Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiska vildtomater  (läst 9217 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Ekologiska vildtomater
« skrivet: 11 apr-08 kl 20:17 »
Äntligen har det kommit in ekologiska vildtomater på ICA igen. Inte fröpåsarna, utan själva tomaterna. Fröpåsar har jag aldrig hittat.

Så nu skall jag ta tillvara fröerna och så i en drivbänk rätt omgående hade jag tänkt. Några av dem iaf, resten hade jag tänkt torka och spara.

Min fråga till församlingen är om någon annan prövat detta, tips, råd, idéer. Behöver fröerna jag skall så torka först, eller kan man så dem "direkt från tomaten"?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Byracka

• -
SV: Ekologiska vildtomater
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 20:40 »
Tomatfröer skall rötas så att slemmet försvinner.

http://www.froodling.se/pdf/tomat.pdf.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 11 apr-08 kl 21:51 »
Mitt växthus brukar översållas av frösådda tomatplantor de år jag inte byter jord. Det är frön från de frukter som fallit ner och blivit liggande :-[ som gror och växer. Hade jag varit som du så hade jag provat både och, men fröna måste förstås torka innan du sår dem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-08 kl 21:55 »
slemmet innehåller groningshämmande ämnen då det ju inte är så bra om fröerna börjar gro i tomaten.

så det måste bort
är Återprenumerant såklart.

hustran

« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 13:24 »
Jag har för mig att det brukar växa massor av tomater på soptippar och där man tömmer rötslam. Så ät och njut, så kan du bajsa direkt i drivbänken.  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 13:29 »
Jag har för mig att det brukar växa massor av tomater på soptippar och där man tömmer rötslam. Så ät och njut, så kan du bajsa direkt i drivbänken.  ;D
För några år sedan gödslades rabatterna i den kommun min man arbetade, med rötslam från Ryaverken. Under sommarlovet eftersattes rensningen och när höstterminen började igen fanns både tomater och paprikor i planteringarna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 13:44 »

Jo så är det.
Med största sannolikhet är tomatfröet genom sitt  hårda skal och sitt slemmiga yttre anpassat till att bli uppäten för att senare bli utbajsad på ett annat ställe, med grundgödsling och allt.

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 14:19 »
Kan lägga till att de där "vildtomaterna" ICA säljer i små askar definitivt inte är några vildtomater utan det är en mix av olika tomatsorter (och det ser ut att vara mera hobbyodlarsorter för jag såg att det fanns tomater som såg exakt ut som tigerella och det fanns pärontomater, plommontomater etc. i förpackningarna)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 14 apr-08 kl 08:20 »
Kan lägga till att de där "vildtomaterna" ICA säljer i små askar definitivt inte är några vildtomater utan det är en mix av olika tomatsorter (och det ser ut att vara mera hobbyodlarsorter för jag såg att det fanns tomater som såg exakt ut som tigerella och det fanns pärontomater, plommontomater etc. i förpackningarna)

Ah. Synd. Såg fram emot tomater jag kunde sätta direkt på friland (drivbänk), var ute efter markutbredande tomater istället för höjdväxande.

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 14 apr-08 kl 08:24 »
Larso, jag har några få frö från röd vildtomat (marktäckande) kvar efter årets sådd. Om du är väldigt sugen kan du få dem...  ;) Annars går det att få tag i frö till vildtomat genom fröföreningen Sesam (en förening där man jobbar med att bevara gamla sorter och byter frö med varandra).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 14 apr-08 kl 12:33 »
Tack, det var generöst. Vi tar det via PM.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 15 apr-08 kl 00:48 »
Tomatfröer skall rötas så att slemmet försvinner.

http://www.froodling.se/pdf/tomat.pdf.

Om man vill spara fröet ja. Men jag läste om någon som gjort lyckade försök med att så hela tomater. Jag förmodar att det går lika bra att röta slemmet i marken som i en burk. Det verkar troligt att tomater är anpassade till att sås på det här och liknande sätt. Men som sagt, vill man kunna spara fröet i 1-10 år, så följ Johnny Andreassons instruktion på Fröodling.se.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 14 maj-08 kl 20:24 »
Fick fröer från Sano, som jag satte för 3-4 veckor sedan direkt i drivbänk utomhus. Av sex fröer har nu sex tagit sig och är just nu 10cm planta. Nu har vädret varit exceptionellt förstås, men ändå.

Stort tack till Sano. Spännande.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #13 skrivet: 15 maj-08 kl 07:01 »
Jag har oxå plantor av vildtomat efter frön från sesam men vet ingenting om dom. Har surfat lite men hittar mest väldigt olika information. Nån som kan berätta nåt om dom? Höjd, växtsätt, tomatstorlek...?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 15 maj-08 kl 10:20 »
slemmet innehåller groningshämmande ämnen då det ju inte är så bra om fröerna börjar gro i tomaten.

så det måste bort

Det kan gro ändå!  :)

Jag har de senaste åren gröpt ur tomatfrön direkt från tomaten ner i jorden - och fått fram fungerande plantor.

Men, men, ska de sparas så är rötning nog att föredra... eller torkning. Har använt torkade körsbärstomatkärnor i år... Kanske blir det skillnad i groningsprocent?

Vildtomater låter spännande! Måste de pollineras eller är de självbefruktande?
Landsflykting i storstan...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 15 maj-08 kl 19:31 »
Så här gör jag...vild tomat eller inte *ler*

När vi besöker Grekland, som i vårt tycke har de allra goaste och mest lättsådda (100% grobarhet) så tar jag frön direkt från tomaten på plats och sätter fast den på en bit papper som jag håller luftig tills den torkat. Så förvaras de under vintern för att tas fram i mars, läggas i blöt och sättas i antingen torvbriketter eller såjord i kruka. Vid 1 dm höga planteras de direkt i förberedd bädd. Goare tomater finns inte!

Lika gör jag med paprika och äggplanta.

Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

TobiasJ

« Svar #16 skrivet: 17 maj-08 kl 07:56 »
"larso"-Gå in på den här sidan www.impecta.se och sök på vildtomat.. En fröpåse kostar 22kr.

Lycka till!!//Tobbe

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 17 maj-08 kl 12:51 »
"larso"-Gå in på den här sidan www.impecta.se och sök på vildtomat.. En fröpåse kostar 22kr.

Lycka till!!//Tobbe

Tack, prövar det nästa år, om jag inte behåller frö från årets skörd.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #18 skrivet: 17 maj-08 kl 13:37 »
Läste detta om vildtomat på Impecta...

Har enorm växtkraft och får stora, välgrenade plantor. Varje planta ger flera hundra körsbärsröda, goda småtomater, en liten andel blir gula. Vikt endast ca 4 gram. Växer som på "pärlband". Lättodlad och intressant. Uppbindes. Tjyvas.

Hur kan en planta som tjuvas bli välgrenad? Ska man tjuva eller inte ???
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 17 maj-08 kl 14:07 »
Även jag har läst på om vildtomater på Odla, den ni rekommenderade till hade man inte tillgång till som gäst.

Måste säga att jag fortfarande inte riktigt vet vad en vildtomat är för något och skulle uppskatta att få detta förklarat för mig bättre.
Jag odlar både på friland och i växthus.

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser