Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regelverk för gårdsbutik?  (läst 7318 gånger)

Falin

• -
Regelverk för gårdsbutik?
« skrivet: 16 apr-08 kl 10:10 »
Är det någon som är bra på sånt? Jag har verkligen försökt hitta det jag söker på nätet, men inte lyckats. Och Miljö och Hälsa är på tjänsteresa till nästa vecka....

Vi säljer ju kontrollslaktat kött direkt till konsument, och nu skulle jag vilja lägga en del kött i frysen för att öka servicen lite, och se om det finns något intresse för att köpa fruset. Jag misstänker att det faller under gårdsbutik-regler?

johe71

SV: Regelverk för gårdsbutik?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 11:31 »
LRF har gett ut en publikation som heter "Guide till småskalig livsmedelsförädling"
"För dig som redan har, eller planerar att starta småskalig livsmedelsförädling av livsmedel, finns nu den uppdaterade"Guide till småskalig livsmedelsförädling - en inblick i lagstiftningen".
Guiden är ett hjälpmedel för att du snabbt ska kunna få en uppfattning om vilka krav som ställs på din produktion. Tonvikten ligger på livsmedelslagstiftningen, men även viss miljö-, arbetsmiljö-, och djurskyddslagstiftning behandlas
"

jag misstänker att en del svar kan finnas i den, den finns att ladda ner i pdf-format
http://www.lrf.se/data/internal/data/10/30/1184150225523/guide_smaskalig06.pdf

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 11:41 »
Den har jag sett, men inte fått det klart för mig ändå.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 16 maj-08 kl 22:56 »
Verkar inte vara det lättaste att få veta.... Miljö och hälsa i min kommun var tvungna att rådfråga livsmedelsverket, som ännu inte behagat höra av sig. Och dit får man inte ringa som privatperson, minsann! Suck....  ::)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 16 maj-08 kl 23:43 »
Får man inte ringa till livsmedelsverket??? Jag brukar skicka mail med allsköns frågor dit och brukar sedan få finfina svar som jag lägger fram när min komun påstår något annat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-08 kl 00:06 »
Får man inte ringa till livsmedelsverket??? Jag brukar skicka mail med allsköns frågor dit och brukar sedan få finfina svar som jag lägger fram när min komun påstår något annat.

Klart man får, jag tycker det låter som ett typiskt fall där byråkrater försöker begränsa din möjligheter att tolka lagen själv, allt för att dom själva skall kunna bestämma efter eget huvud.

Jag har sagt detta förr och jag säger det igen:
Vad en enskild kretin på miljö och hälsa anser är inte lag utan endast denna byråkrats tolkning av relevant lagrum.
Du kan alltid konsultera en sakkunnig som kanske ger dig en annan tolkning.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 17 maj-08 kl 00:19 »
Sedan så kan jag rekommendera:

http://www.forlagshusen.se/product_choise.asp?parmID=94&parmName=Livsmedel

Bra läsning och när miljökontoret påstår nånting så skjuter man fram pärmen och frågar var i denna bok det finns stöd för deras påstående.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 17 maj-08 kl 00:25 »
Man skall komma ihåg att all myndighetsutövning alltid skall vila på lag eller förordning.
Är det något man undrar över skall man fråga efter vilket lagstöd dom har för sin tolkning/åtgärd/beslut.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 17 maj-08 kl 02:30 »
Det står på Livsmedelsverkets hemsida att man ska vända sig till sin hemkommun för den typen av frågor jag har, eftersom de har hand om tillsyn och godkännanden. Och i slutänden måste de ju ändå vara med på banan, så det kanske är lika bra att de lär sig med en gång...  ;) Tydligen finns det ingen gårdsbutik i min kommun, så de har ingen erfarenhet av det.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #9 skrivet: 17 maj-08 kl 06:27 »
Din kommun har troligtvis alldeles för lite pengar för att livsmedelsinspektörerna skall orka med nitiska observationer av icke tillståndspliktiga anmälningsobjekt.

Berätta uppenhjärtligt för dem om vad du håller på dem och få dem at känna sig trygga med att du har koll och vet vad du gör så tror jag att det ordnar sig.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 17 maj-08 kl 06:31 »
Jag har en jättebra kontakt på kommunen, som är hur trevlig som helst! Men det hjälper ju inte när Livsmedelsverket är långsamma.... Dessutom misstänker jag att det kommer att behövas tillstånd, och klassas som detaljhandel.

Bo

Bot för galenskapen finns
« Svar #11 skrivet: 17 maj-08 kl 07:25 »
och den skulle bestå i krav på försäkring: Om någon kommer till skada p g a din verksamhet, skall det finnas en ekonomisk garant som betalar ut skadestånd.

Med en sådan regel kan man sedan lämna alla regelböcker för diverse verksamhets rätta bedrivande till återvinning och horderna av skattefinansierade byråkrater och kontrollanter i den trötta och korkade sektorn, ersätts med pigga och kloka försäkringsbolagsanställda vars lön beror på kvalitén på arbetsinsatsen.

- Ingen hjälp för dina problem men en tröst och ett hopp om en bättre ordning framdeles.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 20 maj-08 kl 16:54 »
Såhär blev det;

Vi kör ju själva och hämtar köttet, som då är vacuumförpackat och märkt enligt konstens alla regler. Då får man inte packa om det hemma och frysa det. Antingen fryser slakteriet det, och då måste det ju också transporteras fruset hem till oss. Eller så hämtar vi det oförpackat och packar och fryser det hemma själva. Men...  ;) då är det genast en annan hantering av köttet, som går under vissa hygienkrav.

Dessa sammanfaller i princip för vad som krävs för en gårdsbutik. Det vill säga att det ska finnas tvättställ och alla ytor ska vara av material som är lätt att rengöra, inga skrymslen och skarvar osv. Däremot behövs det förmodligen ingen toalett i just vårt fall, som annars verkar vara krav. Så summan av kardemumman blev att det var inte så lätt att sälja fruset kött som jag trodde, men lättare att starta gårdsbutik. Inget ont som inte har något gott med sig.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 4 användare
ManPåGården, William, ärt, Jens4242

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser