Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka misstag ska man helst inte göra när man bygger ett hönshus och hönsgård.  (läst 61664 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Hej.
Vilka misstag ska man helst inte göra när man bygger ett hönshus och hönsgård.

Tanken är nu att jag ska ha 3 raser. Sammanlagt Ca 10 djur.
I det stora hela har jag tänkt att de ska gå tillsammans.  Undantaget vid kycklings dags.

Dvärg Chosin 2 hönor + tupp. Dessa finns på plats.
Öländska dvärg höns 4 hönor + tupp (Beställda kycklingar, tupp får komma senare)
Isbar letar jag efter. (2 till 4 hönor + tupp)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Hejsan.

Det du bör tänka på är att tupparna kan bråka så ha inte för många av dessa.
Kycklingarna har stor chans att bli blandraser så vill du ha rena raser ska du inte blanda.

Att även tänka på är att försöka ha liknande storlek på djuren då stor tupp kan skada liten höna.

Dvärg Kochin är ju av liten sort.

Hmmm allt jag kan komma på. ;D

Maria.

Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Tuve

• Skåne
Utegården ska gärna gå att dela upp i avdelningar, så det hinner växa upp nåt grönt medan de går i en annan del.
Hönshuset och inredningen ska vara lätt att rengjöra.

orloff

• Gäst
Gör inte för litet när du ändå bygger. Kommer ändå inte räcka till när intresset tar överhand.  ;D

bea

;D
Håller med föregående talare....man vill alltid ha mer än vad man tänkt från början!!!!

Bea

johe71

Vilka misstag ska man helst inte göra när man bygger ett hönshus och hönsgård.

Bygga för litet ska man undvika... både när man beräknar platsåtgången (det blir alltid fler höns än man tänkt sig efter ett tag :) ), men även storleken på saker, det ska vara lätt för dig att komma in och plocka ägg och göra rent, det är väldigt praktiskt att kunna ta med sig skottkärran in när man ska gödsla ur hönshuset, det är jobbigt att behöva "akta huvudet" varje gång man ska plocka ägg eller ge mat

läs på så mycket du kan innan du bygger (både här på forumet och i böcker)

Höns : raser, skötsel, uppfödning av Neuschütz, Karin , Odén, Kristina brukar rekomenderas (brukar finnas på biblioteket)

jordbruksverket har givit ut två publikationer som kan vara läsvärda

Rastgårdar för ekologiska värphöns
samt
Äggproduktion i ekologiskt lantbruk

(länkarna är till pdf-filer, men man kan beställa dem i pappersformat från jordbruksverket om man nu skulle vilja det)

ivigtut

Jag har noterat att det värkar lite farligt;)

Jag var inte ett dug intresserad av att ha höns, tanken hade faktiskt inte ens slagit mig.

När min syster skulle fylla 30 år var det läge att hitta på något. Så när förslaget höns kom upp bestämde vi oss för att skaffa Ölands höns. Lättare sagt en gjort! Vi fan en flock på 5 hönor och 2 dvärg hönor.  Sagt och gjort åkte dit och köpte flocken men fick tyvärr inte med någon tupp. :(
 Men var skulle vi göra med dvärg hönsen, så snabbt fixat i ordning utedasset provisoriskt och in med de två där. Sen har ni nog läst om min höns jakt.   ;D
För att fånga kvarvarande höna så köpte jag en tupp till oss sen blev det en höna till och helt plötsligt så kommer jag att ah massa hönor i sommar.  :oUPS! Hur gick det här till? ??? Men det är kul. ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Som flera andra sagt, bygg inte för litet, varken hönshus eller hönsgård! Vårt hönshus är inte ett år ens och vi bygger redan till det...

Löstagbara reden, (gärna ett och ett om en höna vill ruva låter som en bra ide), lätta att ta ner och göra rent också, fästen till sittpinnar som är lätta att hålla rena med tanke på ev kvalster, metallfästen ska vara bäst.

Om man gjuter en cementplatta som golv ska man isolera den, vi gjorde det och det har varit torrt och fint i hönshuset hela denna eländes vinter.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tedarix

• Uppland
Hej!

Tänk på att ha in-/utgångsluckorna en bit upp från golvet, ca 30 cm är lagom. Dels för att inte få ut en massa golvströ på marken utanför men också för att hålla för små kycklingar inomhus. Det blir en naturlig spärr tills kycklingarna är tillräckligt gamla o försigkomna för att kunna flyga så högt. Vill du att dom ska gå ut innan dom är så gamla kan du bara bygga en trappa/ramp.

Löstagbar inredning har redan sagts.

Det är bra att ha reden med en extra låda inuti som lätt kan flyttas ifall man inte vill ha ruvande hönor i samma utrymme som alla andra höns. Då kan hönan ligga kvar i det gamla redet o hon blir lite mindre stressad av alla flyttas.

Planera redan från början så att det lätt går att dela av hönshuset med en löstagbar nätvägg eller liknande för hur som helst kommer du säkert att vilja dela av en ras eller vissa djur så småningom.

Hönsgården kommer med allra största sannolikhet att bli lervälling efter ett tag så man kan lägga grus i den redan från början. Eller så har man det bara som en extraplan för framtiden.

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
ett litet tips som fungerat bra för mig..

jag har gjort en gödselhylla under sovpinnarna i arbetshöjd, lätt att raka ut skiten emellanåt istället för att den hamnar på golvet.

mitt misstag var, liksom för andra här, att inte bygga tillräckligt stort från början, delade av ett hus och inredde halva, men det slutade med att hela huset blev hönshus ::)

en annan anledning att ha luckorna en liten bit upp på väggen är ochså att man slipper golvdrag
är Återprenumerant såklart.

Knopparp

• Halland
Jag spinner vidare på tråden om att inte bygga för litet...
Vi har två olika utegårdar för vi har också olika raser (några genbank och några inte... ) så de måste gå åtskilda åtminstone under perioden vi önskar renrasigakycklingar, precis som du själv skriver, och den första vi gjorde tyckte vi blev stor och fin... men vi ser ju idag att den känns lite för liten trots allt (även om den säkert inte är för liten i regelverkets mått mätt)... Den andra blev lite större och känns tillräckligt stor.  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

ivigtut

Hej!

Tänk på att ha in-/utgångsluckorna en bit upp från golvet, ca 30 cm är lagom. Dels för att inte få ut en massa golvströ på marken utanför men också för att hålla för små kycklingar inomhus. Det blir en naturlig spärr tills kycklingarna är tillräckligt gamla o försigkomna för att kunna flyga så högt. Vill du att dom ska gå ut innan dom är så gamla kan du bara bygga en trappa/ramp.

Löstagbar inredning har redan sagts.

Det är bra att ha reden med en extra låda inuti som lätt kan flyttas ifall man inte vill ha ruvande hönor i samma utrymme som alla andra höns. Då kan hönan ligga kvar i det gamla redet o hon blir lite mindre stressad av alla flyttas.

Planera redan från början så att det lätt går att dela av hönshuset med en löstagbar nätvägg eller liknande för hur som helst kommer du säkert att vilja dela av en ras eller vissa djur så småningom.

Hönsgården kommer med allra största sannolikhet att bli lervälling efter ett tag så man kan lägga grus i den redan från början. Eller så har man det bara som en extraplan för framtiden.

/Tedarix

Att in och utt luckan ska upp en bit, har jag upptäckt  :)då det fins kuterspån lite varstans på trädgården. :-\

Ursäckta stavningen. Jag är dyslektiker och min dator har krachat  >:( pga virus och nu är jag tvungen att skaffa nyt windows poram :-\. Saknar Word pogramet. :'(

ivigtut

Jag är jäteglad för alla förslag. :D

Har presis målat ett rede svart och gråt. Tyvär lär det inte fungera att lyfta ner mit byggnadsvärk (konst av modärnart enligt sambon, han funderar på hur många av sidorna som är måtmäsigt oky ::)) Byggt av rästvirke.

Jag har värkligen kommit på faran med att titta. oavset om det geler bygg projekt eller höns.

Skulle titta på grönvärpare och trode jag skulle titta på Isbar för att se hur mina 4 bestälda kycklingar skulle se ut i värkligheten som vuxna. Men det var Acarana, när jag fick veta det var jag på väg att inte åka dit. JAG SKULLE BARA TITTA! Det blev två söta damer, som jag smög in i min flåck, så nu är det 4 hönor och en tupp. ups. ;D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Jag är jäteglad för alla förslag. :D

Har presis målat ett rede svart och gråt. Tyvär lär det inte fungera att lyfta ner mit byggnadsvärk (konst av modärnart enligt sambon, han funderar på hur många av sidorna som är måtmäsigt oky ::)) Byggt av rästvirke.

Jag har värkligen kommit på faran med att titta. oavset om det geler bygg projekt eller höns.

Skulle titta på grönvärpare och trode jag skulle titta på Isbar för att se hur mina 4 bestälda kycklingar skulle se ut i värkligheten som vuxna. Men det var Acarana, när jag fick veta det var jag på väg att inte åka dit. JAG SKULLE BARA TITTA! Det blev två söta damer, som jag smög in i min flåck, så nu är det 4 hönor och en tupp. ups. ;D

;D ;)

ivigtut

Jag sitter och skisar lite.

Luckan ska nog vara 40X40 cm och ca 30 cm ovan för ströbäden. Kan man ha luckan högre upp? ???

Anders Plogen

• -
Om jag skulle bygga ett nytt hönshus skulle jag använda skivmaterial invändigt och spackla/måla igen alla skarvar och springor. Hade tidigare höns i ett gammalt hus klätt med råspont invändigt. Trycket från ohyran blev till slut övermäktigt och vi kom aldrig på något vettigt sätt att sanera huset och hönsen... Så nu har vi inga... Hade huset varit fritt från springor och skrymslen hade det gått att hålla på en rimlig nivå.

ivigtut

Jag har funderat en heldel på reden.
Min dvärg waiendot hönna vägrar att överge sin katt transport bur så nu får hon ha den i fred, envissa gumma. Tuppen gör hänne och hennes 7 kycklingar sälskap där ine så det är bara och stänga och bära in dem.

Så nu funderar jag på om man skulle kunna använda katt transport burar som reden och bara sätta dem på en hylla? ??? :)
Om man skulle göra så får jag nog komma på hur man ska få katt transport buren att stå stil och kvar på hyllan. ;)
De är lätta att rengöra, rymliga, flytbara, färg granna och dv waiendoten älskar sin. ;D

Sedan har jag funderat lite runt bajs brädor och galer.
En ide som slog mig när vi diskuterade grillar.  ::) långpannan och galret till en kaserad ugn vore smart. ;) man gör som i ugnen skuter in galret och sedan långpannan under, med spån i ;D lätt att ta ut och slänga, lätt att rengöra båda. Tror inte att kvalster upp skattar järn.  ::) fast man kan inte ha så många hönor. De får inte plats så många på rad över en lång panna ;D
Klart knäpp i de  :-[
« Senast ändrad: 13 maj-08 kl 22:36 av ivigtut »

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Om jag skulle bygga ett nytt hönshus skulle jag använda skivmaterial invändigt och spackla/måla igen alla skarvar och springor. Hade tidigare höns i ett gammalt hus klätt med råspont invändigt. Trycket från ohyran blev till slut övermäktigt och vi kom aldrig på något vettigt sätt att sanera huset och hönsen... Så nu har vi inga... Hade huset varit fritt från springor och skrymslen hade det gått att hålla på en rimlig nivå.

men glöm då inte ventilationen,
jag tätade allt då jag fick kvalster och sen en morgon när jag gick in i hönshuset satt alla höns kvar på sovpinnarna och såg lite konstiga ut ???
efter ett par sekunder insåg jag att det inte fanns nåt syre kvar i huset ::)  :-[

ivigtut

Ventila tion. Så långt har jag inte riktigt tänkt.

bra luft är viktigt. Drag är aldrig bra. Jag såg att någon skrev att de hade satt en enkel ventil nere och en uppe viid taket och var nöjda med det. Detta kräver en liten funderare.

Westan

Riktigt roligt blir det först då du låter hönsen gå fritt. Hönsgården här har inte använts på 3 år.
När unghökarna tog flest höns i just hönsgården släppte vi ut dem fritt redan på morgonen före avfärd
till arbetet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser