Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina bärbuskar ger inte bär- vad ska jag göra?  (läst 8075 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Mina bärbuskar ger inte bär- vad ska jag göra?
« skrivet: 14 apr-08 kl 16:33 »
Jag har beslutsångest angående mina bärbuskar (och det är ju nu som man ska beskära/flytta eller jämna dem med marken)!
Det rör sig om nio krusbärs- och vinbärsbuskar som antagligen står för mörkt (under gigatiska äppelträd) för de har inte genererat bär på flera år, det fins anlag men bären utvecklas inte. Krusbären har f.ö spinn  :( !

Vad ska jag göra? Buskarna är gamla och jättetstora. Vet inte om jag klarar att gräva upp och flytta dem, vilket vore det bästa eftersom jag vill ha bärbuskar. Ska man ta sticklingar? Köpa nya buskar?

Förra året provade jag att glesa ur dem samt att beskära äpplena men det hjälpte inte.

Vad göra ???

Sommartorparn

SV: Mina bärbuskar ger inte bär- vad ska jag göra?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 16:36 »
Det sägs ju vara lätt att föröka bärbuskar genom att skära av kvistar och stoppa ner dem i jorden. Det är väl värt ett försök. Och om du vill kan du ta risken att dessutom flytta på hela buskarna. Men det vet jag inte hur lätt det går, om de nu är så jättestora och gamla.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 17:39 »
Det sägs ju vara lätt att föröka bärbuskar genom att skära av kvistar och stoppa ner dem i jorden. Det är väl värt ett försök. Och om du vill kan du ta risken att dessutom flytta på hela buskarna. Men det vet jag inte hur lätt det går, om de nu är så jättestora och gamla.

Tack sommartorparn!

Är det alltså bara att stoppa ner en kvist i marken?

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 17:58 »
Hittade en artikel i "Kraut und Rueben". Tydligen handlar det om något man (helst?) gör på hösten. Jorden ska vara uppluckrad ca 30 cm djupt och inte alltför blöt eller frusen. Sen stoppar man i dem så djupt att bara en knopp (eller två) syns, med 15-20 cm mellanrum. Under våren och sommaren växer plantorna och sen planterar man om dem hösten därpå. Om man vill ha bättre koll kan man också stoppa dem i en blomkruka och ställa i växthus eller kallt rum. Ska vara lätt fuktiga hela tiden.

John Seymour (tror jag mina kopior kommer från) tycker man ska skydda pinnarna med kompost eller löv mot frost och inte trycka till jorden för mycket. I kalla regioner ska man göra detta i november, bunta dem och gräva ner dem (??) fram till mars och sen göra som ovan.

Men som vanligt är detta en teoretisk kunskap. Har inte hunnit skaffa så mycket erfarenhet än, sommartorpare som jag är.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 18:01 »
Hittade en artikel i "Kraut und Rueben". Tydligen handlar det om något man (helst?) gör på hösten. Jorden ska vara uppluckrad ca 30 cm djupt och inte alltför blöt eller frusen. Sen stoppar man i dem så djupt att bara en knopp (eller två) syns, med 15-20 cm mellanrum. Under våren och sommaren växer plantorna och sen planterar man om dem hösten därpå. Om man vill ha bättre koll kan man också stoppa dem i en blomkruka och ställa i växthus eller kallt rum. Ska vara lätt fuktiga hela tiden.

John Seymour (tror jag mina kopior kommer från) tycker man ska skydda pinnarna med kompost eller löv mot frost och inte trycka till jorden för mycket. I kalla regioner ska man göra detta i november, bunta dem och gräva ner dem (??) fram till mars och sen göra som ovan.

Men som vanligt är detta en teoretisk kunskap. Har inte hunnit skaffa så mycket erfarenhet än, sommartorpare som jag är.

Hmm, kanske ska vänta till hösten då? Undrar varför man ska plantera om dem sedan?

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 18:04 »
Ja, alltså plantera om dem till dit man vill ha dem, i början har man dem ju tätt ihop, några kanske inte klarar sig heller.

Men jag tror att det fungerar på våren också, det gjorde det med min fläder.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 10:22 »
Är några av buskarna svarta vinbär ska du kolla att du inte har gallkvalster på dem.

Vinbär är lätta att föröka genom att man lägger ner grenar mot jorden. Då bildas det rötter. Några vinbärsbuskar jag umgicks med i min ungdom skötte det där på egen hand eftersom jag inte skar ur dem som jag skulle ha gjort, så det blev på några år tre-fyra nya buskar vid varje gammal. Man kan lägga en sten över grenen för att få den att ligga kvar. Borde fungera med krusbär också men det har jag aldrig provat.
snus? vad är priset på en pris?

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 10:28 »
Är några av buskarna svarta vinbär ska du kolla att du inte har gallkvalster på dem.

Vinbär är lätta att föröka genom att man lägger ner grenar mot jorden. Då bildas det rötter. Några vinbärsbuskar jag umgicks med i min ungdom skötte det där på egen hand eftersom jag inte skar ur dem som jag skulle ha gjort, så det blev på några år tre-fyra nya buskar vid varje gammal. Man kan lägga en sten över grenen för att få den att ligga kvar. Borde fungera med krusbär också men det har jag aldrig provat.

Inser nu att det var fel umgänge jag hade i ungdomen, det var ju vinbärsbuskar jag borde ha umgåtts med... :) :)
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 apr-08 kl 22:58 »

Men hur är det när man vill flytta en buske? Jag menar, även om jag föryngrar så står buskarna för mörkt (tror jag iallafall) under äppelträden. Skulle vilja antingen flytta dem helt eller ta skott som du säger men flytta dem några meter.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 17 apr-08 kl 16:57 »
Det går att gräva upp och flytta gamla bärbuskar, men det är tungt att gräva upp dem. Enklare att föröka dem och flytta småplantorna. Flytta stickiga krusbärsbuskar skulle jag alls inte ge mig på.

Att låta skära ur äppelträden kanske skulle vara en idé? Så blir det mindre mörkt under dem, görs på sensommaren om du inte vill ha en massa nya skott på träden.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 18 apr-08 kl 18:55 »

Att låta skära ur äppelträden kanske skulle vara en idé? Så blir det mindre mörkt under dem, görs på sensommaren om du inte vill ha en massa nya skott på träden.

Det räckte tyvärr inte! Gjorde det förra året men buskarna fick spinn ändå  ::).

Var hos en kamrat som hade en jättefin buske nästan i full skugga, under äppelträd och bakom en buske. Men den mådde tydligen finfint  ??? Varför är mina så kinkiga?

Vurre

« Svar #11 skrivet: 19 apr-08 kl 10:24 »
Jag har aldrig hört talas om att krusbär eller vinbär har fått spinn. Krusbär kan få fula mjöldaggsangrepp, särskilt om de är för täta. Båda kan drabbas av små djur som äter upp bladen och svarta vinbär kan drabbas av vinbärsgallkvalster som gör att buskarna drabbas av en sjukdom som jag har glömt vad den heter. Såna buskar gräver man upp, de ger aldrig mer bär. Sen planterar man en resistent sort året efter.

Kolla artiklarna på odla.nu och lägg ner några grenar till förökning så har du småbuskar att plantera nästa vår. Du kan ju köpa några buskar också för att föbättra pollineringen och för att det är kul att ha flera sorter.

http://www.odla.nu/bar/vinbar.shtml

http://www.odla.nu/bar/krusbar.shtml

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-08 kl 17:17 »
Halaj!

Precis som vurre säger så brukar man oftast föröka krusbär med avläggare.
Det är en lätt och tacksam metod. Man lyckas varje gång.

Angående detta med att ta sticklingar på hösten.
Jag gissar på att det beror på att man skall alltid ta örtartade sticklingar.
Vedartade sticklingar tar sig inte lika bra säger de som vet bättre än jag.

Jag lyssnade på Odla med P1 idag.
Experten i programmet, Maj-Lis Petterson, pratade just om att beskära vinbär.
Hon sa att just nu är jättebra årstid för detta.
Hon sa också att om man har trötta, gamla och risiga buskar så kan man förnya dem genom att helt brutalt klippa ner dem. Kapa rubbet. Lämna ca 15 cm sa hon.
Programmet finns säkert att ladda ner på sr.se.

//T

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 20 apr-08 kl 21:28 »
Tack snälla för råd och tips!
Jag har flyttat några buskar och provat att stoppa ner en gren för föryngring hos andra. Ska radikalbeskära som P1 sa också- så har jag garderat mig och gjort allt  ;)

Vurre

« Svar #14 skrivet: 25 apr-08 kl 22:09 »
Har du knoppar på buskarna nu?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 26 apr-08 kl 17:28 »
Har du knoppar på buskarna nu?
Japp!

skånetösen

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 01 maj-08 kl 13:11 »
Mitt trick för att föröka vinbärsbuskar är att de grenar jag skär bort på vårvintern för att buskarna behöver glesas ut, sätter jag i en vas med vatten inomhus. Efter en vecka eller två börjar de slå rot och när så skett planterar jag dem i stora krukor. ( fortfarande inomhus ) Framåt sommaren planterar jag ut dem och på så sätt har jag ynglat av mina buskar. Funkar varje gång. Man får komma ihåg att vattna dem mycket första året.
De stora buskarna ger jag hönsgödsel som extra näring också försöker jag hålla efter gräset och ogräset runt omkring.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 03 maj-08 kl 21:38 »
I höstas flyttade jag två mindre svartvinbärsbuskar och nu har de gröna knoppar/blad. Kan det inte även bero på att äppelträdet snor all näring så buskarna inte orkar få bär? Hästgödning sägs vara bra för vinbär.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #18 skrivet: 07 jun-08 kl 00:50 »
Mina krusbär o vinbär står under äppelträd, o dom ger frukt varje år. Det där med spinn låter konstigt men det brukar ju oftast bero på att det är för torrt. Man kan ju oxå låta nässlor vara kvar under buskarna(om det finns några) för dom skyddar mot ohyra. O så bara klippa ner nässlorna när man ska plocka.
Jaghardetgött!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Galaxie, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser