Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  issolering?  (läst 6373 gånger)

Ylva-Li

• Västergötland
issolering?
« skrivet: 15 apr-08 kl 20:51 »
Vi ska nu renovera ett gammalt timmerhus mellan Djurås och Mockfjärd och har lite funderingar på issoleringen?
 Vårt mål är att använda miljövänliga material för en hållbar framtid. Kan man tilläggsissolera med lera och halm? Är det någon som har erfarenhet av det?
Har även läst en del om Hampa som issolering och tyckte det lät som en god idé är det någon som använt det och vet hur det fungerar i praktiken?
Eller har ni några andra förslag på bra issolering? /Mvh Ylva-Li

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: issolering?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-08 kl 11:13 »
Hampa fungerar asbra, men du måste ha ganska mycket isolering då, och hampa kostar fruktansvärt mycket pengar.
Så det är nog bättre att använda någonting annat som isolering och vänta på att priserna och utvecklingen av hampa kommer igång lite på en annan nivå.
Hur skulle ni göra med lera och halmen isåfall tänker du? Sätta det på utsidan? Skulle säkert fungera, frågan är då bara om inte stockarna ruttnar?
Tidningspapper användes väldigt mycket förr så det kanske skulle funka?
Att mosa ned lera och halm mellan innervägg och yttervägg tror jag dock inte är någon bra idé faktiskt.
Det skulle antagligen ta väldigt lång tid för det att torka samt att det då antagligen skulle börja mögla på innerväggen...

Det är bara min första tanke, jag har egentligen inte så mycket praktisk koll, men det är den känslan jag får av det.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 11:45 »
Halaj!

Det finns många åsikter om tilläggsisolering.
Många säger att man skall låta bli på gamla hus.
Jag är också tveksam.
Men_om_du absolut vill isolera så skall du göra det på utsidan.
tillägg: annars ruttnar stockarna.
Här är alla ense.

Jag föreslår att du PM:ar wikhall på detta forumet.
Mannen är en hardcore eko-fundamentalist, men besöker forumet alltför sällan.
Han verkar ha järnkoll på ekomaterial till hus.

//T
« Senast ändrad: 16 apr-08 kl 11:47 av Tapio »

Acleja

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 10:01 »
Hej Tapio - Nu blev jag lite nyfiken! Det finns ju hur många timmerhus som helst som är isolerade på insidan. De jag känner som byggt antingen nya timmerhus eller som använt sig av gamla timmerstommar  – har alla isolerat på insidan. Jag har dock inte tänkt på hur och med vad. Men man timrar väl inte ett hus – och då menar jag med traditionella stockar – för att isolera det på utsidan? Och ingen vill väl täcka en fin gammal timmerstuga?  ???

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 17 apr-08 kl 10:24 »
Jo, man vill isolera på utsidan. Du kan göra en mindre isolering på insidan med typ ekofiber eller liknande men i längden är det ändå inte nyttigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 17 apr-08 kl 11:13 »
I nio fall av tio går det säkert alldeles utmärkt. Men för att ta del av timmerstommens stora förtjänst att magasinera värmen så känns det nog bäst att ha den "tillgänglig" innåt. Själv slog jag upp tretex på insidan för att slippa åtgärda all lerklining. Säkert jättebra om det börjar brinna men det får man väl hoppas man slipper.

ES

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-08 kl 11:54 »
Halaj!

Jag börjar med att säga att jag inte har någon som helst praktisk kunskap i ämnet utan är bara en tangentbordsjockey/internetflanör. Mina snickarfärdigheter är ...sådär...
Däremot har jag bra koll på värmelära och Mollierdiagram och sånt.

Iaf., inne i huset bildas fukt. Folks utandning, svett, diskning, bad mm.
Denna fukt transporteras ut genom väggarna. Längst in vid tapeten har man rumstemp. Och vattnet är i gasfas. Men på sin vandring ut genom väggen blir det kallare och kallare om det är kallt ute. Någonstans går vattnet över i vätskefas. Det materialet som finns där kommer att mögla/ruttna.
Har man isolering på utsidan så ligger daggpunkten där. Stockarna kommer att vara varma och vattnet ligger i gasfas hela sin vandring genom dem.
Men om isoleringen ligger på insidan så är den varm och stockarna kalla. Vattnets fasövergång ligger i stocken. Inte bra.

Ovanstående är förenklat och det är inte alltid att förloppet sker. Det hänger också på tempdiff ute/inne, hur mycket isolering man har, hur fuktigt det är inne/ute mm.

Som sagt så verkar det finnas lika många teorier om hur hus skall byggas och isoleras som det finns förståsigpåare.

Min egen teori (fast jag gör inte anspråk på att kunna det här) lyder som följer:
Gamla hus => tunna väggar, eldstad av något slag, självdrag.
Funkar i hundratals år. Nackdelen är att man får elda som attan.

Nyare hus => tjockt med isolering => plast i väggarna =>mekanisk ventilation

Jag tror att det är när man börjar att blanda dessa två koncept som man får problem med mögel, ruttna reglar mm.

//T

Acleja

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 17 apr-08 kl 12:19 »
Ja det låter ju helt rimligt att isolera på utsidan, men faktum kvarstår att de flesta nya timmerhusägare väl inte gör det. Men de kanske inte isolerar så mycket överhuvudtaget. Jag får fråga dem jag känner. Kanske tänker väldigt många i första hand mer på timmerhusets yttre karaktär än att ta vara på och optimera timrets egenskap att magasinera värme.

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 17 apr-08 kl 12:51 »
Ja det låter ju helt rimligt att isolera på utsidan, men faktum kvarstår att de flesta nya timmerhusägare väl inte gör det. Men de kanske inte isolerar så mycket överhuvudtaget. Jag får fråga dem jag känner. Kanske tänker väldigt många i första hand mer på timmerhusets yttre karaktär än att ta vara på och optimera timrets egenskap att magasinera värme.

Men är det inte så att en rätt dimensionerad timmerstomme isolerar relativt bra som den är? Allstå, om stockarna är tillräckligt grova så behövs bara lindrev mellan stockarna? Och, jag skulle tro att hundraåriga hus har tillräckligt tilltagna dimensioner... Vore inte första åtgärden att se till att fönster och dörrar är täta, och isolera vindsbjälklag? Eller har jag fått det aldeles fel för mig?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 apr-08 kl 13:56 »

Halaj!

Jo, det estetiska kommer in här. Var det inte så att en knuttimrad stuga ansågs billig och bonnig i början/mitten på 1900-talet. Så folk sågade bort knutarna och brädfordrade sina timmerhus.
Numera anses det ursprungligt/pittoreskt/charmigt med knuttimring och då_vill_man att timret skall synas.
Jag är själv slav under det där, jag erkänner.
Mitt hus kan skådas här:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14439.msg187020#msg187020
scrolla ner en bra bit.

//T

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 17 apr-08 kl 13:56 »
Som jag har förstått det är det viktigast att se till att vinden är rejält isolerad. Därefter ska man se till att det är ordentligt drevat/isolerat runt fönster och dörrar. Dessa två åtgärder är de som gör mest på värmeförbrukningen så börja med dem. Kanske är det tillräckligt? Istället för att isolera timmerväggar kan man se till att de vindtäta med hjälp av vindpapp. Detta kan man göra inifrån och gör mycket utan att förfula eller äventyra husets hälsa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 17 apr-08 kl 14:02 »
Ett annat tips är att kolla på fönsterna i ens gamla timmerhus, 1 glas plus vinterfönster ger inte mycket isolering. Däremot kan man använda 2-glaskasseter som vinterfönster på insidan framför det fina handblåsta enkelglasfönster.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-08 kl 14:15 »
Låter troligt.
 I en annan tråd har man spekulerat i hur tjock en timmervägg (massiv trävägg) måste vara för att klara senaste kraven. Teoretiskt hamnade man på över en meters tjocklek. Lite orealistiskt med så tjock trävägg men ändå ett intressant exempel på en vägg som i sig själv är isolerande.
Var skulle då daggpunkten hamna i en sådan tjock vägg, Tapio? Exempelvis en variant med plast på insidan och en helt utan.
Daggpunktsteorin måste ju innebära att en (oisolerad) massiv trävägg i så fall kanske bara kan ha en viss begränsad tjocklek. Var ligger den begränsningen och hur beräknar man här?

Halaj!

Daggpunkten hamnar inte på ett fixt ställe. Den vandrar fram och tillbaka beroende på växlande temp och annat.
Faktum är att jag gillar inte den där daggpunktsteorin riktigt. För man får ju_alltid_en daggpunkt (under rätt förhållanden) i väggen oavsett hur tunn den är.
Lik förbannat fortsätter gamla hus som underhålls att vara friska medans hus från 70-talet, där man i energikrisens spår började med tjockare isolering, är halvt uppruttna.

Plastens funktion är att helt eliminera daggpunktsfrågan. För då har man ingen fuktvandring.
Man bor helt enkelt i en gigantisk plastpåse.
Och det är då, misstänker jag, man måste ha mekanisk ventilation.
För den där fukten måste ju vädras ut på något sätt.

//T

mittiskogen

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 17 apr-08 kl 17:13 »
Yo!

Hampa och lin går aldeles utmärkt att använda och du behöver ungefär lika
mycket isolering som om du skulle använda mineralull eller något annat lika äckligt.

U-värden:

Linfiber 0,04
Hampafiber 0,038-0,04
Att jämföra med t.ex.
Mineralull 0,033-0,045
Cellplast 0,036-0,04
(Same same but different mao.)

Du reglar upp och isolerar som om du använde mineralull, både lin och hampa
finns att köpa i skivor eller på rulle. Enkelt!
När man använder organiska mateial så är det dock viktigt att använda diffusionsöppna
material. Inget plast altså. fukten i luften måste kunna röra sig. Det betyder däremot inte
att huset skall vara dragigt, mycket väl vindtätt skall det vara. Men med ett tätskikt med ett
diffusionsmotstånd som är 5 gånger högre på insidan än på utsidan (sånt har tillverkarna
koll på).
Vill man göra det lite enklare så kan man ju "göra färdigt" väggen å låta spruta in ekofiber...
Mycket billigare blir det också.

Lera & halm är mycket intressant. Man behöver faktiskt inte smeta på allt på väggen direkt.
Att göra en form att gjuta i för att sedan sätta upp färdiga "block" på väggen funkar.
Dock isolerar det sämre, räkna ungefär dubbla tjockleken mot vanligt isoleringsmaterial.

/Jonas

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 17 apr-08 kl 17:32 »
mittiskogen,

Har du ett U-värde på torv? Jag funderar på att använda detta i golv och tak, beroende på ev prisskillnad med hampa och lin.

« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 17:48 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

mittiskogen

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 17 apr-08 kl 21:46 »
Torv: 0,08 lösfyllnad. 0,038 Skivor.

Det säger byggarbibeln "Byggekologi", Varis Bokalders ISBN 91-7333-070-1
Misstänker att "skivor" är bearbetade en del... Låter nästan för bra annars.
Men det kan ju vara intressant att kolla upp.

Jag kommer inte ihåg helt vad det var för prisskillnad men ekofiber
är billigast (mineralull är så klart billigast men det vill man ju inte använda),
lin var nästan dubbelt så dyrt och hampa ännu dyrare.
Men utvecklingen går ju framåt. Jag hoppas jag har fel, att det har
blivit billigare...

...å lera å halm kan ju tom vara gratis.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 17 apr-08 kl 22:19 »
Tack för informationen.

Jag har inte kommit så långt att jag börjat jämföra priser på isoleringen. Letar mark och timmerstugtillverkare just nu.

Om jag inte minns fel så gillar inte möss hampan. Det kan ju vara något att tänka på. Kanske skulle det gå att blanda hampa och torv för att få ner priset. Men visst, lera och halm är väl det billigaste alternativet.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 17 apr-08 kl 22:46 »
Torv: 0,08 lösfyllnad. 0,038 Skivor.

För en som inte begriper sig på U-värden. Är bättre ju högre det är eller tvärt om?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 17 apr-08 kl 22:49 »
För en som inte begriper sig på U-värden. Är bättre ju högre det är eller tvärt om?

Ju lägre U-värde desto bättre isolering.

Åter nr 1/13

bua

« Svar #19 skrivet: 17 apr-08 kl 22:56 »
Eftersom det verkar som att vi går mot ett allt fuktigare klimat (iaf är det så jag har tolkat klimatforskarna) tycker jag man ska tänka sig noga för innan man isolerar. Med kortare vintrar och länge och fuktigare vårar och höstar samt fuktiga varma sommrar kommer mögel att bli ett allt störe problem - och det kommer inte att dröja 100 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser