofrivilligt hönslös

ivigtut

Jag har ordnat med tak över en bit av hönsgården vilket är bra med tanke på allt regn, men det är en sak som jag inte är nöjd med.
Vi sate plåttak gediget och gratis. Nackdelen är att det blir väldigt mörkt över utrymmet och hönornas favorit sand/jord bad ligger i konstant skugga. Från att ha varit riktiga livsnjutare där och deras favorit plats till att nu gå de dit när det regnar. synd

Prosit

• Södermanland
Jag har nu höjt huset med ca 20 cm extra. Detta område under hönshuset är ju perfekt när det regnar och om det blir snö i vinter. Det är redan ett populärt ställe att picka på.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Melica

Jag fick nog ungefär lika lång tid på mig att studera mina höns när jag just hade skaffat dem. Jag var ute och höll på med något hos hönorna, yngste sonen kom springande för att fråga om något han inte förstod i nå´t dataspel. Fick ett svar, sprang ut igen, lade på HASPEN till hönshuset, och återgick till datorn igen. Inget skrikande nådde hans öron, vi var ensamma hemma. JAg blev utsläppt först nästa gång det var något som han inte förstod ;D.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

ivigtut

Kanske inte så dumt att ha ett lås som kan hanteras från in och utsidan
Har funderat på det, men mest för att hönorna inte ska rymma när jag är där inne, inte att jag ska bli inlåst hos dem även om sambon ibland muttrar virrhöna :-[ ;D.

JennyN

• Jennys frön & sånt

curmbox tog upp övriga utrymmen. (”du behöver ha plats för redskap, fodertunnor, spånbalar, städgrejer, ombyteskläder, kanske en kycklingkammare och en sjukstuga också”)
Hur mycket plats behöver jag till detta?  ???

Bajsskrapa och hink med lock för att skrapa ned det i kan stå utanför knuten på ditt hönshus. Likaså ett par rejäla fodertunnor med snäpplock. Spån och torv och halm kommer i plastpåsar om man köper dem hos lantmännen. Kanske kan du sätta ett litet skärmtak utanpå hönshuset och stapla ev reserver där? För mig gör jag av med en torvbal och mindre än 1/2 halmbal per byte. Inget man behöver ha hemma i mängder alltså...
Ombyteskläder till en hobbybesättning känns rubbat och onödigt jobbigt.
vattenslangen och spaden för att byta strö och tvätta ur huset använder du ju på annat håll i trädgården i vanliga fall. Inte behöver du nåt special till hönsen.
Kycklingar kan man tillfälligt sätta upp galler eller kaninbur till inuti vanliga hönshuset. Sjuklingar kan bo i din källare eller garderob! I katt-transportbur el liknande...

Visst kan man köpa specialgrejer och ha ett helt hus fullt med specialutrustning om man vill - men det gör det hela onödigt krångligt, och kan få dig att tappa sugen...

Prosit

• Södermanland
Förutom en foder tunna och en tunna med bajs( med lock) som jag har utanför hönshuset har jag extra mat och spån i garaget. En bit att gå för att fylla på men det är ok. I garaget har jag också haft kycklingar korta perioder.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

ivigtut

« Senast ändrad: 26 okt-08 kl 10:08 av ivigtut »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Gräv ner stängslet en bit, och om det är böjligt, böj även ut det en bit. På så vis kan inte räven gräva sig in.

Ha nättak på hönsgården, så att inte hönsen kan flyga ut eller höken kan flyga in.

Ha finmaskigt nät om ni vill försäkra er mot minkar.

Ha en plats med torr fin jord, där hönsen kan sandbada. De föredrar att ligga i solen men det kan även vara bra att ha en övertäckt sådan för regniga dagar.

Sätt sittpinnen över redena. Bajset blir enkelt att samla upp, och det sparar plats. Våra reden sitter kanske en meter upp.

Sen tycker höns om att gå runt i buskage, men inte över öppna ytor... Så om du kan få in buskar i hönsgården är det nog en bra idé.
« Senast ändrad: 27 okt-08 kl 00:32 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
 :) Det där med nätttak - är det bara för höken? Eller kan räven kan räven klättra in?
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Lycka

• Ångermanland
Har också lagt plåt på en bit av hönsgården.
Håller med om att det blir mörkt.
Om kassan  tillåter så blir det vågig genomskinlig plast nästa år.
Här var - 6 i morse hönsen vill inte gå ut.
Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
:) Det där med nätttak - är det bara för höken? Eller kan räven kan räven klättra in?

Höken, tror jag. Jag tror inte att rävar är speciellt bra klättrare. De lär i alla fall inte kunna klättra upp på vanligt hönsnät, det är väl i så fall om de kan klättra upp på taket av hönshuset och sedan hoppa ner i gården som det skulle vara någon fara. Att klättra på vanligt hönsnät skulle nog göra väldigt ont i tassarna på dem.

Det behöver inte vara kraftigt nät för att hindra att höken kommer in. Om man har ett fint plastnät så kommer höken trassla in sig i det, och då kan han inte döda någon höna. Men det bästa är ju om han inte försöker dyka ner över huvud taget, så det är en fördel om nätet syns. Vi har ett blått plastnät.

Nackdelen med att ha ett tunt nät är att det kan tyngas ner av snö.

Om man inte vill att skator ska ta sig in får man se till att taknätet verkligen sluter tätt. De besvärar inte hönsen nämvärt, trots att de snor deras mat, men de skulle kunna äta upp kycklingar.
« Senast ändrad: 27 okt-08 kl 17:09 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Om man inte vill att skator ska ta sig in får man se till att taknätet verkligen sluter tätt. De besvärar inte hönsen nämvärt, trots att de snor deras mat, men de skulle kunna äta upp kycklingar.
...ägg äter dom gärna om dom kommer åt, förgjordade skatkräken >:( ...

Jag har redigt galvat nät över hönsgården, det känns rejälare än bärnät.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

• Gäst
Vet inte hur det förhåller sig med rävar, men katter kan klättra i hönsnät.

Prosit

• Södermanland
Pratade med en tjej som sett en räv hoppa rakt upp på hennes hönsgård - upp på nätet hon hade som tak 1,80 meter upp i luften! De är väldigt smidiga och klättrar/hoppar som katter.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Rävar är hunddjur, som har klor som är anpassade för att få bra fäste i marken när de löper långa sträckor. Klorna går inte att fälla in och slits ständigt mot marken så det blir ovassa.

Alla kattdjur, inklusive katter men förutom geparden, har infällbara klor, som alltid är vassa. De duger bra att riva och klättra med.

Så jag skulle inte tro att rävar är lika bra klättrare som katter. Men det är lika bra att skaffa en hönsgård som som är säker från alla håll och kanter, bara ifall att.

Det där med att gräva ner nätet kan jag varmt rekommendera. Ett tag hade vi problem med att någonting (vi tror det var räven) grävde sig in i hönsgården och knep höns. Då vek vi ut nederkanten på nätet så det stack ut några decimeter, och täckte det med ett tunt lager jord. Räven fortsatte försöka gräva sig in precis där nätet stack upp ur jorden, men gav upp när han stötte på nätet. Vi såg spåren efter grävandet på morgonen. :)
« Senast ändrad: 27 okt-08 kl 20:30 av Armand »

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
ekobonde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser