Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedbugs; vägglöss?  (läst 79731 gånger)

i95robah

• Gäst
Re:Bedbugs; vägglöss?
« Svar #20 skrivet: 03 nov-06 kl 07:50 »
Ni har så rätt... Efter 2 veckors campande i vardagsrummet hittade vi ett kryp i vardagsrummet. Anticimex har nu varit och sprayat en första gång. De sprayade bara vägglisterna. Finns det andra tillhåll som man bör kolla? Bakom tavlorna var det någon som nämnde?

martinki

• ljuspunkt
« Svar #21 skrivet: 03 nov-06 kl 09:25 »
Ni har så rätt... Efter 2 veckors campande i vardagsrummet hittade vi ett kryp i vardagsrummet. Anticimex har nu varit och sprayat en första gång. De sprayade bara vägglisterna. Finns det andra tillhåll som man bör kolla? Bakom tavlorna var det någon som nämnde?

Bakom tavlor, vid foten /sockeln av möblerna, i alla springor, tapetsprickor  och -fickor, springor i golv och panel, lösa mattor, mm. Helt enkelt överallt. Där de har sitt fäste, dvs. bo, kommer det att synas bruna prickar som ser ut som om det harts som kom ur själva träet (om det handlar sig om trämöbler). Det är lössens avföring. Ibland ser man sånt på gamla /antika möbler. Alltid bajsar de framför husdörren sin, så hittar Du ansamlingar av sådana fläckar (prickar), någonstans, då är det inte långt till Lusbekistan därifrån, minsann!

Martin
« Senast ändrad: 03 nov-06 kl 09:26 av martinki »

bullen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 05 nov-06 kl 22:01 »
Vi har precis blivit angripna av  vägglöss(bedbugs) och står lite handfallna inför vad vi kan göra. Anticimex känns ju som en hemsk utväg.....
Är det någon som har några råd? Vi är otroligt tacksamma för allt!

Varma vårsolönskningar från stugan Wiggwam
Hej på er!
Har också haft vägglöss i Göteborg. Tråkigt men sant. Men det tråkigaste e att folk verkar tro att det beror på hygien. Vilket det absolut inte gör. De bor för den delen inte i sängkläderna, utan under sängen i stoppningen. De anfaller oss människor på natten och skapar bett som kliar nåt så in i bomben. Ungefär 10 ggr värre än ett myggbett beroende på hur känslig du e. Idag har metoderna blivit bättre på hur man får bort dem. Mitt råd e att slänga sängar o allt de kan bo i. Kläder och annat måste tvättas i minst 60 grader. Tyvärr så ersätter inte försäkringsbolagen slängda soffor, sängar mm, vilket e hemskt. Ring närmsta saneringsföretag t.ex anticimex som för den delen betyder antivägglöss. De kan ge råd. Detta e bland det värsta som hänt mig. Och de som säger att detta beror på hygien får nog ta och tänka om. En sak till, 3-5 bostäder varje vecka i göteborg behövde saneras pga vägglöss. Hotellsängar kan vara en fiende?
Bullen

KreilleR

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 nov-06 kl 23:23 »
Hej!

Ni har så rätt, vägglössen är på uppgång här i sverige. Det främst genom utlandsresor dessa små rackare kommer hit!

Vad man kan göra åt det är att, när du öppnar din resväska gör detta på altanen/balkongen och tvätta dina kläder i 60-90 grader lägg inte väskan under sängen =).

De dras till vår värme, det är därför de biter oss mestadels på nätterna, då vi ligger i sängen. De biter då helst runt huvud, bröst och armar eller också runt benen alltså uppe och nere vid sängen. Som nån skrev innan så trivs de under tavlor, i lampor (värmen), lister osv

Ett annat tips är att inte ha massa böcker och papper och grejer på natthusborden där håller de också till.

Jag vet att detta var det som igentligen startade anticimex en gång i tiden, och de fick nästan bort alla vägglössen i sverige. Därför ska man ringa till Anticimex om man får ett sånt här problem.

Du kan ganska lätt se om du är utsatt av nån slags lus. Eftersom att de lämnar små svarta prickar på dina lakan om du är drabbad. De lever av blod och deras "avfallsprodukt" på våra lakan ger svarta prickar.

Mitt tips är att ringa till Anticimex.

jolly jumper

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 25 nov-06 kl 23:26 »
Här fanns det ovanligt mycket otäcka  men viktiga erfarenheter & kunskap om BB samlat i en lina! Just kunskapsförmedling är ett utmärkt sätt att kunna minska spridningen av BB. Förr i tiden så var de  välkända fiender som bekämpades  med flit och envishet, läs t.ex Moa Martinsson: Mor gifter sig. Dessutom användes starkare kemiska bekämpningsmedel (DDT) än vad som är tillåtet idag.

En sak som ökar spridningsrisken väsentligt är dels att inte alls alla som blir bitna reagerar = märker det över huvud taget,  dels kan effekten vara kraftigt fördröjd upp mot ett dygn hos dem som reagerar.
Det innebär att det inte är omöjligt att man har en väggluskoloni som man föder nattetid utan att ha en aning om det. Detta innebär förstås samtidigt en stor risk för spridning till andra rum och och inom bekantskapskretsen. Därför behövs, förutom Anticimex, en ökad kunskapsspridning och en skärpt uppmärksamhet!
Där vägglössen har bott in sig, ätit & gjort ifrån sig under en längre tid, kan en lätt sötaktig lite "kvalmig" lukt avslöja dem!
När det gäller gränsvärden för var dom rackarna tål så ligger de på minus 17 grader respektive + 47 grader. Överdosera kylan resp. värmen för att vara på den säkra sidan, men tag också till ordentligt med TID så att materialet/grejerna verkligen når den önskade temperaturen. ;)

sld

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 feb-07 kl 15:27 »
Har just läst igenom hela tråden och är faktiskt lite orolig över att jag själv drabbats av vägglöss. Har visserligen aldrig fått några märken eller liknande av bett men intill sängen på tapeten är det några mindre brun-svarta prickar som jag inte riktigt förstår vart de kan komma ifrån... har snabbkollat sängen utan några spår men kan det vara som så att jag är drabbad ändå eller är jag bara överdrivet försiktig?  :-\

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #26 skrivet: 24 feb-07 kl 18:04 »
Har just läst igenom hela tråden och är faktiskt lite orolig över att jag själv drabbats av vägglöss. Har visserligen aldrig fått några märken eller liknande av bett men intill sängen på tapeten är det några mindre brun-svarta prickar som jag inte riktigt förstår vart de kan komma ifrån... har snabbkollat sängen utan några spår men kan det vara som så att jag är drabbad ändå eller är jag bara överdrivet försiktig?  :-\

Efter att ha läst den här tråden är vi nog många som fått vägglöss  ;) Det kryper över hela mig.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sommartorparn

« Svar #27 skrivet: 24 feb-07 kl 18:14 »
Kan bara vara tacksam över att min hygienfanatiske trettonåring inte är med i detta forum. Annars skulle han kräva totalrengöring av hela huset. Det räcker med fästingskräck på vintern.

Lina L

• Gotland
« Svar #28 skrivet: 21 mar-07 kl 18:33 »
Mitt ex och jag flyttade för några år sen in i ett gammalt hus som blivit sprutat mot husbock. Inget konstigt med det men efter ett tag fick jag en massa myggbett när jag sov... kliade som as gjorde dom, exet kände ingenting. Okej, tänkte jag, det är katten som dragit in loppor. Katten sanerades, hela sängen och sovrummet mot loppor... inget blev bättre. Ett kort tag efter det såldes huset och jag flyttade. Betten försvann. Då berättade en arbetskamrat att hennes bror, som arbetar inom hemtjänsten, sagt att när tanten som bott i huset innan oss dog, så var det så fullt av ohyra i sovrummet (vårt sovrum!) att det syntes... Det syntes nästan att det kröp, sa han. Inte så mysigt. Jag var bara tvungen att kontakta Anticimex i efterhand och det visade sig att huset inte bara hade blivit sanerat mot husbock... utan även vägglus. Blä! Tydligen var det ett par av dem som överlevt saneringen...

martin gustafsson

« Svar #29 skrivet: 25 mar-07 kl 22:15 »
Citera
Jag vet att detta var det som igentligen startade anticimex en gång i tiden

Det vetenskapliga namnet på vägglus är Cimex lectularius. Anticimex betyder alltså mot vägglus.
« Senast ändrad: 25 mar-07 kl 22:15 av martin gustafsson »

Skogsrået

• Enstöring.
SV: Bedbugs; vägglöss?
« Svar #30 skrivet: 27 jan-09 kl 08:15 »
Vill bara meddela att det duger INTE med att frysa ner väskor o kläder till -17 grader som någon skrev för att vägglössen ska dö. Väskor o kläder måste upp i MINST 60 grader i MINST 30 minuter för att de ska dö. Torkskåp eller en bastu i ett par timmar.
Kroppsvätskorna koagulerar!! ;D

Ringde Anticimex i går. Då jag åker till thailand den 10 februari o ville veta hur jag ska skydda mig o packningen från dem.

Jagande ,skogsvandrande svampnörd.

Kerstin Linnea

« Svar #31 skrivet: 09 feb-09 kl 19:38 »
min farfar och farmor råkade ut för dom otrevliga sakerna och dom testade allt, bland annat ett gamalt knep att ställa sängbenen i varsin plåtburk med fotogen i med dom äclena kröp upp i taket och släppte sig ner i sängen....Farfar vägrade vistt att äta svarta vinbär senare för dom luktade visst precis som vägglöss....Ett gammalt fungerande (farlig) metod var att ställa ett fat med svavel(?) och tända eld på det efter att ha tätat alla pringor så röken tog kål på dom små liven...
Fast jag rekomenderar anticimex ...

p@nk1978

SV: Re:Bedbugs; vägglöss?
« Svar #32 skrivet: 08 mar-09 kl 04:58 »
då gäller det att ha stor frysbox, utifall man åker utomlands under sommarhalvåret... ;D
;D

p@nk1978

« Svar #33 skrivet: 08 mar-09 kl 04:59 »
min farfar och farmor råkade ut för dom otrevliga sakerna och dom testade allt, bland annat ett gamalt knep att ställa sängbenen i varsin plåtburk med fotogen i med dom äclena kröp upp i taket och släppte sig ner i sängen....Farfar vägrade vistt att äta svarta vinbär senare för dom luktade visst precis som vägglöss....Ett gammalt fungerande (farlig) metod var att ställa ett fat med svavel(?) och tända eld på det efter att ha tätat alla pringor så röken tog kål på dom små liven...
Fast jag rekomenderar anticimex ...
;D ;D ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 08 mar-09 kl 19:43 »
Jag tror jag råkade ut för de små gynnarna på ett vandrarhem i Melbourne, Australien. Jag såg dem aldrig, men vaknade upp med myggliknande bett över hela kroppen trots att jag varken sett eller hört någon mygga.

Som tur väl verkar jag inte ha tagit med några hem. De kanske dog på planet. Det är änna 30 minusgrader eller nåt där packningen är.

Kackerlackor såg jag hela tiden. De är harmlösa, man vänjer sig vid dem ganska fort. Innan jag åkte till Australien tyckte jag de var bland det äckligaste som fanns. Några månader senare förvånade jag mig själv genom att halvhjärtat vifta bort den och somna om, när en stor kackerlacka väckte mig genom att promenera på mitt ansikte.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 08 mar-09 kl 19:55 »
På ett logiment i Täbriz, släckte jag ljuset på natten när alla ändå sov, de andra vaknade omedelbart och var märkbart irriterade.
Jag fick reda på att ohyran inklusive kakerlackor anågs ljusskygga och därmed skulle ljuset vara tänt hela natten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

birk72

« Svar #36 skrivet: 06 jun-09 kl 16:21 »
Hej!
Nee_eejjjj...
Har nu suttit halvt besatt och kollat igenom sidor på nätet och läst detta som ni alla skrivit.
I natt vid halv två sitter jag och komponerar en hemsida (egenföretagare jobbar mkt =)  ) och har således ljuset tänt. Jag sitter i köket där datorn finns för tillfället. På väggen helt plötsligt kommer en sööt liten krypande varelse med rätt stora antenner och jepp, enl. fotot på nätet är det självklart en vägglus. Alltså, hur modig var den inte som bara kommer ned längs väggen, ganska kaxigt gjort kan man tycka?! Det trista är att jag missade den när jag skulle ta den med en bit papper, den såg nästan ut att se att jag var på väg så den släppte taget om väggen för att skydda sig själv. Och joodå, på magen har jag ett bett (trots att jag läste att de helst biter vid armar, ben och huvud någonstans) som inte är ett myggbett och det har precis börjat klia. FAAN lär jag ändå få utbrista?!! Vet någon ifall detta täcks av någon försäkring ifall man ex. har en bostadsrättsförsäkring?  Min kompis skrattade dock högt när jag läste på nätet att det tillhörde det gamla "fattigsverige"...  Jaja, må alla slippa detta!!!

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 06 jun-09 kl 16:45 »
Min mormorsmor, Anna Elisabeth Corneliusson, var suverän på att hålla vägglössen borta. Detta var i förra seklets begynnelse och hon samlade tidningspapper (hade förstås inte råd med egen dagstidning), vilket hon sedan tapetserade med en gång per år. Alla väggar fick en strykning med potatisklister och så åkte tidningarna upp. Hon var också noga med att piska sängkläder, mattor, madrasser och stoppade möbler, allt för att störa de små rackarna. På vintern lyftes madrassen m.m. ut i kylan minst en gång i vecken och inga sängar fick stå direkt intill väggen.
Till saken hörde också att hon och hennes familj bodde i ett oisolerat hus där det blev riktigt kallt inomhus om vintern, såpass kallt att vattnet frös i vattenspannen under nätterna och tidningstapeterna hjälpte även till att hålla draget nere på ett minimum.

Jag vet också att det sades att hon var den enda i hela Redbergslid (Göteborg) som inte hade "panker"(vägglöss).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Loppatorsk

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 07 mar-13 kl 16:45 »
Hej!

Kan inte låta bli att svar på det här då det har tillkommit fler effektiva vapen mot vägglöss på sistone.

Precis som redan påpekats så dör de av värme. 60 grader och däröver ska ju vara betryggande och värme är ofta lättare att alstra än kyla.

Det första du ska införskaffa i kampen mot vägglössen är en ångtvätt. Inte en handburen utan en som påminner om dammsugare, d v s med slang och munstycke. Ur en sådan kommer ånga som är 125-140 grader varm. Ingenting klarar den hettan.

Ett problem är att ångan kyls av mycket snabbt så det är bara närmast munstycket som värmen är hög nog, men slutna utrymmen blir snabbt kokheta som t ex en gästsäng bestående av metallrör. Pumpa in ånga i änden av röret och absolut ingenting överlever inuti eller utanpå.

Med rätt munstycke ångar man på/mot allehanda springor och glipor i rum och möbler och ångan tar död på allt den vidrör. Golvlistor, dörrkarmar, nyckelhål, hörnen på sängramen, bakom brädorna på madrassen m.m. Man kan vara väldigt frikostig med ångan eftersom den består av ofarligt vatten.

Med lite större munstycken ångar man metodiskt och med en portion tålamod även hela madrassen, mattor, soffor och annat som är svårt att tvätta.

Nackdelar kan vara material som inte tål het ånga, men det är bara att prioritera. Ta risken att materialet påverkas eller hitta på en annan lösning som t ex spraja gift.

Skålar och burkar att sätta sängbenen i kan fungera om sängen är garanterat fri från lössen. Man får se till så att man inte släpar dit lössen själv och att sängen i övrigt saknar förbindelse med golv och vägg. Visst kan de krypa på taket, men det är rimligen inte lika vanligt som via väggen/golvet. Dessutom så ska de ju dö redan nästa dag vid byte av sängkläder, eller hur? Du byter väl dagligen? De ska väl inte hinna föröka sig?

Du kollar väl dessutom i hörnen på sängen och undertill ofta, ofta? Sen kör du så klart ångtvätten i hörn och springor i sängen och gärna även undertill i förebyggande syfte, eller hur?

Helsikes massa jobb, men man blir fri från eländena...

boltgirl

« Svar #39 skrivet: 07 mar-13 kl 18:05 »
Bastu, bastu och åter bastu.
Finland var det enda lusfria landet i gamla Europa, för löss liksom vägglöss klarar inte värmen.
Jag trodde att jag hade fått vägglöss i somras/höstas, så jag läste på en massa, och drog dessutom in hela sovrummet + laptopväska mm. i bastun. Det visade sig dock att det var en reaktion mot råa fläderbär, men klia, det gjorde det likaså.

Är ni ute och reser (utomlands eller hemmavid): Packa inte upp väskan. Lägg bagaget i badkaret, där finns det inga väglöss. Lägg aldrig ner kläderna i byrålådor och garderober.

Om ni tar hem vägglöss, ring Anticimex omedelbart. Detta är inget man kurerar på egen hand, om man inte har en bautastor bastu + ångtvätt + tid att sanera med ånga själv.

Vägglöss lever i upp till ett år utan mat, och soffdynor kan ju behålla lite värme även om det är kallt i huset, så tro inte att svält och kyla dödar dem lätt... och de förökar sig dessutom under tiden.

Tänk dock på att gifterna är just giftiga, och kom ihåg hur det gick för författaren Dan Andersson (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Andersson#Dan_Anderssons_d.C3.B6d)... det är så klart inte samma gifter vi använder i dag, men de samtida är långt ifrån ofarliga.

Det kommer nya saneringsformer både mot mögel och vägglöss, då man tätar bostaden och höjer värmen till temperaturer de dör vid. Vi får hoppas att dessa former utvecklas snabbt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser