Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina kycklingar!? (något har 'åkt ut')  (läst 5158 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Mina kycklingar!? (något har 'åkt ut')
« skrivet: 21 apr-08 kl 16:43 »
Jag letade efter en tråd att skriva mina frågor i, men hittade ingen som jag tyckte de passade bra i... (känns mycket krångligare sen de gjorde om det här forumet)

Jag köpte efter mycket funderande hit och dit på kläckare dagsgamla kycklingar istället. De kom i lördags och med dem hundra miljoner frågor och funderingar...

Jag har dem i en s k halvpall med en krage runt, när de blir lite större lägger jag på en krage till tänker jag mig, längst upp är en nätram som går att lyfta av och lampan hänger över halva lådan, i andra halvan har vi ställt ner mat och vatten.

Som underlag har vi sand, läste i boken 'Höns' att det är ett bra underlag. Men sanden kommer i maten, är det bra eller inte? De ska ju förvisso äta en del sand också, men det kanske blir för mycket?

De har fått vatten i ett blomfat med en upp och ner vänd blomkruka i så det är bara ungefär 1,5 cm rand med vatten, likaså kycklingfoder, sånt där i säck, blandat med lite undulatfrön.

Sen får de kokt mosat ägg på ett litet burklock, men där kommer sanden i med en gång. Jag ställde burklocket i ett större lock i dag så de har en kant utan sand runt. Kanske är det bättre?

Ska de äta hela ägget eller bara gulan?

En av kycklingarna har en liten bajs hängande i pälsen där bak, ska jag låta den sitta där eller försöka ta bort den?

En av kycklingarna dog i dag, det såg ut som om bajs hade klumpat ihop sig bak och liksom inte kommit ut, det gick väldigt fort, ena stunden såg han hur pigg ut som helst, någon timme senare när jag tittade till dem låg han död.

När de blir större tänkte jag näta av en bit av hönshuset och ha dem i, hur stora ska de vara för att kunna flytta ut där?

Hur gamla ska de vara när man släpper ihop dem med mina gamla hönor?

Gör jag fel på något sätt? Jag känner mig mer nervös med de här småttingarna än när jag hade egna barn...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyomolly

• Gäst
SV: Mina kycklingar!? (något har 'åkt ut')
« Svar #1 skrivet: 21 apr-08 kl 17:06 »
Mina är aldrig dåliga i magen el får bajsklumpar, jag ger bara allfoder för kycklingar första veckorna. Får de bajsklumpar får de förstoppning så klumparna måste bort. Ge filmjölk så brukar de bli bra i magen.

Jag har lite kutterspån, lättare att få ur maten, man kan strö pyttelite stalosan över spånet för att hålla bakterier borta. Sand kan innehålla bakterier.

Detta är mina personliga åsikter och inget man måste göra. Men jag tycker att alla bebisar vare sig hundar  el vad det är ska hålla sig en mild kost. Inte blandar man i konstigheter till valp, då får de diarré.

Fodret är till för kycklingar och är tillräckligt, man kan tillsätta vitaminer i vattnet om man vill. Detta funkar för mig, har aldrig haft parasiter el annat. Undulatfrön kan bära på smitta de också, beror på hur de odlas.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 apr-08 kl 17:08 »
När de är fullfjädrade ställ dem i ett hörn i hönshuset i en komposthage med tillgång till värmelampa. De kilar ut och in genom gluggarna, på så sätt vänjer de sig vid flocken och kan skydda sig i hagen om det behövs.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 apr-08 kl 17:09 »
Jag letade efter en tråd att skriva mina frågor i, men hittade ingen som jag tyckte de passade bra i... (känns mycket krångligare sen de gjorde om det här forumet)

Jag köpte efter mycket funderande hit och dit på kläckare dagsgamla kycklingar istället. De kom i lördags och med dem hundra miljoner frågor och funderingar...

Jag har dem i en s k halvpall med en krage runt, när de blir lite större lägger jag på en krage till tänker jag mig, längst upp är en nätram som går att lyfta av och lampan hänger över halva lådan, i andra halvan har vi ställt ner mat och vatten.

Som underlag har vi sand, läste i boken 'Höns' att det är ett bra underlag. Men sanden kommer i maten, är det bra eller inte? De ska ju förvisso äta en del sand också, men det kanske blir för mycket?

De har fått vatten i ett blomfat med en upp och ner vänd blomkruka i så det är bara ungefär 1,5 cm rand med vatten, likaså kycklingfoder, sånt där i säck, blandat med lite undulatfrön.

Sen får de kokt mosat ägg på ett litet burklock, men där kommer sanden i med en gång. Jag ställde burklocket i ett större lock i dag så de har en kant utan sand runt. Kanske är det bättre?

Ska de äta hela ägget eller bara gulan?

En av kycklingarna har en liten bajs hängande i pälsen där bak, ska jag låta den sitta där eller försöka ta bort den?

En av kycklingarna dog i dag, det såg ut som om bajs hade klumpat ihop sig bak och liksom inte kommit ut, det gick väldigt fort, ena stunden såg han hur pigg ut som helst, någon timme senare när jag tittade till dem låg han död.

När de blir större tänkte jag näta av en bit av hönshuset och ha dem i, hur stora ska de vara för att kunna flytta ut där?

Hur gamla ska de vara när man släpper ihop dem med mina gamla hönor?

Gör jag fel på något sätt? Jag känner mig mer nervös med de här småttingarna än när jag hade egna barn...

Många frågor men en del kan jag nog tycka till om :)

När du ska släppa in dem till de andra är lite olika på vilka vuxna raser och individer man har. Man kan börja att ha dem i en hage (som du skriver) av galler en vecka först. Det brukar jag göra så får de inte lika mkt stryk.
Ha flera matskålar är också bra för att de små ska ha en möjlighet till avskildhet ett tag.

Men vänta tills de är några veckor och helst 8. Under 8 veckor måste de ha värmelampa.

Klumpen i baken kan ju vara Koccidios och ett tips är att ge dem A-fil sägs det. Tvätta med lite ljummet vatten och torka väl. Blir det värre så be om Esbetree av Veterinären.
Jag ger dem hela ägget och aldrig fröer för att de kan fastna sägs det. jag blandar Allfoder/kycklingfoder-ägg,havregryn-och lite fil i en tallrik. det har funkat i många år utan bekymmer.

Byt ut sanden till halm el hö istället. De gillar att sprätta i det ganska snabbt och det kommer inte heller i vattnet.
Lycka till :) Har du kort på dem så vill jag gärna se dem...

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 apr-08 kl 17:10 »
Smart med Stalosan Sallymolly, det ska jag testa...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 22 apr-08 kl 00:45 »
Jag försökte tvätta bort 'bajsklumpen' i baken på den kyckling som hade det nu i kväll. Det visade sig inte vara bajs, och det satt fast i baken, inte i dunet som jag trodde. Det verkar som något som borde varit på insidan av kycklingen liksom 'åkt ut'. Det kom lite blod på bomullstussen och det såg inte alls trevligt ut i baken på den. Vi såg ingen annan råd än att avliva den. Troligen var det något liknande med den som dog?

Frågan är ju då, när två stycken har dött, vad det är som har hänt med dem och varför? Kan man göra något för att förhindra sådant eller är det medfött? Som något slags bråck eller vad det kallas? Lite underligt att två har drabbats av det då. De var dessutom inte släkt. Det var en blomme och en australorp.

Jag kan inte förstå hur något vi har gett dem att äta kunnat orsaka förstoppning eller något annat så här tidigt. Den här med klumpen som hängde hade haft den där åtminstone ett dygn, vi trodde ju som sagt att det var lite bajs som han lagt sig så det fastnat i dunet som sagt.

De kläcktes i lördags så de är bara två dygn i dag. Det är ju nätt och jämt att de börjat äta alls.

Man får så motstridiga råd överallt... I Hönsboken stod det att sand var det allra bästa för små kycklingar att gå på. Jag tyckte det lät fint för dem, spån eller halm kändes liksom för stort för dem. Sanden är köpt på säck avsett för blästring, kornstorlek ca 1,5 mm.

Likaså undulatfrön har jag sett på flera ställen att folk ger sina kycklingar. Det kändes som en bra startmat, eftersom de vill picka efter runda blanka saker, bland annat varandras ögon...

Vi har gett dem en hel del kokt mosat ägg hittills, det gillar de och äter bra av, kycklingmaten är de inte lika intresserade av. Är det bättre att blanda ihop det kanske? Är det dumt att ge dem bara ägg som jag gjort hittills eller borde jag ge dem något mer/annat? Jag har läst på flera ställen att ägg innehåller allt de behöver i början, men det kanske är fel det också.

Det känns som om vad jag än gör så blir det fel och glädjen över de små pippisarna kom liksom av sig nu.

Är det ingen annan som haft kycklingar som dött? Ingen som råkat ut för något liknande som vet vad det är?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 apr-08 kl 07:01 »
Det kommer av förstoppning när de får tarmprolaps. Det kan gå tillbaka, oftast gör det så, det är en bit av tarmen som vränger sig lite utåt, smörja med helosan och putta tillbaka tarmen innåt. Det är ingen fara men andra kan hacka i det så sätt den vid sidan om.

Var det sårigt från början?
 så kan det vara nån som hackar i baken på de andra, kolla noga hur de beter sig, jag hade en kloakhackare en gång förra året. Tillsatte lite salt i fodret och gav extra vitamniner då nån sa att det kunde vara en brist. Kloakhackaren fick jag avliva då den såg som sin livsuppgift att flyga på de andra i baken.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 22 apr-08 kl 07:56 »
Jag vet inte.... jag tyckte ju det såg ut som en bajs i början, det var hårt, som sårskorpa, och det blödde om det när jag tvättade, så det hade inte gått att putta tillbaka. Däremot tror jag inte någon hackat den i baken, så pass mycket tittar vi på dem så vi hade sett det i så fall.

Den som vi hittade död dagen innan såg liksom underlig ut runt baken. De borde inte sett ut så från början, för uppfödaren tittade alla i baken innan han satte dem i vår låda.

Men det låter samtidigt konstigt att de kan få sån förstoppning så de dör av det efter bara ett dygn, de har ju knappt kommit igång med att skita då.

Kan jag ge dem fil och havregryn redan, de blir tre dagar i dag, de som fortfarande lever, men det är väl en tidsfråga bara antar jag.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 22 apr-08 kl 09:14 »
Ge inte upp hoppet. Fil är bra för magarna så ge det nån gång/dag. Jag har oxå haft kycklingar som sett ut så och sen dött fast det såg mer ut som en bloddroppe i baken, sen har dem dött inom det närmsta. Jag har dock fått för mig att det skulle var bråck.
Se till att dem dricker som dem ska, kan ibland behöva lite hjälp med det. Jag pickar med fingret i vattnet så det låter litet pickande , det kan ta en stund sen kommer dem och pickar på samma ställe och får då i sig vatten. Detta gör jag några gånger/dagen dem första dagarna till jag vet att alla fattat galoppen. Låt dem ha kokt ägg, startfoder och fil, och picka där oxå så kommer det nog gå fint.
Lycka till.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Ce

« Svar #9 skrivet: 22 apr-08 kl 09:48 »
Håll ut! Det händer att små kycklingar dör, även om det är tråkigt!

I många hönsfrågor finns inget direkt rätt eller fel, man måste lyssna på andra, känna efter vad man själv tror funkar och prova sig fram!
Jag har alltid haft mina kycklingar på spån, de har fått undulatfrön som huvudföda, sen har jag ibland givit lite hårdkokt gula och lite gräs, klippt i småbitar - innan hönan tar ut dem. Smula havregryn i små små bitar och blöta upp i lite fil eller mjölk gör jag också ibland - tror det kan vara bra för magen. En stor äpplebit som de kan picka på brukar även väldigt små kycklingar gilla! Men undulatfrön har hela tiden varit basfödan för mina kycklingar. Pyttesmå tärningar av falukorv brukar de få tidigt - framför allt om de inte är ute och hittar mask!
Jag har alltid haft stöd och hjälp av en höna med mina kycklingar och det verkar minska jobbet avsevärt... även om man måste passa dem en del i början i alla fall!

Jag är väldigt noga med att kycklingarna får små små bitar av allt de ska äta - men troligen är det ganska onödigt för, om de redan vid ca 1 veckas ålder hittar en stor daggmask så sätter de i sig den hel! Det har jag sett flera gånger...

Lycka till med dina kycklingar!

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-08 kl 09:58 »
har aldrig kläckt själv men är väl på gång nu med lite tur :D
annars när hönorna själva ruvat har jag ställt in en hundbur i hönshuset i vilken jag gett kycklingarna mosat ägg med filmjölk och lite undulatfrön, för övrigt har dom ätit det som funnits i hönshuset och som deras hönsmamma visat dom på.  (värpfoder :o)

är Återprenumerant såklart.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 22 apr-08 kl 11:41 »
Tack för alla svar, man blir så orolig i början för de små...

De som är kvar är jättepigga, springer fort fort omkring, äter bra, dricker bra och sover sött en hel del också.

Jag funderade på när de kan få komma ut också, jag har byggt en sådan där liten trekantig bur som man har till kaniner (ni vet hurdan jag menar?), i ena änden är det en liten ingång till en liten typ låda. Jag tänker mig att de ska få vara i den en liten stund varje dag sen, få solsken på sig, kunna picka lite gräs och kanske få tag i något kryp eller så.

Men hur gamla ska de vara då? Jag kan ju inte ta med värmelampan ut till dem och den behöver de ju tills de har fått alla fjädrar och det dröjer ju... Fast jag har ju sett bilder här på små kycklingar som varit ute.

Mina blir tre dagar i dag... Det är blomme, australorp, vit leghorn och sussex. Jag ska försöka fixa ett foto på dem, de är så otroligt söta!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 23 apr-08 kl 12:19 »
Jag insåg i dag när jag satt och studerade kycklingarna att jag hade ju helt fel om de som dog... det var inte något som hängde från baken, deras kloak sitter ju högre upp (ovanför den där dunpuffen), det här måste ju varit ett bråck på magen...

De elva som lever är jättepigga och goa, och äter ordentligt. Men de vill helst bara ha ägg... De äter lite undulatfrön, men fil och havregryn gillar de inte alls, och kycklingmaten som jag köpt en hel säck av tittar de inte ens åt, de verkar inte förstå att det är mat ens...

Hur ska man få dem att äta annat än ägg, de kan ju inte leva på det bara. Jag har läst att de behöver mat fem gånger om dagen, men det är svårt att veta hur mycket man ska ge dem varje gång.

När brukar man kunna ta ut kycklingar så de får lite sol och gräs?

pita

• -
« Svar #13 skrivet: 23 apr-08 kl 13:09 »
Jag har heller aldrig haft något annat än en mamma till mina kycklingar, så jag har sluppit dom där problemen. Mina hönor har gått ut i hönsgården med ungarna 3-4:e dagen, snabbt därefter så har hon även gått ut i det fria. Sen ser man en klump lite varsomhelst, då har hon lagt sig ute då ungarna vill ha lite värme. ;D

Jag har aldrig gett något speciellt kycklingfoder, mina har ätit av värpfodret direkt (de mindre bitarna. Fel av mig kanske men jag har aldrig blivit av med nån kyckling. Dom har ju fått matrester också + det som mamman lockar dom till att äta.

Lycka till!
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #14 skrivet: 23 apr-08 kl 23:35 »
Om dom inte vill äta kycklingfodret kan du prova att blötlägga det så att det blir som en gröt, då kanske det går lättare.  :)
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

bea

« Svar #15 skrivet: 24 apr-08 kl 07:58 »
Jag ser inga som helst problem med att dom bara vill äta ägg!
Det är nog lite som oxfile för oss, inte alla förunnat att få sådan mat ;D
När jag har kycklingar brukar jag blanda kokt ägg,rivna morötter och undulatfrön.
Ibland har man mindre tid och det har då blivit kyckling foder för hela slanten.
har dock inte kunnat se någon skillnad på det där med bajsklump i rumpan....tycker mig alltid få 1eller2 kycklingar som får det problemet.
dock har ingen av dem dött för mig.
Hörde/läste någonstans att det kan bero på att dom inte gjort slut på gulesäcken ordentligt innan de fick mat första gången......har dock själv inga belägg för att det är så.
Det där med hur många gånger om dagen de ska få mat , har jag aldrig hört .....jag har alltid fri tillgång till mat till de små.

Lycka till med dina små
Bea

Tindranu

• Småland
« Svar #16 skrivet: 24 apr-08 kl 10:00 »
Hej!
Jag har tre små kullar kycklingar nu i hönshuset.
Första kullen gillar ägg, men ratar fiskbullar. Leverpastej är sådär. Däremot är mammas allfoder kanongott!!
Det har de smaskat i från första dagen....
Kull nr två äter ALLT!
De slänger i sig det med stor aptit, rensar faten direkt. Men, även där, igår såg jag att mamman hjälpte dem upp i det stora
fodertråget för att äta av hennes allfoder....!
Kull nr tre äter ägg och leverpastej, men fiskbullarna tar mamma.
Även de har från dag ett ätit i mammas allfoder...
Så, min slutledning av detta är att de äter det de vill ha, och pickar i sig det mesta.
Det jag varit mest orolig för är vattnet, men det har de varit duktiga med att få i sig allihop.
Lycka till med de små!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 24 apr-08 kl 15:47 »
Jag känner mig också väldigt orolig för att de inte dricker tillräckligt, men de vet var vattnet är och jag har sett dem dricka, vet inte om alla dricker iofs, men de är fem dagar i dag och då måste de väl ha fått i sig tillräckligt med vatten förmodar jag annars hade de väl inte varit så pigga som de är.

Jag testade att plocka lite gräs och små maskrosblad i går och klippa i små bitar, det försvann, om de åt upp det eller grävde ner vet jag inte... Men jag ska testa i dag igen.

När kan de få komma ut? När tar ni ut era kycklingar, ni som maskinkläcker? De ska få vara i en sån där trekantig kaninbur så de kan få beta gräs, men de har ju ingen värmelampa där...

Hur var det sen, det där med fjädrar och vingar och hur man kunde se om det var hönor eller tuppar? Mina vit leghorn kycklingar har alla långa fina fjädrar på vingarna och en del har fått en liten rad småsmå fjädrar på stjärten, tyder det på tuppar eller hönor? Jag vet jag har läst om det där här någonstans men hittar inte det nu.

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 apr-08 kl 20:27 »
Det är skönast när kycklingarna har en "riktig" mamma  :)

Kul med maskinkläckta också, men det verkar vara ganska många problem  :-\

Prosit

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 24 apr-08 kl 21:04 »
Man kan blanda lite fil i vattnet så får alla i sig filen. Det är jättebra mot förstoppning! Se bara till att du inte lämnar det i vattnet mer än ett par timmar så det inte blir dåligt. Om några dricker är jag säker på att alla gör det. De ser de andra dricka och då går de dit och dricker.

Ta gärna lite gräslök och klipp ner i gräset - rena vitaminbomben!

Jag strör lite kycklingstart över ägget när jag serverar det. då lär de sig att kycklingstarten är mat det också.

Första dagarna gav jag bara äggula nu ger jag hela ägget. Mina kycklingar är "födda" 20 april.

Jag vet inte när jag tar ut dem men det får nog dröja med tanke på att man inte gärna tar ut en värmelampa. Kanske de får vara ute när de är 3-5 veckor om det är riktigt fint väder och då bara en liten stund. Jag flyttar till landet när de är 9-10 veckor och då hoppas jag kunna sammanföra dem med de vuxna i samband med flytten. Hoppas det går!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser