Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bidöd  (läst 10847 gånger)

LångeMicke

• Västergötland
SV: Bidöd
« Svar #20 skrivet: 20 apr-08 kl 23:46 »
Natriumbenzoat (eller benzoesyra) i de mängder som är aktuellt hittar man lättast i kryddhyllan.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Olga

• Hagröret
« Svar #21 skrivet: 21 apr-08 kl 14:17 »
Det har dött mängder av samhällen här runt omkring i vinter. Hur är det hos er?

Jag har också förstått detta (bor i gamla skaraborg). Alla mina tre samhällen har klarat sig, men jag har hört MASSOR av biodlare runt om som har förlorat många eller alla samhällena. :(

Varför? Varroa?

Suresh

• -
« Svar #22 skrivet: 21 apr-08 kl 14:51 »
Jag har också förstått detta (bor i gamla skaraborg). Alla mina tre samhällen har klarat sig, men jag har hört MASSOR av biodlare runt om som har förlorat många eller alla samhällena. :(

Varför? Varroa?

Troligtvis sviter av otillräcklig varroabehandling.

Det är 3-4 år sedan kvalstret kom till dessa områden om ajg har förstått det hela rätt och det är nu sviterna av det börjar göra sig påminda.

anette i bugared

• -
« Svar #23 skrivet: 29 apr-08 kl 10:34 »
På de lokala nyheterna idag får vi höra om en omfattande bidöd pga Varroan i Sjuhärad. Behandlingsmetoderna som nämns är drönarutskärning, mjölk- och oxalsyra. Trots det har 5 av 6 samhällen dött för den mångårige biodlare som intervjuas. (Behövs radikalare behandling, månntro?)

På frågan vad detta får för konsekvenser, svarade mannen, merarbete................Inte ett ord om utdöende bisamhällen, minskad inhemsk honungsproduktion, minskad pollinering, krav på samarbete, bara att det blev jobbigare för honom att odla bin :-X. Suck!!

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #24 skrivet: 29 apr-08 kl 12:59 »
Troligtvis är det något annat som spökar också. Även vana biodlare har drabbats av stora förluster.

Kanske de milda, fuktiga vintrarna innebär problem med nya sorters parasiter som gjorts inaktiva av kylan tidigare.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 06 maj-08 kl 08:13 »
På vår första biodlarträff igår så var det många biodlare som blivit av med samhällen. En av mina "grannar" hade förlorat en tredjedel av sina och då  hade han ändå behandlat med apistan i höstas.

Det positiva var att vi faktiskt fick till en diskussion om varroa-bekämpning där det inte bara handlade om myrsyra o apistan. Tidigare har var och en kört sitt race, men nu kändes det som att de som tidigare aldrig tagit råd av varann faktiskt diskuterade varandras lösningar och funderade på hur man skall komma åt problemet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 06 maj-08 kl 08:54 »
På vår första biodlarträff igår så var det många biodlare som blivit av med samhällen. En av mina "grannar" hade förlorat en tredjedel av sina och då  hade han ändå behandlat med apistan i höstas.

Det positiva var att vi faktiskt fick till en diskussion om varroa-bekämpning där det inte bara handlade om myrsyra o apistan. Tidigare har var och en kört sitt race, men nu kändes det som att de som tidigare aldrig tagit råd av varann faktiskt diskuterade varandras lösningar och funderade på hur man skall komma åt problemet.
Men hur gick diskussionen? Finns det nån möjlighet till en gemensam strategi, likt den man har där vi köpte våra senaste bisamhällen, i Norra Skåne?
Fanns det någon gemensam nämnare bland de som förlorat många samhällen, tex trågkupor, hur man vinterfodrat, upptäckt av mögel i kupan o.s.v.?
(Skit också att jag missade att komma >:(!)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Marie i Tierp

« Svar #27 skrivet: 06 maj-08 kl 08:55 »
om alla behandlar sina samhällen på samma datum blir det väldigt effektivt oavsett vilken metod som används. Dags att införa "Varroadagen"....?

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 06 maj-08 kl 08:56 »
Även gamla gubbar kan ändra inställning. ;)
Men då måste dom förlorar tillräckligt med pengar först. ;D

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 06 maj-08 kl 09:03 »
Även gamla gubbar kan ändra inställning. ;)
Men då måste dom förlorar tillräckligt med pengar först. ;D
Varför är inte detta en fråga för Länsstyrelsen eller t.o.m. regeringen? Dels har vi en sjukdomssituation som mycket väl kan förvärras plus att det behövs fler biodlare, men de åtgärder som görs idag för att stimulera binäringen verkar ha stora lokala variationer och vad gäller sjukdomsbekämpning så tycker jag inte att man får något stöd överhuvudtaget.

Filip Skräplund

« Svar #30 skrivet: 06 maj-08 kl 09:10 »
Jag hörde om Israeli Acute Paralysis Virus på TV häromdagen, det var något nytt för mej.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IAPV
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #31 skrivet: 06 maj-08 kl 22:46 »
Men hur gick diskussionen? Finns det nån möjlighet till en gemensam strategi, likt den man har där vi köpte våra senaste bisamhällen, i Norra Skåne?
Fanns det någon gemensam nämnare bland de som förlorat många samhällen, tex trågkupor, hur man vinterfodrat, upptäckt av mögel i kupan o.s.v.?
(Skit också att jag missade att komma >:(!)

Det blev väl inte så konkret, utan mest att det faktiskt diskuterades kring olika metoder och inte bara var "myrsyreburk vår o höst, punkt slut.." Hur gör de i Skåne?

Den 8:e juni skall disktriktet ha sommarmöte på Hönekullen (fast det krockar ju med växtbytardagen.. :-\) och då kommer nån varroakunnig att vara med och prata, vet inte vem men det kan jag kolla upp.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #32 skrivet: 07 maj-08 kl 09:06 »
Det blev väl inte så konkret, utan mest att det faktiskt diskuterades kring olika metoder och inte bara var "myrsyreburk vår o höst, punkt slut.." Hur gör de i Skåne?

Den 8:e juni skall disktriktet ha sommarmöte på Hönekullen (fast det krockar ju med växtbytardagen.. :-\) och då kommer nån varroakunnig att vara med och prata, vet inte vem men det kan jag kolla upp.
Då struntar vi i växtbytet tycker jag. Bimötet känns viktigare. Jag går in på ursprungstråden och ändrar.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 07 maj-08 kl 12:59 »
Är det utbildning i hur du skall jobba med varroan så har vi en kostnadsfri kurs på vår Bigård den 28 juni för alla som vill komma och närvara.
Vi går där igenom både teori och praktik kring hur man motar "varroan" i grinden...

Kursledare kommer att vara Tore Olsson & Sonja Gustavsson

Hör av er om ni vill närvara.

//Roger

wictor

« Svar #34 skrivet: 07 maj-08 kl 17:57 »
Fick höra ett bra tips som jag skall pröva till hösten, för att ytterligare minska det redan lilla varroatrycket...

Precis innan bina skall invintras, så tar man en ny låda och helt enkelt sopar ner bina från den gamla, det räcker gott med mellanväggar. Det finns lite yngel kvar i mitten, strunta i det - för det är där varroan finns.
Ge dem genast vinterfodret, då bygger de omedelbart ut vaxet och invintrar bra på nytt sjukdomsfritt vax. Nästa sommar så börjar de med nytt och fint utbyggt vax utan en massa konstigt drönarbygge och annat.

(men jag tror att jag flyttar över några ramar med honung också och sätter ytterst, därute finns det ändå inget yngel)

Suresh

• -
« Svar #35 skrivet: 07 maj-08 kl 21:06 »
Fick höra ett bra tips som jag skall pröva till hösten, för att ytterligare minska det redan lilla varroatrycket...

Precis innan bina skall invintras, så tar man en ny låda och helt enkelt sopar ner bina från den gamla, det räcker gott med mellanväggar. Det finns lite yngel kvar i mitten, strunta i det - för det är där varroan finns.
Ge dem genast vinterfodret, då bygger de omedelbart ut vaxet och invintrar bra på nytt sjukdomsfritt vax. Nästa sommar så börjar de med nytt och fint utbyggt vax utan en massa konstigt drönarbygge och annat.

(men jag tror att jag flyttar över några ramar med honung också och sätter ytterst, därute finns det ändå inget yngel)

MEtoden tillämpas med gott resultat av vår bitillsyningsman. Fast det låter grymt.

Dunderhonung

« Svar #36 skrivet: 07 maj-08 kl 21:12 »

Hej!
Kan säga att det fungerar bra! Det känns skönt att ge bina nytt vax, bromsa sjukdomsspridningen så mycket det är möjligt.

Vissa påstår också att ynglet som tillverkas då inte blir något med i alla fall, men det vet jag inget om...

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 07 maj-08 kl 22:25 »

fungerar det när man övervintrar på två lådor också?

skulle vara intressant att prova, när ska man göra det? när det är dags för invintring?

(ja och när är det dags för det? jag som alltid är sen ::) med allt)
är Återprenumerant såklart.

Dunderhonung

« Svar #38 skrivet: 08 maj-08 kl 14:18 »
fungerar det när man övervintrar på två lådor också?

skulle vara intressant att prova, när ska man göra det? när det är dags för invintring?

(ja och när är det dags för det? jag som alltid är sen ::) med allt)

Hej!
Det har jag aldrig provat, men varför skulle inte det fungera? (men behöver verkligen bina all den platsen att hålla varm?)

Man byter i samband med slutskattningen, då det också är dags att starta invintringen.

Suresh

• -
« Svar #39 skrivet: 08 maj-08 kl 14:55 »
Lågnormal bör övervintra på två lådor. Eller så kan en list på 5 cmläggas mellan den enda lådanoch  bottenplattan.

Tydligen är en LN för lågt för att få en bra luftcirkulation i kupan. En del går därför över från LN till norsk ram, vilken är någothögre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser