Impediment som mossar och kärr får inte åtgärdas alls.
Att göra åker av vanlig skogsmark är ändrad markanvändning och kräver tillstånd ( är jag nästan säker på).
För övrigt är mossar så näringsfattiga och blöta att foderväxter inte trivs där.
Kanske inte, kolla med lite äldre kartor. Det är inte omöjligt att det finns en och annan gammal "mossodling" som kan tas upp igen... Mossar har under 1800- och 1900 talets första del i stor utsträckning dikats ut och odlats upp. Ingen optimal odlingsmark, den har en tendens att sjunka ihop eftersom biomassan minskar i volym när den syresätts och därför blir väl våt efter ett tag (och kräver nya djupare diken), men kanske kan man på en sådan plats välja ett fuktkrävande viltfoder. Alternativt öppna upp och använda som äng, där höet som slås kan hässjas och stå som kvar i hässjorna som vinterfoder.
Lite allmänna tips:
Känner du till om det finns några gamla torp eller backstugor ute i skogarna? Då bör det finnas igenplanterade inägomarker. Sådana marker lämpar sig oftast bättre som viltåker än granodling (egna observationer från när jag jobbade på skogsstyrelsen, granen tenderar att bli brådvuxen och lättare stormfälld än på andra marker).
Om ni avverkar så ta inte ut något GROT, utan lämna det åt viltet som skydd och foder. Rätt upplagt så funkar det suveränt som skydd för harungar och skogshönskycklingar.
I ett kommande nr av
Svensk Jakt så utvecklar jag dessa tips och några till....