Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankägg i Kläcken!?!?!?!  (läst 1373 gånger)

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
Ankägg i Kläcken!?!?!?!
« skrivet: 11 apr-08 kl 01:25 »
Kan någon tala om för mej hur länge jag ska fukta ankäggen när de ligger i kläcken??
Har fått ägg av Rouenanka som jag hoppas ska kläckas fram, la dem i kläcken idag och har sprayat  tre gånger under dagen med vatten på dem... enligt någon sida jag hittade så skulle man enbart spraya äggen under de första fem dagarna men det tycker jag verkar konstigt eftersom ankmamman oftast är fuktig i fjäderdräkten så borde man väl spraya äggen under längre tid?
Bör jag även sandpappra skalen mot slutet av kläckningstiden?
Help me some one  ???
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ankägg i Kläcken!?!?!?!
« Svar #1 skrivet: 11 apr-08 kl 09:13 »
Bäst resultat får man om man tar ut och doppar äggen i ljummet vatten 3 gånger per dygn. Detta från första dygnet. Jag brukar doppa dem även när de har gjort lufthål men då så försiktigt så att inget vatten rinner in i ägget. Detta sätt verkar vara det enda som funkar bra för tex mignonägg men jag gör så med alla ank- och gåsägg med väldigt bra kläckresultat.

posserud

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 22:33 »
Jätte tack för tipset! Detta ska jag prova. Sandpapprar du även mot slutet?
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 08:02 »
Om man doppar dem 3 ggr så behövs det inte sandpappras för äggskalen blir så sköra i sig själv att ungen inte har några som helst problem att ta sig ur.

posserud

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 07:34 »
Jättetack! då kan jag lungt luta mig tillbaka och vänta på att det förhoppningsvis blir lite ällingar ur den egna kläcken  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser