Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoppas på kläckning idag *nu slutresultat*  (läst 1773 gånger)

Tuve

• Skåne
Hoppas på kläckning idag *nu slutresultat*
« skrivet: 20 apr-08 kl 07:56 »
Jag har fyra hönor. Dvärgkochin. De gör verkligen skäl för ryktet att vara bra ruvare, för just nu ligger alla tre ettåringarna på ägg! Bara den ganska udda 4-åringen har inte lagt sig än.

Första kullen väntas kläckas idag!!! Några av äggen blev nog lite svala, för de låg upp emot betongväggen ett tag i början, men sen isolerade jag med skumgummi mot väggen, så vi får se.

Andra kulle väntas nästa helg. Den tredje hönan vet jag inte på dagen när hon började, såg det i torsdags (17'e). Hon ligger på bara 2 ägg, men jag tycker hon får hållas, nu när hon börjat.

Sammanlagt 20 ägg på ruvning.
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 16:28 av Tuve »

Stinger

SV: Hoppas på kläckning idag
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 09:05 »
Hoppas det går bra, lycka till ;D

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 20 apr-08 kl 10:24 »
Härligt med bebisar  ;D Jag fick 9 st i förrgår och i går. Dem är sååå små och söta.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 12:53 »
Jav väntar oxå idag och nästa fredag. Sen en till som vill ruva, men hon har inte fått ruvägg ännu.Utan hon får byta plats med en av dom som ska ha idag, när dom blir flyttade till "barnkammaren".Då får hon några ägg att ruva.
Livet är härligt :D :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 19:16 »
Jag fick 136 kycklingar i helgen ,  :-[ ändå räcker de inte till alla som vill ha.  :-\

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 apr-08 kl 20:22 »
Nu har hon gått två dagar över tiden, och ännu inga kycklingar. I lördags kväll var det exakt 21 dar, och nu är det måndag kväll. Men nåt borde det bli, så jag väntar vidare.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 19:47 »
Hur har det gått  ???
'Mvh Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 09:13 »
Inget än igår. Ska ut där och kolla snart.

Tindranu

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 10:01 »
Mina har kommit på både dag 23 och 24, så håll ut!!
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 10:58 »
Jag fick 136 kycklingar i helgen ,  :-[ ändå räcker de inte till alla som vill ha.  :-\
Oj oj! :D

Tuve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 apr-08 kl 13:46 »
Dag 26: nu har den första kläckts!
Hoppas ännu på de övriga äggen, men det är lite nervöst, vi ska iväg hela helgen, sticker imorgon kväll.

Men vad glad jag är att jag i alla fall har en kyckling!

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 09:40 »
Dag 27. Fortfarande bara en kyckling. Och Grynet har börjat slarva med de återstående äggen! De kan ligga lite utanför hennes värme när jag tittar ut där. Som om hon koncentrerar sig på den kläckta nu. Tja, kanske vet hon nåt jag inte vet, att de övriga inte kommer att bli nåt... Men skulle hon inte lämna boet med sin lilla då?

Tuve

• Skåne
SV: Hoppas på kläckning idag *nu slutresultat*
« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 16:37 »
När jag kom hem från jobbet idag hade ytterligare en liten gulvit kyckling kläckts, och mamman hade övergivit de sista 9 äggen, som var helt kalla. Jag lyste, och lyssnade, och till slut öppnade jag de sista för att få veta mer. 7 var obefruktade, förmodar jag, i alla fall såg de ut som ägg, eller i vissa fall vispat ägg inuti. En hade något mörkt i det blöta, som inte såg ut att ha utvecklats under värst lång tid. Den sista hade en död kyckling, som såg ut att ha varit död längre än en dag, för den var fastklistrad mot skalet.
Så Grynet hade tydligen rätt för sig när hon tog de två levande och lämnade redet.
Färre kycklingar än jag hoppats på, men två är i alla fall trevligt!
Jag har ju två hönor till som jobbar på det, sammanlagt 7 ägg till, men några vet jag trillade på golvet och svalnade en gång, så det kanske inte blir mer än max 4 kycklingar av dem. Beräknade kläckningsdagar är imorgon, samt 8/5.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #13 skrivet: 25 apr-08 kl 22:51 »

Oj oj oj har du så många beställningar?

Kramis
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Tuve

• Skåne
SV: Hoppas på kläckning idag *nu slutresultat*
« Svar #14 skrivet: 30 apr-08 kl 12:19 »
Igår kväll hade Gisela, min ruvhöna nummer två, kläckt fram en liten svart-vit kyckling! Hon ligger på de sista 4 äggen än, så kanske blir det nån till.
Och sisten ut, Goggo, har ca 10 dagar kvar att ligga på sina 2 ägg.
Det verkar inte bli många, men tre är alltid nåt!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser