Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämmande färger på Mignon!?  (läst 4031 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Könsbestämmande färger på Mignon!?
« skrivet: 13 apr-08 kl 13:00 »
Hej !
Jag fick nyss lära mig av en forumvän att Mignon är lätta att könsbestämma efter färgen.
Jag misstror givetvis inte denna vän, utan är av naturen en skeptiker när något som jag tidigare uppfattat som svårt plötsligt blev så enkelt.
Är det alla innehavare av Viltfärgade Mignoner mening att de ljusa alltid är honor och de mörka alltid är hanar?
Är det så så vet jag inet varför det inte alltid beskrivits som lätt att se könstillhörighet...

Skickar med en bild på mina små...vad tror ni, är alla ljusa honor och de mörka drakar?
 ??? ??? ??? ??? ???
/Maya
« Senast ändrad: 13 apr-08 kl 13:02 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Könsbestämmande färger på Mignon!?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 08:05 »
Hur gamla är de? Jag tycker att det ser ut som om du har viltfärgade de som är mörka och de andra kanske är silver viltfärgade?Mignoner i den storleken hör man lätt på lätet vilket kön den har. Gäll röst hona och hes röst hane. Det hör man från det att de är några veckor gamla. Andra ankor när de är lite äldre runt 5-6 veckor.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 16:14 »
Hej HönsMaya.
Vet inte om du tänkte på mitt svar när du menar könsbetämma efter färg, men  riktigt så menade jag inte ;D Jag missuppfatta dej nog för jag trodde att ALLA dina Mignoner var samma färg , men ser nu på bilderna att det är 2 olika färger du har . Silvervilt och Vilt som Nettis så riktigt påpekat och när det gäller silvervilt så skickar jag med bilder på mitt par så ser du skillnaden på vuxna djur (hanen är den mörkare), och när det gäller Vilt så är det för tillfället honfärg på dina men jag vet att drakarna får typ Mörkgrön skalle men den kommer inte förns dom är äldre (könsmogna tror jag) så om dina är ungdjur så kan det ju fortfarande vara så att det är Drakar(viltfärgade alltså) och färgen på skallen kommer senare. Sen är ju ljudet ett bra sätt att kolla könet på , hanarna "kvackar" tystare , liksom väser fram ljudet medans honorna gastar HÖGT och ljudligt ;) och sisst men inte minst så får Drakarna en "lock" på stjärten, dvs en fjäder viker sig uppåt och bakåt mot ryggen men även det kommer med könsmognad.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 16:19 »
Bör kanske tillägga att färgerna finns i ljusare och mörkare varianter oxå, har sett honor som är mycket ljusare och även hanar som är ljusare och jag är INGEN expert men har köpt mitt par av en välkänd uppfödare som sålt dom som Silvervilt så det litar jag på  ;) och vilken variant som är "bäst/riktigast" vet inte jag men det kanske nån annan kan svara på ? ;D
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser