Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängig get  (läst 2000 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Hängig get
« skrivet: 20 apr-08 kl 11:39 »
En av våra getter har blivit hängig. Hon äter (litegrann) och dricker. Men hon är väldigt ostadig och vinglig när hon går. Vill helst av allt stå i ett hörn med huvudet tryckt mot väggen.

Vad kan det vara? Bör man göra någonting eller låta det vara någon dag till och se om hon blir bättre?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Mmmm

• Övriga världen
SV: Hängig get
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 13:57 »
Låter som CCN ("getpolio" - Polioencephalomalacia  på engelska)

Finns ett par gamla trådar om det:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31751
och
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31717

Det är rätt så allvarligt i så fall (dödligt), försök få ut en veterinär som ger b-vitaminspruta snarast.
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 17:17 av Mmmm »

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: 21 apr-08 kl 14:36 »
Veterinären kom och gav henne B-vitamin men det var försent. Hon dog under natten, hittade henne död imorses :(

Känns hemskt då det var vårt fel...
Galfvensjös Kaningård

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: 21 apr-08 kl 19:00 »
Vill inte att samma sak ska hända med dom övriga, kan man ge dom Basic Multivitaminer? Man kan ju ge det till får och kor. Men vilken dosering, för lamm står det 2 ml, men dom väger ju inte som lamm direkt. Sen, hur ofta bör man ge det? En gång i veckan?
Galfvensjös Kaningård

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 21 apr-08 kl 22:46 »
Tråkigt att hon dog.

Att ge multivitamin gör förmodligen varken till eller från.

Sjuka blir de när våmmens naturliga produktion av b-vitamin slås ut pga felaktig utfodring eller dåligt foder, som det står i trådarna jag länkade till innnan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 apr-08 kl 07:57 »
Vill inte att samma sak ska hända med dom övriga, kan man ge dom Basic Multivitaminer? Man kan ju ge det till får och kor. Men vilken dosering, för lamm står det 2 ml, men dom väger ju inte som lamm direkt. Sen, hur ofta bör man ge det? En gång i veckan?

Det är inte så stor mening att "ge B-vitamin i förebyggande".

Det viktiga är att känna igen symptomen på B-vitaminbrist
och att ringa veterinär på en gång man missstänker det.

Och att se över utfodringen av djuren istället, då orsaken oftast finns där.
(för lite hö, för lite el.fel Mineralfoder etc.)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 22 apr-08 kl 08:30 »
Och för gamla mineraler. Har man t.ex. bara två individer, kan man ju gå ihop sig med någon om en säck.

Arne/norwegian

« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 13:21 »
Det kan ofte være vanskelig å se at geiter er sjuke. Sjuke geiter blir stanget, jaget og utstøtt av flokken. derfor skjuler de det så godt de kan og gjemmer seg vekk hvis de har muligheter for det.

Når de viser tegn til sjukdom, er det ofte kommet så langt at man må være rask for å klare å redde dem.   :(

(Et lite poeng ang. foring: Husk på at geiter trenger for med grov struktur. Et godt sauehøy, bør kompletteres med fiber (kvister, bark , halm o.l.) i tillegg hvis det er til geit. Spesielt er dette viktig om vinteren, da det er nedbrytingen av grov fiber som gir varme i kroppen.)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 12:27 »
Jag skrev till Kalle Hammarberg:
”Hej!  Har Du någon åsikt? /Trollmor”

Han svarade:

”Hej Trollmor.
Jag tycker att svaren i stort verkar kloka. Bilden är dock inte typisk för CCN (hjärnkramp). Men någonting i hjärnan tycks vara med. Möjligen skulle jag ta en titt på blyförgiftning. Det kan uppstå om geten har tillgång till att gnaga på något gammalt bilbatteri. Alternativt hjärnformen av CAE eller listerios, som kan ha många "otypiska" utseenden.
Ciao,
Kalle H”

Och sedan sist har Arne/Norwegian också svarat.  Trevligt att Du vill vara med på vårt forum!  Men jag vill hävda, att om man har god kontakt med sina getter, ser man "beteendeförändringar" långt innan den sjuka börjar sjunka i rang.  Åtminstone hade jag alltid hunnit få dit veterinär innan så skedde.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1193 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oddsonntag, simon.arvestrand, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser