Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viltvård i skogslandet.  (läst 7310 gånger)

xjakt.blogspot.com

• besök gärna xjakt.blogspot.com
Viltvård i skogslandet.
« skrivet: 19 apr-08 kl 16:56 »
Är det någon som har bra tips för viltvård i skogslandet?
Kanske inte de vanliga som fällor, foderhäckar och saltstenar, utan andra!
Ex: Går det att odla upp mossar och kärr för att öka fodertillgången?
Stå still och skjut rakt

Rosten

• Närke
SV: Viltvård i skogslandet.
« Svar #1 skrivet: 19 apr-08 kl 22:22 »
Viltvatten, Ibland så finns det små gläntor i skogen där man kan odla äpplen och jordärtskockor.

Du har ingen kraftledning eller liknade som går genom marken? Där kan man få en viss ekonomisk ersättning om man odlar viltåker och liknande saker där.

xjakt.blogspot.com

« Svar #3 skrivet: 20 apr-08 kl 11:51 »
Riktigt bra tips, tackar. länken till j-förbundet har jag letat efter.
Jag har funderingar om vad man kan göra i 2 stora mossar vi har. Kan man kanske så in havre och ärtor i dem?
ett problem är ju om man gör marken mer viltvänlig, då kan ju betesskadorna öka. Jag funderar seriöst på STORA ensilagebalar på skogen. Jag tror både hjorten och älgen gillar det?!?
Stå still och skjut rakt

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 12:42 »
När jag har saker som jag undrar om och inte hittar något bra svar så brukar jag ringa jägareförbundets växel och be om att få tala med någon som kan det ämnet. Har bara blivit bra bemött av folk som verkar kunna sin sak. Jag har faktist blivit så nöjd med mina svar att jag till slut blev medlem. ;) Även om jag inte håller med dom i mycket annat. ;D

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 14:04 »
Impediment som mossar och kärr får inte åtgärdas alls.
Att göra åker av vanlig skogsmark är ändrad markanvändning och kräver tillstånd ( är jag nästan säker på).
För övrigt är mossar så näringsfattiga och blöta att foderväxter inte trivs där.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

xjakt.blogspot.com

« Svar #6 skrivet: 20 apr-08 kl 22:11 »
Jo jag misstänkte det med mossarna/kärren.
Jag är tacksam för alla tips.
Vad tror ni då om en massiv utfodring med ensilage?
Stå still och skjut rakt

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 20 apr-08 kl 22:55 »
"Massiv utfodring"- är det vilda djur eller boskap vi talar om?
Är det så att du har bara några hektar och vill locka dit allt vilt från omgivningarna så har jag för mej att det inte är tillåtet.
Jägarna på forumet har nog bättre koll än jag..
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-08 kl 20:01 »
Om man skall ha en viltåker så skall den vara på flera Ha.Är det frågan om små arealer så kan en älg käka upp det på en förmiddag........En som provat och vet.Sedan så kan det vara lite problematiskt med jaktgrannar för det är inte tillåtet att locka till sig viltet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

xjakt.blogspot.com

« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 20:29 »
Hipp hipp

Det handlar ändå om ca 200 ha skogsmark. Den borde ju kunna bära hjort, rådjur och hjort. Problemet är foderbrist.
vi jagar rovfågel, mård och mink samt räv väldigt hårt. Inga Lo. Vi har hjort, rådjur och älg och vill ju så gärna sköta och förvalta detta.
Till saken hör att vi även har 75 ha åker/odlingslandskap. Där är vilttillgången en helt annat. Jag vill ju inte heller förvandlat biten till en älg/hjortfarm. Samt att få tillbaka haren. vi har inte  en hare på 2 år, samt en tjäder. dåligt, eller hur?
Stå still och skjut rakt

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 28 apr-08 kl 07:28 »

Jägarförbundet har en bok om Biotop och Viltvård,där finns det mesta som du behöver veta.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #11 skrivet: 28 apr-08 kl 19:52 »
Jakt på 200 ha efter predatorer som håller nere hare + tjäderstammen är inte helt betydelselöst,,, men nästintill, om inte markägarna på grannfastigheterna oxå idkar jakt på rov i större eller mindre omf.
Jag skulle vilja säga,,, att det bör röra sig om aktiv viltvård på några 1000 ha innan det överhuvudtaget har någon effekt alls.

Hur jagar ni räv?,,,fälla/snara åtel?, och gör ni något åt kråkfåglarna?.

xjakt.blogspot.com

« Svar #12 skrivet: 01 maj-08 kl 21:14 »
Jag är naiv nog att tro att vi kan bedriva effektiv viltvård i skogslandet på våra 200 ha för att öka uttaget av vilt. Våra grannar bedriver också en rätt offensiv jakt på predatorer.
Vi bedriver en väldigt offensiv jakt på räv samt grävling under augusti och med stövare under resten av året.
Kråkfågel jagar vi främst på åtel eller med "bandytricket". Så där ligger inte problemet misstänker jag. utan den ligger på fodret och om möjligt också skyddet. det är det som jag tror är poblemet.
Stå still och skjut rakt

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 01 maj-08 kl 22:32 »
När det gäller hare så kan du ju sätta ut ett par stycken skogsharar och se hur det funkar. Om det inte är ett för högt predator tryck skall de kunna ta sig. Sen får man ju tänka på att man inte kan "ta ut" för mycket av något för att när det blir obalans åt något håll är det svårt att stävja utan att få en annan obalans. Harjakt är t. ex. inte svårt och har man inte disiplinen att låta för lätta byten gå ibland så är det bättre att inte gå ut så ofta...

Vad gäller fodertillgången så främjar det ju älgen t. ex. att ha en del ungskog och hyggen. Hur ser skogen ut, är det jämngammalt? I så fall skulle jag börja med att glesa ut regält på något/några ställen för att få till lite sly, det är ju både fin kost och bra skydd.
Havreodling till älgarna är bra och ger "havreälgar", köttet smakar inte lika vilt om de får mycket. Har ni äpplen som ni inte tar tillvara på är det en god ide att köra ut i skogen som höstfoder.

Det finns mycket man kan göra :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 maj-08 kl 22:45 »
Stängsla in hela rasket och köpa Älgfor i bulk kanske.

Lainde

• -
« Svar #15 skrivet: 01 maj-08 kl 23:16 »
Har kikat lite på din blogg Xjakt, och där skriver du, citat,,,

"Nu är det många år sedan jag jagade kråkor. Det är väl inte lika roligt och ingen utmaning (ungefär som att jag gris). Dvs rätt trick och utrustning är det inga problem".

Med hänvisning till att ni har dåligt med småvilt (se tjäder), så är det bra att hålla efter kråkfåglarna.
Bulvanskytte kan vara effektivt, men varför inte bygga en kråkfälla eller 2 på dina 200 ha?, om du vill göra en liten insats för viltvården.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 01 maj-08 kl 23:27 »
Hönsfåglarna klarar sig mycket bättre om man sparar undervegetationen, pelarskogar blir viltfattiga.

Körven

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 02 maj-08 kl 08:36 »

Rätt biotop är avgörande,men man kan bättra på den.Det största problemet är nog Cocsider både för hönsfåglar och harar,en kombination av grus och kol på lämpliga ställen kan hjälpa.Att hålla efter kråkfåglar är av största betydelse.Man kan bedriva efektiv viltvård och öka antalet djur på 200 ha,problemet är att det kommer att bli ett skafferi får dom omkringboende rovdjuren.

Lainde

• -
« Svar #18 skrivet: 02 maj-08 kl 11:19 »
Gällande kråkjakt och viltvård,,,,,

När jag var liten grabb så hade en äldre och närboende granne en sk "norsk kråkfälla".
Den plockade stora mängder kråkfågel, men krävde nog en hel del pysslande med inåtling osv, så
grundkriteriet är nog att man kan se till den relativt enkelt = ofta.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 02 maj-08 kl 13:19 »
Har kikat lite på din blogg Xjakt, och där skriver du, citat,,,

"Nu är det många år sedan jag jagade kråkor. Det är väl inte lika roligt och ingen utmaning (ungefär som att jag gris). Dvs rätt trick och utrustning är det inga problem".

Med hänvisning till att ni har dåligt med småvilt (se tjäder), så är det bra att hålla efter kråkfåglarna.
Bulvanskytte kan vara effektivt, men varför inte bygga en kråkfälla eller 2 på dina 200 ha?, om du vill göra en liten insats för viltvården.
Jag lästa också dom raderna. ;)
Då är det inte undra på att det finns dåligt med tjäder, hare mm.
Att jaga kråkor är en rätt stor utmaning. Första jakten är enkel. Andra betydligt svårare för nu börjar kråkorna bli försiktiga. Sen blir det svårare och svårare. Den som blir duktig på att skjuta mycket kråkor blir duktig på alla jakt. Sedan jag började med skyddsjakt så har min vanliga jakt utvecklats. Man förstår mer och mer hur djur tänker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1644 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser