Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedbugs; vägglöss?  (läst 79738 gånger)

Wiggwam

• Gäst
Bedbugs; vägglöss?
« skrivet: 09 maj-05 kl 09:17 »
Vi har precis blivit angripna av  vägglöss(bedbugs) och står lite handfallna inför vad vi kan göra. Anticimex känns ju som en hemsk utväg.....
Är det någon som har några råd? Vi är otroligt tacksamma för allt!

Varma vårsolönskningar från stugan Wiggwam

Jan M Hedlund

• Gäst
Re:Bedbugs; vägglöss?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-05 kl 22:42 »
hur lever ni då det låter ju som lortiga människor från 1900 talets början har man säng och vägglöss hr man verkligen problem så jag skulle kontakta anticimex byta i sängarna minst en gång per månad och ducha / bada en gång i veckan. då försvinner problemen har konstigt nog alldrig haft löss trots mitt något lortiga yttre

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-05 kl 20:27 »
Är inte vägglöss ganska sällsynta små saker? Typ nästan utrotningshotade?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Diabolique

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-05 kl 15:06 »
Jag såg en dokumentär nyligen om olika skadedjur i Sverige.
Vägglusen är på väg tillbaka, och de trivs även i "finare" hem.
Det har dessutom kommit in många från utlandet genom att vi reser mycket och importerar mycket saker.

Ring Anticimex, för de behöver inte använda kemikalier mot vägglössen som jag fattade det. De lägger in sängen i ett värmetält och kokar ihjäl dem. Det behövdes tydligen ingen extrem hetta för detta.

Vägglöss kan vara svåra att upptäcka innan de har blivit många, eftersom de är så bra på att gömma sig när det är ljust. Jag har aldrig sett någon, men när jag sett programmet så kändes det som om det kröp på hela kroppen när jag skulle sova.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 sep-05 kl 13:47 »
prova oxå gamla tiders kurer, små påsar med torkad malört, renfana och andra skarpluktande örter i sängen kanske kan hålla monstren borta när man försöker sova..

mirakel

• Närke
« Svar #5 skrivet: 29 sep-05 kl 23:22 »
Nej o nej o nej! Vägglöss är något av det värsta man kan utsättas för.
Det finns mycket myter kring vägglöss och dem tänker jag försöka avliva. Vi har tyvärr fått uppleva de hemska små odjuren då vi flyttade in i en lägenhet som visade sig krylla av dem.
1. Vägglöss dras inte till smuts och man kan INTE städa ut dem. Man kan städa hur mycket som helst och ändå angripas. De suger blod från människor främst nattetid och det är det de lever av.
2. Vägglöss bor INTE på väggarna utan mest inuti sängar, dvs under ribbor etc, ÖVERALLT där det är springor, tex under lister , i golvspringor etc och där de under natten har nära till en sovande människa.
3. Örter hjälper tyvärr INTE. Det enda man tyvärr kan göra är att frysa ned alla sina grejer och kontakta Anticimex SNARAST!. Det är oerhört svårt att bli av med dem annars.
En stor vägglus behöver bara ett utrymme som är  0,6MM tjockt för att kunna krypa in, så de kan lätt gömma sig. Dessutom kan en vägglus leva mycket länge i ett sorts dvala i ett utrymme, i väntan på att det på nytt skall komma en människa. Det är också svårt att upptäcka dem, då de är ljusskygga.
4.Vägglöss är inte längre sällsynta i Sverige. Många har råkat få med sig löss från utlandet, och på så sätt tror man att de har kunnat spridas här igen.

Hoppas verkligen ni blir av med de små otäckingarna! Vänliga hälsningar /mirakel

Diabolique

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 sep-05 kl 02:22 »
Men hur vet man att man har vägglöss?
Vaknar man av betten, eller ser man dem på något vis?

Hur ska man göra för att minska risken för att få hem vägglöss?
*ryser vid tanken på dem*
Det kryper ju i hela kroppen bara man tänker på hur de livnär sig på männsikoblod när man sover... Huuu... :-X
« Senast ändrad: 30 sep-05 kl 02:22 av Diabolique »

mirakel

• Närke
« Svar #7 skrivet: 03 okt-05 kl 23:25 »
Man märker det på att man får märken ungefär som myggbett. Vi fattade först inte att det var vägglöss vi hade, utan jag sprang på hudkliniken på sjukhuset stup i kvarten på olika undersökningar, jag var helt prickig från topp till tå med ca 2cm stora runda märken/bulor liknande myggbett. Det var ju ingen som kunde föreställa sig att det skulle bero på någons slags ohyra, fastän utslagen kom precis då vi flyttade till ny lägenhet. Men tillslut var det en hudläkare som kom fram till att det måste vara någon slags bett "Gå hem och leta kryp" sa han. Och vi letade Och letade. Till slut vände vi på sängen. Ve och fasa. De hade intagit sängbotten, den var prickig av de små djävularna. Huvaligen. Anticimex var hemma hos oss flera gånger och sprutade massa gifter och vi fick tvätta och frysa ned alla grejer. Sängen fick åka på tippen. Till slut flyttade vi i alla fall därifrån.

Som jag förstod det av anticimexkillen, kryper vägglöss ofta in tex i resväskor och sådär när man befinner sig i länder där dessa är utbredda, tex i mellanöstern och i norra afrika.
« Senast ändrad: 03 okt-05 kl 23:28 av mirakel »

iowan

« Svar #8 skrivet: 02 nov-05 kl 11:01 »
Det som måste göras är att täta hela huset och gasa ut de små liven.
Detta gör slut på dem, för det är otroligt tåliga små krabater

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jan-06 kl 16:02 »
läste att man måste kontakta anticimex eftersom dom är så tåliga, dom gömmer sig dagtid och kryper fram och suger mäniskoblod på näterna.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 jan-06 kl 17:01 »
Helt klart anlita proffsen. Vägglöss är ett djävla skit att ha i ett hus.

Förr användes LUSABRÄDOR, ÖRTER, BESVÄRJELSER och allt som man DÅ hade, men de fick aldrig helt bort dem.

Vägglöss kan bo i alla sorts hus, oavsett inevånarnas städmani eller hygien.

Ett klart fall för Anticimex, de bör få bort dem lätt, men finns påspädning utifrån, kommer de ju igen.

Bekämpningen MÅSTE per definition vara letal för lössen!

De ökar i förekomst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tigerironlady

« Svar #11 skrivet: 18 jan-06 kl 21:57 »
Jisses, jag trodde inte dessa fanns... men hur ser man eller vet man att man har vägglöss? Finns de i större utsträckning i gamla hus eller vad?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Bondmoran

« Svar #12 skrivet: 18 jan-06 kl 22:06 »
Hörde på radion att de följer med packningen hem från utlandet. Man ska kunna se nått kring sängen sa de. Och så kan jag tänka mig att de kliar nått huvaligen .

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-06 kl 19:47 »
Jag tror man får som myggbett av dom.  Det påminner om när jag var på Maldiverna för många år sen. Jag fick snabbt myggbett, men tyckte det var konstigt, eftersom det inte fanns myggor där. Sen kom jag på... det var kackerlacksbett..huuh...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-06 kl 13:14 »
Kackerlackor bits inte.

Åh, f*n... Vad var det då jag blev biten av!?? (Vill jag veta det, förresten...?)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

signe

« Svar #15 skrivet: 03 feb-06 kl 19:06 »
Bästa sättet att undvika att få hem vägglöss är att låta packningen stå i minusgrader någon dag när man återvänder hem från sin utlandsresa.

torparn

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 03 feb-06 kl 19:13 »
då gäller det att ha stor frysbox, utifall man åker utomlands under sommarhalvåret... ;D
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

i95robah

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 okt-06 kl 20:28 »
Upptäckte ett kryp på sängen häromdagen. Dödade det och en massa blod kom ut. Hmm... frun har haft en massa konstiga röda, kliande prickar på kroppen i en månad. Vände på madrassen och upptäckte en hel koloni av småkryp. Sängen åkte till tippen och rummet sanerades med Radar. Ingen har sovit där på två veckor nu och det verkar som om krypen har försvunnit..... Annars blir det väl Anticimex nästa?

mirakel

• Närke
« Svar #18 skrivet: 23 okt-06 kl 22:37 »
Ring Anticimex med en gång är mitt tips!
Tror tyvärr inte Radar hjälper nämnvärt, de tål det mesta.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #19 skrivet: 24 okt-06 kl 11:43 »
Upptäckte ett kryp på sängen häromdagen. Dödade det och en massa blod kom ut. Hmm... frun har haft en massa konstiga röda, kliande prickar på kroppen i en månad. Vände på madrassen och upptäckte en hel koloni av småkryp. Sängen åkte till tippen och rummet sanerades med Radar. Ingen har sovit där på två veckor nu och det verkar som om krypen har försvunnit..... Annars blir det väl Anticimex nästa?

Hej!

Om man läser om vägglöss, så känns det som om de klarar av en längre tid utan mat och dessutom så följer dem sitt byte genom huset. Så sover Ni i vardagsrummet numera, då är det bäst att vända på madrassen där också. Och kika på tavlornas baksida, vid byråsockeln/-foten, bakom fotlistor, lösa tapeter, osv. ...

Hade jag fått sånt i hemmet, hade jag gjort mig av med alla försök att själv få bukt med det och ringt till Anticimex direct.

Usch, det börjar klia bara jag tänker på det!

Martin

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser