Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första åkern färdig!  (läst 2606 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Första åkern färdig!
« skrivet: 19 apr-08 kl 19:12 »
Åh vad skönt det är när man är klar! Havre med insådd blev det! Någon mer som sått?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ursus

• Jämtland
SV: Första åkern färdig!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-08 kl 09:43 »
Här ligger snön halvmeterdjup ännu. Men det tår snabbt nu. Snart är jag i gång jag med.

nejji

« Svar #2 skrivet: 22 apr-08 kl 21:48 »
japp strax klara , första sådde vi runt 4 april och det börjar grönska nu :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 23 apr-08 kl 07:39 »
Grönsakslandet på G... men det går sakta... ryggen orkar inte mer än 20 meter om dagen. Skulle vara skönt att hinna klart innan regnet kommer på fredag :P
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 apr-08 kl 22:18 »
Har proppat ner 1000 sättlökar idag, hoppas få ner sista 250 sparrisarna imorrn ... sen kan gärna regnet få komma. Lite lagom då ... så vi kan fortsätta med landen nästa vecka.  ::)

Här ligger snön halvmeterdjup ännu. Men det tår snabbt nu. Snart är jag i gång jag med.

Såg första gula blomman på ett rapsfält idag !! Nu är det sommar !!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 24 apr-08 kl 07:33 »
1000 lökar? Jag har köpt 5 kg undras hur mycket det är... det känns som jag kan sätta lök överallt  :-\ Och morötter sen då... tur att man är ung och frisk. Men kul är det  ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 12:30 »
1000 lökar? Jag har köpt 5 kg undras hur mycket det är... det känns som jag kan sätta lök överallt  :-\ Och morötter sen då... tur att man är ung och frisk. Men kul är det  ;D

Visst är det kul ... men "ung och frisk" ... kroppen känns som 95 år efter senaste två veckornas slit i landen.   :-[

Antalet lökar per kg beror på vilken storlekssortering det är.

*bläddrar lite i min lökkatalog*

10-14mm, ca 550-600 st/kg.

14-21mm, ca 240-260 st/kg.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 13:10 »
Bra, jag har storlek 10-14 ; 600X5 = 3000 lökar.

Nja *ung och frisk* känner man ju sig inte direkt efter ett par dagar.. Men kanske var man det från början  ;)?!

godegården

« Svar #8 skrivet: 18 maj-08 kl 10:40 »
Nu är havre-ärt blandningen och insådden nere!

Hade en bit som inte varit plöjd på runt 70år. Gick överförväntan

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Häggblomma, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser