Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får-lukt på ullen..?  (läst 12789 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Får-lukt på ullen..?
« skrivet: 21 apr-08 kl 16:45 »
Jag har fått får-ull i några omgångar av lite olika personer, alla gångerna har det luktat riktigt ordentligt FÅR om ullen, även efter tvätt i het-vatten och med såpa... är det verkligen meningen att det ska vara så?
hur gör man för att undvika att det luktar får och hur får man bort lukten?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Grelbers-stock

SV: Får-lukt på ullen..?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-08 kl 07:01 »
Prova att tvätta med Yes istället. All ull luktar får - men att det fortfarande luktar efetråt kan bero på ett antal faktorer varav en ju är hu ullenlagrats innan Du fick den, hur gammal den är, hur mycket Du tvättat den och hur mycket lanolin som är kvar efter tvätt.  Kanske Du har en hemskt känslig näsa med? :-))

Hur som haver YES vet jag fixar det mesta ;-) även filtning så man kan få se upp lite och INTE röra om. Jag tvättar gärna i väldans hett vatten också plus sköljer många gånger.

Tvättar också det färdigspunna garnet - gärna med en liten 'hutt' vinäger i sista sköljen (elelr hårbalsam lite beroende på ullen).

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 09:14 »
Håller med om att Yes diskmedel fungerar bra. Jag tvättar garnet efter spinning och det mesta av doften (i vissa fall stanken :-X) försvinner och ersätts av en lågmäld, liten men god doft av får.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 22 apr-08 kl 10:17 »
Hur som haver YES vet jag fixar det mesta ;-)

;D tänk den tv-reklamen... "är du trött på att din ull luktar får? inte nu längre..!"  ;D

det var ett bra tips, det ska jag tänka på i framtiden. ett problem har väl varit att ullen som jag fått inte sorterats + att den lagrats i plastsäckar under en tid innan jag fått den...  :-[
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 11:14 »
 Jag brukar tvätta mitt färdiga garn med vanligt billigt Hårshampo, det funkar också bra.
I sista sköljvattnet kan man ta lite ättika, det fungerade t o m på lukten av Hundullsgarn, och hundlukten var värre än lite fårlukt :)
                                                Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grelbers-stock

« Svar #5 skrivet: 22 apr-08 kl 11:50 »
;D tänk den tv-reklamen... "är du trött på att din ull luktar får? inte nu längre..!"  ;D

det var ett bra tips, det ska jag tänka på i framtiden. ett problem har väl varit att ullen som jag fått inte sorterats + att den lagrats i plastsäckar under en tid innan jag fått den...  :-[

Ahhhhhh plastsäck! ja det luktar rejält men det går - det med. Lite mera jobb lite mera Yes :-)
Egentligen blir man ju aldrig av med lukten helt - fuktigt väder så återkommer den, skall vara mer så för hund än för får sägs det men jag har inte testat. Den mest luktiga ullen jag har hanterat var ju 'balkong-ullen' som vi hade på en del kurser här.
100 % osorterad ull med X kul ting i svart plastsäck lagrad några månader på inglasad balkong i söder. men det gick det med ;-)
När jag öppnade upp de två säckarna luktade det rejält två granntomer längre bort. Tvätt luftning mera tvätt och tvätt avgarn = ok!

Shadow

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 apr-08 kl 22:56 »
Man ska inte förvara ullen i plastsäckar! Bakterier o annat skit börjar ju jäsa i värmen och ullen blir förstörd (ruttnar). Urinet blir till ammoniak när det får ligga och det är ju bl.a det som "stinker".
Lätt och luftigt i papperssäckar/påsar är den bästa förvaringen för obehandlad och även behandlad (kardad) ull.

Visst gör man som man vill, men jag använder inte sådan ull!

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 16:06 »
Man ska inte förvara ullen i plastsäckar!

Visst gör man som man vill, men jag använder inte sådan ull!

Instämmer. Man förvarar inte ull i plastsäckar!  Så var det sagt en gång till.
Ullen kan ändå ha en starkare fårlukt än behagligt om man klipper och tar tillvara baggens ull under tiden han är som mest aktiv eller påverkad av fårdamer. Den lukten finns alltid kvar i ullen även om man tvättar den aldrig så noga.
Använd gärna baggull men inte klippt under betäckningsperioden.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Grelbers-stock

« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 07:43 »
Well, ibland så FÅR man ullen i plastsäcklar där den förvarats...inte så mycket å göra åt när skadan redan är skedd......

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 08:43 »
Well, ibland så FÅR man ullen i plastsäcklar där den förvarats...inte så mycket å göra åt när skadan redan är skedd......
Och ibland får man ull som man misstänker förvarats i plastsäckar innan den packades om i papper och skickades :-\.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Shadow

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-08 kl 08:54 »
Men då får man göra det bästa av situationen och packa om ullen luftigt. Gärna låta den ligga öppet och lufta sig några timmar!
Inte packa ner den i plastsäckar igen!

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 24 apr-08 kl 09:14 »
Men då får man göra det bästa av situationen och packa om ullen luftigt. Gärna låta den ligga öppet och lufta sig några timmar!
Inte packa ner den i plastsäckar igen!
Maken klagar ibland när den nyupp-packade ullen ligger och "doftar av sig". Jag har nämligen ullen i sovrummet ;) ;D.

Shadow

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 apr-08 kl 10:57 »
Maken klagar ibland när den nyupp-packade ullen ligger och "doftar av sig". Jag har nämligen ullen i sovrummet ;) ;D.

Ahaa! DÅ förstår jag den klagan iaf!  ;)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #13 skrivet: 24 apr-08 kl 10:58 »
Inte jag.
Ull luktar gott.  :D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 24 apr-08 kl 12:07 »
Inte jag.
Ull luktar gott.  :D
Inte all ull (en del har jag fått hiva på eldhögen).

Ulva

• Finland
« Svar #15 skrivet: 24 apr-08 kl 12:48 »
Inte all ull (en del har jag fått hiva på eldhögen).
Men så'n ull har jag inte träffat på ännu.
(Så  jag tänker behålla mina illusioner ett tag till. Alltså : "Ull luktar gott".)

Sommartorparn

« Svar #16 skrivet: 24 apr-08 kl 13:11 »
Sån "ull, va"?  ;)

Ulva

• Finland
« Svar #17 skrivet: 24 apr-08 kl 13:11 »

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #18 skrivet: 24 apr-08 kl 15:19 »
Visst kan man göra något åt det. Avstå från att ta emot sådan ull!
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Shadow

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 apr-08 kl 07:32 »
Menade ju inte ull-lukten i sig! Jag tycker också att ull luktar gott!
Det var ju att den låg i sovrummet och luftade sig, som gjorde att jag förstod makens klagan! (menar då att den tog upp plats där, kanske....  ;) ull kan ju ta en hel del plats när den ligger och luftar sig.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser