Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  juverinflammation  (läst 1482 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
juverinflammation
« skrivet: 13 apr-08 kl 22:07 »
jag har varit ute på nätet och läst lite om juver inflammation......
Stämmer det att getter med juverinflammation bör slaktas....hemska tanke!!!!
Min ena get fick en killing som dog efter en vecka....vi fortsatte att mjölka henne så att hon inte skulle få mjölkstockning...och allt har varit bra efter det. Hon e pigg och kry ingen feber äter som en häst...men plötsligt har juvert ändrat färg... vad kan det vara??? Som jag sa hon mår prima.... så varför så här långt efter ändrar det färg. Veterinären säger att har dom ingen feber e det inget. Annars kan du slakta henne...... VARFÖR undrar jag....nån som förstår detta. ??? ???
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Anna-Pia

SV: juverinflammation
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 10:07 »
kan du beskriva det närmare med att ändra färg...   Annars, om mjölken inte är flockig och juvret inte varmare (hett) än normalt är det nog inget, men det är år sen vi hade en juverinflammation, så jag är nog ingen proffs på detta..  Om geten får feber av detta vet jag inte ens. Men du behöver inte slakta henne, kanske bara inte betäcka mer och ha som sällskap. Jag vet ju inte vad du har dina getter för... kan man inte bota det med antibiotika om man vill rädda geten? men mjölka ur henne ofta ska man nog...
-oj, vad virrigt det blev  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 10:15 »
Det är vad dom lär sig på veterinärhögskolan. Du, ta det här på rätt sätt nu. Men man ska nog vara beredd på slakt (eller avlivning om man föredrar de benämningen) om man har husdjur. Vid slakten kan hon komma till nytta innan hon självdör, krasst sett. Men dithän kanske det inte behöver gå. Skaffa mastittest och ringa veterinär? Ingår hon inte i en mjölkbesättning eller om ni inte avlar på henne till liv, kan en antibiotikakur hjälpa. OM....hon nu har mastit. Sen får man ha koll på juvret i framtiden. Har dom haft det en gång så kommer det gärna tillbaka.

Men du, jag tänker på en sak. Något som alltid kommer upp så här års. Solbränna? Juver som är rosa på vintern kan nästan bli svarta när dom legat och myst i vårsolen lite.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 14:37 »
jag var nog lite luddig när jag förklarade.....juvret har blivit mörkt nästan som ett blå märke??
Som jag sa innan e hon hur frisk som helst....provade att trycka ut lite mjölk i går kväll...
Hon har mjölk kvar den ser frisk ut luktar friskt och smakar inte konstigt?!!!
Hon e som vanligt i temperatur om juvret( Så som Hon brukar vara).... Hon beter sej inte annorlunda på nåt sett.... Förutom då färgen. Vi har en glänta i deras hage där solen står på...och eftersom jag bor i skåne har vi haft mycket sol dom senaste 2 veckorna.......dom ligger där hela dagarna och myser..
Dom  verkar gilla att ligga och sola sej....
Så det kanske e som du sa Gruff....Solbränna??? tycker det låter lajban alltså.....
Finns det nåt annat det kan vara..... som sagt veterinären här e ingen hit....funderade på att skicka henne till slakt i ställlet.....Hoppsan ....skolan menade jag ::) ;D
« Senast ändrad: 14 apr-08 kl 14:38 av minus »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 23:55 »
En välriktad stångning från en annan get?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 10:33 »
Skulle inte tro det.... hon e bossen ihagen och min andra stora get e lite rädd eller rättare sagt har respekt för henne....Fast man vet ju aldrig med busungarna.... ;D dom andra getterna e små och har inte så stora horn.. ...ännu ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1234 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oddsonntag, simon.arvestrand, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser