Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon deklarationskunnig?  (läst 1318 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Någon deklarationskunnig?
« skrivet: 16 apr-08 kl 23:36 »
Söker med ljus och stormlykta efter en person som kan deklarera.. för jag kan det då inte!
Detta år åker man på allt..
- företaget som numera är avreggat som gick med massa förlust (enskild firma) som man betalade ur egen ficka.
- Huset som jag sålde 2007 med vinst
- Avdrag för husvagnsboende i Gbg (skriven i Sthlm under hela året)

So far so good.. enkelt.. men sen skall ju allt dit i rätt ruta, sen skall an uppfylla vissa saker.. sjuka regler och dumma ord och meningar.. Kunde lika gärna va bosatt på månen och skriva Jesus sagor om Mamma Plutos barnbarn..

Börjar tro jag är d-m i huvet..  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Någon deklarationskunnig?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 00:29 »
Suresh, tror han håller på med sånt, ibland.
« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 01:02 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 17 apr-08 kl 07:20 »
Det är inte du som är dum. Det är de som skriver "informationen". Om det t ex står "du som bor i utlandet och har en fastighet i Sverige ska inkomstdeklarera", vad betyder det? Nej, det betyder i n t e att man ska deklarera sin inkomst. (Eftersom man betalar skatt där man bor). Det betyder att man ska deklarera sin fastighet. Och det man skriver i den lilla rutan för "övrig information", den läser de inte överhuvudtaget inte på skatteverket, lika litet som de läser detaljer som "Euro" - det tolkas som kronor - alltid något när de inte läser kommentaren om att inkomsten redan ä r beskattad. Men nu nolldeklarerar vi i Sverige, för det är visst så man ska göra när man inte är skattskyldig (bara "inkomstdeklarationsskyldig" = fastighetsdeklarationsskyldig).

F ö tror jag att administrationen av vår sommarstugeskatt kostar mer än vad de får in. Och de onödiga papprena med snömosinformation hade kunnat användas för något bättre ändamål.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 09:02 »
Du har ju flera dagar på dig. Och för övrigt brukar man få en chans till när man gör fel. Jag fick tre chanser till när jag skulle deklarera aktieförsäljning för några år sedan. Samma år skrev dåvarande finansministern ( :o :o :o :o ) en debattartikel om hur besvärligt det var att deklarera aktieförsäljningar.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 17 apr-08 kl 11:53 »
Man undrar ju om dessa nissar på skatteverket ens själva vet hur man skall fylla i detta.. varför krånglar man till allt.. allt är väl plus och minus iaf.. idioter  >:(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 15:20 »
Citera
Om det t ex står "du som bor i utlandet och har en fastighet i Sverige ska inkomstdeklarera", vad betyder det? Nej, det betyder i n t e att man ska deklarera sin inkomst. (Eftersom man betalar skatt där man bor).

Detta är inte helt med sanningen överenstämmande. I vilket land du deklarerar och skattar beror helt på vad som står i dubbelbeskattningsavtalet med just detta land. Alltså i stort sett är det olika regler som gäller med olika länder.    ;D Bara för att göra det så enkelt som möjligt... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 6 användare (1 dolda)
Staem, von tratt, Mashakaks8276, conny, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser