Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer nu?  (läst 1295 gånger)

Krakel

• Gäst
Vad händer nu?
« skrivet: 14 apr-08 kl 19:57 »
Tusan oxå! Igår flyttade jag min ruvande höna och ägg för att hon skulle få mera lugn. Imorse låg hon kvar men i eftermiddag när jag kom hem hade hon flyttat tillbaka till det gamla redet. Och lämnat alla sina ägg som hon ruvat på i en vecka...

Nu har jag flyttat äggen till henne men vad händer? Kan det bli kycklingar (som jag längtat så efter)?!! Ska jag låta äggen vara kvar eller "börja på ny kula"????

finkmormor

SV: Vad händer nu?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 20:21 »
Låt henne ligga där hon la sig först äggen är inte förstörda för dom kan gå av äggen ganska länge och dom kläcks ändå fast det kan gå någon dag extra.

Krakel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 21:22 »
Puh vad glad jag blir! Det finns hopp!!!

Jag flyttade Rut (som ruvar) för att en annan höna klev upp på Rut för att värpa. Jag menar verkligen klev UPP PÅ. Jag kunde inte se stackars Ruts huvud ens... :(

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 22:07 »
Det brukar inte vara några problem att flytta en ruvhöna med äggen bara man flyttar henne till ett helt nytt utrymme. Är hon kvar i sitt gamla kommer hon att gå till den platsen hon valt att ruva på och inte den plats där äggen ligger. Behöver jag flytta på en ruvhöna brukar jag flytta henne till en egen bur el dyl där det inte finns nå't annat rede utan bara ett rede med äggen i + mat och vatten. Då funkar det fint.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gert

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 10:36 »
Jag har lösa reden så när en höna har lagt sej att ruva så flyttar jag hela redet med höna och ägg och hela baletten. Jag flyttar henne när det är mörkt då risken är mindre av att hon bilr störd av något. Jag sätter redet med ingången in mot väggen så hon inte kan ta sej ut innan jag kommer och ger henne foder nästa dag.
Har funkat utmärkt.

Knopparp

• Halland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 18:12 »
Har råkat ut för samma sak med vår höna idag... hon hade tagit sig ut ur kompostnätinhägnaden med bärnätstak... Hon hade givetvis inte lyckats ta sig in igen till sina ägg utan hade lagt sig i redet hon startade att ruva i.  Troligtvis rör det sig inte om mer än ca 3 timmar men det var länge nog för att äggen skulle kylas ner.
Vi håller alla tummar för att inget har hänt med kycklingarna nu för de ska kläckas nu på lördag...
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 apr-08 kl 18:53 »
Har råkat ut för samma sak med vår höna idag... hon hade tagit sig ut ur kompostnätinhägnaden med bärnätstak... Hon hade givetvis inte lyckats ta sig in igen till sina ägg utan hade lagt sig i redet hon startade att ruva i.  Troligtvis rör det sig inte om mer än ca 3 timmar men det var länge nog för att äggen skulle kylas ner.
Vi håller alla tummar för att inget har hänt med kycklingarna nu för de ska kläckas nu på lördag...

Trist när det händer  :( men jag tror att det går bra ändå, jag har också en höna som gjort så...äggen var iskalla, men det blev kycklingar till slut. Jag håller tummarna.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 08:17 »
Håller tummarna.

Jag har oxå en Rut som ligget och surar ;D

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Krakel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 maj-08 kl 22:28 »
Det blev 3 kycklingar av 7 ägg = glaaad!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser