Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kastrera bockkilling ... ? ?  (läst 2092 gånger)

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
kastrera bockkilling ... ? ?
« skrivet: 11 apr-08 kl 09:05 »
Hej! Nu har min get, som hade sitt sällskap fortfarande i magen när jag fick henne, fått ett bockkilling....
Kunde tänka mig att spara honom. För länge sedan var där en tråd om det för och emot av kastration av bockkillingar. Minns någon vad den hette ? Vill gärna läsa den igen innan beslutet. Tack
 :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 21:28 »
Jag har startat en länk: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=27096.0
ifall det var den du menade.
Enligt min veterinär bör det göra så snart som möjligt.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 11:05 »
Tack. Men jag hade för mig att det var en äldre och längre tråd där folk hackade mer på varandra... :-\

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-08 kl 09:41 »
Hej.
Det kanske är min tråd du menar. Där hettade det till en smula i diskussionen ;) Vi beslutade oss för att sälja bocken med skriftligt löfte om att han inte fick kastreras. Visserligen så hade han en ovanlig färg men efter allt negativt som skrevs om kastrering så kom vi fram till att inte göra det .
Mvh Anette

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=19687.0
« Senast ändrad: 13 apr-08 kl 09:42 av Jonny & Anette »
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-08 kl 10:01 »
Tack, ja, det var precis den jag menade, med den utförliga om än hemska beskrivning av Torptomten...
även om min veterinär är duktig så känns det obehagligt med kastration. kattpojkarna är såklart kastrerade, men det är ju annorlunda med getter...

hönstanten

  • Gäst
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-08 kl 10:49 »
Jag förstår nog inte det farliga i att kastrera en bock. Vi har i år kastrerat drygt 20 bockkillingar för att dom skall kunna växa på sig och bli köttdjur utan att smaka bock. Vårat alternativ till detta hade varit att ha ihjäl dom direkt eftersom efterfrågan på bockar är begränsad. Jag tycker att varje djur har ett värde. Att man inte kan föda ett djur för att ha ihjäl det och skicka till förbränning. Bättre då att dom får uppleva en vår och sommar med bete och bus.
Så om man står mellan alternativen att ta bort bocken eller kastrera honom för att ha honom kvar så förespråkar jag det senare.
Vi har en kastrerad bock kvar som går som sällskap till avelsbocken och det fungerar utmärkt. Ingen bock ska behöva gå ensam men med en kastrerad kompis så har dom kul ihop samtidigt som det inte blir bråk.

Jag hoppas att det här inte blev alltför OT men du kan ju alltid känna efter själv vad du tycker känns bäst.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-08 kl 00:41 »

 du kan ju alltid känna efter själv vad du tycker känns bäst.

Att behålla sötnosen, såklart  :)  Vilken metod använde ni ?


hönstanten

  • Gäst
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-08 kl 11:19 »
Metod? Menar du då kastreringsmetod? På samma sätt som man kastrerar tex hundar (maken är veterinär). Vi söver dem,  gör två små snitt, klipper bort kulorna och syr ihop. Det tar ca 4 minuter.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-08 kl 13:35 »
Ja, jag menar metoden. I Anettes tråd som nämns här som andra, pratas det om en sluten och en öppen metod. Och ingenting med att sy ihop... Hur mycket kostar det -vad skulle din man ta om han gjorde det för en kund ?

dvärggeten

  • Inlägg: 74
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #9 skrivet: 18 apr-08 kl 22:47 »
Nu måste jag bara än en gång få lov att lägga mig i den här tråden....Vi har kastrerat flera killingar och det har absolut inte varit några som helst problem!Jag vet också att getter är känsliga att söva men säg den levande varelse som inte är det,det gäller ju oss människor också då det alltid finns en risk med detta.Mina bockar har vad jag iallafall kunnat tolka inte lidit då veterinären har bedövat dem,vilket är en självklarhet.Efteråt fick de ett läkemedel för att snabbare vakna upp vilket kostade lite extra men inga pengar i det stora hela.Så jag önskar dig lycka till med ev. kastrering.

hönstanten

  • Gäst
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #10 skrivet: 23 apr-08 kl 09:41 »
Ja, jag menar metoden. I Anettes tråd som nämns här som andra, pratas det om en sluten och en öppen metod. Och ingenting med att sy ihop... Hur mycket kostar det -vad skulle din man ta om han gjorde det för en kund ?


Jag vet inte vad min man skulle ta betalt. Men jag skulle tippa ett par hundralappar. Beroende lite på hur många det är. Billigare ju flera eftersom det går fortare då. Jag vet inte vad Anette menar med sluten och öppen metod tyvärr.

Och som dvärggeten säger; det är inte farligt att söva getter bara man vet vad man håller på med. Uppvakningsspruta gör ju att geten vaknar inom 1-2 minuter men har man inte så bråttom så vaknar dom ändå senare. Fördelen med att ge dem uppvakningssprutor är att dom kan bli nedkylda om dom är nedsövda onödigt länge. Dessutom vill nog veterinären se djuret vaket innan han/hon lämnar stället och då kanske det inte är så kul att stå och vänta...blir ju ondöigt dyrt för djurägaren också..;-)

Arne/norwegian

  • Inlägg: 63
SV: kastrera bockkilling ... ? ?
« Svar #11 skrivet: 23 apr-08 kl 13:08 »
Har erfaring med kastrering av bukkekje med lukket metode. Hos oss brukte veterinæren en tang som klemte sammen (i to trinn) og knuste sædlederne - først på den ene, så på den andre siden. Under full narkose selvsagt. Fordelen er jo at man slipper faren for infeksjoner. På den andre siden er det nok ikke like sikkert. Hadde en eller to bukker i løpet av to-tre år som tydeligvis ikke hadde fått begge begge sædledere blokkert. De viste bukkeutseende og -oppførsel etterhvert, men senere enn de intakte bukkene.

Hadde et uhell ved oppvåkning fra narkose. Vi kastrerte 15-20 kje og alle var i samme binge. Detmedførte at de første begynte å våkne opp og flytte litt rundt på seg, mens noen fremdeles lå bedøvet. Det  førte til at et kje ble liggende oppå et annet slik at det ikke fikk puste og døde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tobias Baggman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser