Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gjorde vi för del?  (läst 4676 gånger)

MJ

Vad gjorde vi för del?
« skrivet: 10 apr-08 kl 07:04 »
Hej

Det var tufft igår  :'(

Ett dö fött lamm, men frågan är vad vi gjorde för fel.
Vi har värmlänska skogsfår. Tackan var först födeska. Vi hade stängt inhenne i god tid. Allt verkade vara OK.

16 kom vi ut och då hängd det slem
~18 kom den första fostervattenblåsan, efter kanske 20min kom en till eller bara mer vatten. Den första hängde ett tag innan den gick sönder den andra gick sönder med en gång.
~21 tittade första klöven fram
~21.30 var huvudet ute och "smackade lite" det fanns liv då. Efter mycket jobb av tackan så såg vi (förstod vi i efterhand) klöven till tvåan lite gran.
21.50 började vi hjälpa till genom att dra, eftersom att tackan inte verkade komma någon stans själv.
21.59 var lammet ute och DIREKT efter kom tvåan. Det första lammet var livlöst. men tvåan mår prima.

Vi fick en känlsa ganska snart efter att hela huvudet ver fritt att vi ville hjälpa till men la band på oss för vi hade ju läst att det är bra om dom klarar sig själva. Det var  första lammningen med någon som helst problem för vår del. Dom andra har löst det utan att vi har varit närvarande.

När skall man hjälpa till?
Vad gjorde vi för fel?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Vad gjorde vi för del?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 07:32 »
Jag är helt ny på får.. första året med lamning.. men jag har två mentorer att fråga..
Vi har hittills fått 8 levande lamm.. 2st kastade.. i dött..

Har hjälp ett Sropshirelamm ut.. det andra lammet.. det första kom ut men det andra satt i öppningen med huvud och en framklöv och tungan ute.. 15minuter väntade vi innan vi hjälpte till.. hon var inte förstföderska..

Igår när jag var själv hemma kom jag ner och en stor Gute/Finullstacka låg ner.. tittade efter och ett huvud med tungan ute stack ut.. Kan lägga till att enligt alla synliga bevis borde denna tacka lammat för en vecka sen..

Jag band upp henne.. hämtade ut klövarna o drog fram honom.. liten ynklig bagge.. men levande.. nästa lamm likadant  huvet ute men inga klövar.. väntade 15 min o sen drog jag fram klövarna och drog ut ett lika ynkligt tacklamm..

Senare kom två bakklövar.. små klövar och uppsvällda ben.. dött.. tog till mycket krafter att dra ur det ur tackan.. för det var så uppsvullet..

Hade jag inte hjälpt denna tacka hade det nog blivit tre döda lamm och kanske en tacka..
Efterbörden hängde ut men vi lät den hänga.. den ramlade ut några timmar senare..

Ni får gå på känsla.. vänta så länge ni kan.. men hjälp till om ni känner att ni måste..

Jag är tacksam för att jag har kunnigt folk i min närhet att fråga..

Lycka till.. / Ewa

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 08:08 »
Jag är ingen professionel fåravlare men har mycket fårfolk runtomkring mej och dom säjer att när tackan börjar krysta så ska lammet vara ute inom 15 minuter. Man ska inte dra och hjälpa till om man inte vet vad man gör för man kan göra så tackan kniper ihop om man drar för tidigt och med för svaga värkar.
Alla lammen bör komma inom ca 15-30 minuter efter varandra.
Om lammet ligger fel så kan man inte dra ut det om man inte är rackarns kunnig utan ringa på veterinär!
ofta måste vet ta livet av den lilla rackarn o skära ut det i småbitar för om dom inte kan vändas och man drar ut dom så kan man riva sönder livmodern som ska vaar mera känslig på får än andra djur (?).
Jag vet INTE vad som är rätt eller fel.

Första gången jag fick ett lamm så kom et lamm ut och allt verkade vara ok,,3-4 timmar senare fanns inga tecken på mera lamm och jag åkte till jobbet då tacka o lamm verkade att må bra och båda var uppe och gick.
När jag kom hem ett par timmar senare så låg tackan ner och var svårt medtagen. Det var mörkt och det regnade och jag hörde lammet men kunde inte hitta det.
Körde ut bilen i hagen och slog på hellyset.
Hittade lammet många hundra meter bort.
Ringde veterinär som kom och fick skära ut det kvarvarande lammet och gav modern alla möjliga upp piggnings sprutor.
Jag tog in tackan i lada och nästa morgon så var hon död och jag hade mitt livs första lamm och ingen mamma till det.
Jag stoppade lammet i en låda och tog det till veterinären och köpte lammmjölk o nappflaska och hade lammet i låda under mitt skrivbord och flask matade det.
Varje gång jag svarade i telefon så svarade lammet under skrivbordet och alla som ringde frågade om dom hört rätt och att jag hade får på kontoret :)
sen dess har jag haft får i flera år men kör alltid efter regeln att om det känns fel - ring vet!

fast jag vet inte hur man ska veta hur många lamm en tacka får för det har blivit både en o två o tre ur samma tacka!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 08:16 »
oftast hjälper jag till ganska tidigt ,  tycker det är bättre att få ut lammen snabbt .
innan tackan är helt slut. 

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

MJ

« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 08:34 »
Tack för svaren.

Men varför ville inte det första komma ut. Var det för att det andra tryckte på?

En sak glömde jag att fråga. Tackan låg ner under "utdrivningsverkarna" är det ok eller tyder detta på att hon var mycket trött.

"Oskarsgården": du skrev att tungan var ute. Detta gälde även vår lamm. Vad innebär detta?

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-08 kl 10:17 »
Jag stoppade lammet i en låda och tog det till veterinären och köpte lammmjölk o nappflaska och hade lammet i låda under mitt skrivbord och flask matade det.
Varje gång jag svarade i telefon så svarade lammet under skrivbordet och alla som ringde frågade om dom hört rätt och att jag hade får på kontoret :)

Mina kollegor pratar än i dag om när jag hade en upphittad fågelunge i en låda på jobbet, men det är ju ingenting mot ett lamm!!  :D

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 10 apr-08 kl 10:25 »
"Vilse".. om jag ringer efter vet här så är lammet dött långt innan någon.. troligen inte så kunnig vet dyker upp..
Det är tyvärr den bistra sanningen att bor man långt ifrån en dessutom liten ort får man lära sig att klara sig själv.. med telefonsupport från kunniga fårägare..

Jag har ingen kunskap hur man drar ut lamm.. men det är bara att "göra" om man vill ha ut dom levande.. Nu har jag gjort det själv med två o assisterat vid två utan problem..
Det är bara tänka logiskt hur man ska dra.. ligger den framåt med huvud och klövar är det bra om man får fram bägge benen och ett tag om dom o en bit in runt kroppen om det går..
Ja det uppsvullna döda var ju lite bökigt men det gick..
Det enda man tänker på är att få ut det så att tackan klarar sig.. lammen kommer i andra hand..

Den första låg väl lite tokigt eftersom den inte fått ut bägge klövarna.. och tackan kanske inte orkade krysta riktigt..

Kan inte svara på vad det betyder att tungan hänger ut.. tyckte bara inte att det såg normalt ut.. därför hjälpte vi till o som Vilse skrev så bör lammet vara ute inom 15 minuter o så länge väntade jag..

Att tackan ligger är helt normalt..  :)

Ni erfarna får lämna tips.. jag bara går efter den lilla erfarenhet jag fått iår och de råd jag fått av erfarna fåruppfödare..

Min lilla bagge är tyvärr väldigt klen.. tackan var dessutom lite svullen i ena sidan av juvret så jag mjölkade ur lite där för att se så det inte var stopp.. sen gav  jag det till lillbaggen i flaska.. han försöker dricka ur spenarna men orkar inte så länge..

Lycka till i fortsättningen och gläds åt det friska lammen.. / Kram Ewa

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 apr-08 kl 10:27 »
djur jag haft på konoret,,katt med nyspjälat ben, tupp som jag fick levererad till jobbet i låda,min gamla stora schäfer hane, en hink med guldfiskar som också blev levererade till mitt jobb och lammet.
Min chef brukade stanna till vid mitt skrivbord och titta o ruska på huvudet :)
Det gick så långt så när jag fick plantor leverarde med kurir så trodde alla på mit kontor att det var djur - igen, var tvungen at öppna lådan o visa plantorna :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 10 apr-08 kl 10:42 »

Den första låg väl lite tokigt eftersom den inte fått ut bägge klövarna.. och tackan kanske inte orkade krysta riktigt..

Jag tror att om inte båda benen är framme så fungerar det/de som inte är framme som en broms när tackan krystar. Jag hade ett lamm som låg med ett ben slaget bakåt ifjol och det satt stenhårt fast. Som du säger så var det bara att gå in och rätta till. Vänta på veterinär finns det inte tid till.

Hade ett ännu värre felläge på första tackan (för mig) som lammade för tidigt. Som jag inte hade kraft nog att rätta till själv. Då fick jag hjälp av en mjölkbonde närheten (tänkte att han borde ha erfarenhet av fellägen) och vi fick ut det lammet som tyvärr var dött och fick sedan dra ut ett dött lamm till för tackan var så medtagen men, piggnade till igen på ett par dagar.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 apr-08 kl 11:05 »
för vi hade ju läst att det är bra om dom klarar sig själva.
tungan var ute. Vad innebär detta?

Vart har ni läst sånt ?
Varför skulle det vara bra att låta ett djur ligga i en svår förlossning timme efter timme?
-självklart ska man väl hjälpa tackan om lammet ligger fel eller sitter fast!

Att tungan hänger ut, brukar betyda att lammet/kalven suttit fast aldeles för länge
och att det är bråttom att få ut det, då dom djuren brukar vara väldigt medtagna..

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 10 apr-08 kl 11:53 »
Att dra ut lamm behövs inte vet. för. Inte brukar de bry sig heller. En förstföderska tar ofta längre tid på sig än en äldre tacka.
Ligger lammen fel, är det bra om man kan rätta till först. Men om lammen inte är extremt stora brukar det gå att lirka ut dom ändå. Har gjort det på massor av finulls utan problem. Däremot ska man inte ge sig in i livmodern o rota i onödan. Måste man är det bra med handskar som man köper på apotek och att man tvättar av sig noga. Livmodern är känslig men i första hand för att man river i vävnaden. Då uppstår nästan alltid infektion. Det är detta de dör av - blodförgiftning. Annars tål både tackor o lamm en hel del. Har aldrig hört talas om att man skurit lamm i småbitar, bara kalvar.
När man ska gå in är svårt. Finns ju ingen generell regel, men man bör inte vänta för länge för risken att lammen dör är ju större ju längre tid det går.

evaronny

« Svar #11 skrivet: 10 apr-08 kl 11:55 »
Det är trist när lammen dör för en. :'( I måndags morse lammade en tacka för oss. Första lammet kom utan problem men 2 o 3 var döfödda trots en normal förlossning.  :P Ibland finns det nog ingen förklaring till varför det går galet men trist är det hur som. Jag kan passa på att rekommendera nya fårägare att gå kursen lamning och lamningshjälp som annordnas av fåravelsförbundet. En bra och lärorik kurs med både praktiska övningar och teori. Kunskaperna från kursen hjälpte oss när ett av våra lamm låg fel. :) Mvh Eva
,
Mammaledig fårägare med 11 tackor och en bagge. På gården finns oxå hästar, höns, hundar, katter och en kanin. 3 barn samt en man =)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #12 skrivet: 10 apr-08 kl 12:33 »
Instämmer med Eva, kurserna i lamningshjälp är värdefulla. De har bland annat ofta med en "artificiell livmoder" (en låda) som man får öva fellägen på. Lära sig att identifiera fram/bakben med hjälp av att känna på leder mm  Jättenyttigt när man väl står där, upprepa som mantra i huvudet - här har vi det, det är ett DET benet, och DETTA benet sitter ihop med samma kropp (viktigt....) mm Man ska ha is i magen, bättre att det tar lite för lång tid och riskera att lammet går förlorat än att dra i ex två lamm samtidigt och skada tackan. Har man dragit ut ett lamm så måste man fortsätta att dra ut de andra också eftersom värkarbetet är stört, och missa aldrig att känna efter att det verkligen är tomt efter sista lammet! Är det trångt, putta tillbaka lammet in i livmodern där det finns plats att lirka fram bakslagna framben o dyl. Var förberedd med kortkortklippta naglar och ordentligt med tvål och rinnande vatten att tvätta dig i innan du går in. Själv vill jag inte använda handskar, tycker inte att jag får tillräckligt bra tag då bland alla halkiga hinnor mm.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 10 apr-08 kl 19:39 »
Jag tycker nog att ni gjorde vad ni kunde när ni försökte hjälpa till. Hade ni inte gjort det så hade kanske även andra lammet o tackan dött.

Vi hade en liknande lammning förra året, tackan sprang runt med huvudet ute. Vi trodde att vi var alldeles försent ute och drog ut lammet mest för tackans skull. Lammet överlevde dock och blev en stor o stillig "Fantomen". Nu är det snart dags igen och vi bävar lite för hur det skall gå detta året.

Jag instämmer med övriga angående veterinärerna. Vi har en bra vet som alltid hjälper till och alltid verkar ha jour, men så mycket om får kan han faktiskt inte. Det gäller att lära sig själv.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

agge

« Svar #14 skrivet: 10 apr-08 kl 20:56 »
Tyvärr så dör ju vissa lamm, man får trösta sig med att man gjorde vad man kunde.

"Vilse" du måste ha haft väldans otur med din lamning.
Vi har haft får i 10 år och dessa problem med att inte få ut lamm vare sig levande el döda ( inte ofta som tur är )
har vi inte haft.

Att läges rätta och dra ut lamm råkar nog alla fårägare ut för förr el senare då är det bara att bita ihop och jobba.
För fåren kommer ju längst ner på prioriteringsskalan hos vet. Men råd per tel. får vi alltid. 

att lammet måste ut inom 15 min tror jag inte heller på flera ggr har jag suttit i hagen o väntat runt timmen efter det att jag sett klövarna och att lammet fötts , jag har inte fått komma nära tackan som lammat.
Annars hjälper jag hellre  till en gång för mycket .

äppelmos på min nos

« Svar #15 skrivet: 10 apr-08 kl 22:28 »
Jag tycker nog också att det är lite synd det där att många har hört att djur ska inte störas när de får ungar och att man inte ska hjälpa till för att det är onaturligt. För mig känns det istället onaturligt att inte hjälpa till. Jag menar inte att jag är med och petar i allt men om tackan håller på väldigt länge och lammen inte kommer ut är det bättre att assistera lite.
Om lammet ligger rätt kan ju hjälpen bestå i att bara hålla i lammet så det inte åker in igen eller vad jag ska säga för det gör de ju ibland, men ligger det fel så är det inte så svårt att räta till. Det är mest en mental tröskel man måste över, så tyckte jag i alla fall. Man får ju göra så gott man kan. Rena händer och kortklippta naglar och sen känna efter och försöka räta till. Om man hjäper till att dra så är det bara att dra allt man orkar när tackan krystar, har hört av vet. att man kan inte dra för hårt om man drar med bara handkraft. Och har man väl vart "inne och rotat" är det ju lika bra att hjälpa tills hon är färdig och känna så att det verkligen är tomt.
Tjejer som väntar barn ska inte hjälpa till med nåt som har med lammningar att göra, finns nån smitta som kan gå på barnet det vet ni säkert redan, men om nån missat så...
Världen behöver fler rumpnissar!

MJ

« Svar #16 skrivet: 11 apr-08 kl 08:13 »
Tack för inläggen.

Nästa gång så går vi på vår känsla och hjälper till mycke tidigare.

Vi har diskuterat det hela endel. Främst om lammet låg fel eller inte. För när huvudet och fram klövarna var ute så såg vi efter ett tag en till klöv sticka ut vid örat ungefär. Frågan vi ställer oss är om detta var det första lammet bak-klöv eller om det var det andra lammets. Har ni några ideer. Om den hörde till det första skulle vi då försökt att rätta till det trots att huvudet var ute eller bara dra. Om det var det andra lammets klöv vad skulle vi gjort då?

/

agge

« Svar #17 skrivet: 11 apr-08 kl 13:33 »
Om la
Vi har diskuterat det hela endel. Främst om lammet låg fel eller inte. För när huvudet och fram klövarna var ute så såg vi efter ett tag en till klöv sticka ut vid örat ungefär. Frågan vi ställer oss är om detta var det första lammet bak-klöv eller om det var det andra lammets. Har ni några ideer. Om den hörde till det första skulle vi då försökt att rätta till det trots att huvudet var ute eller bara dra. Om det var det andra lammets klöv vad skulle vi gjort då?
/

Förmodligen var det tvåans klöv ni såg vid örat.
Ett dött lamm hjälper inte till själv när de ska födas så därför är det en jobbigare förlossning. samtidigt som nästa levande trycker på.
Jag kan bara säga som flera andra sagt, om ni kan gå en lamningskurs, man får ett bra kompendie med bilder på fellägen bla.
vi har haft det framför oss flera ggr när vi lägesrättat för man blir ju alltid lite stirrig o glömmer hur man skulle göra. kanske går det att beställa häftet från Fåravelsförbundet. ( www.faravelsforbundet.com )

Förra året hade vi tur i oturen när vi  behövde vet.hjälp. En pensionerad vet. var på tillfälligt besök på vetrinärsstationen han kom till oss o hade hur mycket tid som helst för att visa o förklara. Det var en stor fördel att få se på riktigt hur mycket man kan dra,
rätta till osv.

Vilse

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 apr-08 kl 05:17 »
Det som hände mitt första år med lamm vet jag varför.
Jag hade två tackor som var med lamm och jag har året runt växande gräs och dom kunde äta obegränsat i min stora hage och vi pratar kvalitet som bästa gräsmatta i trädgården och högt.
Jag mitt nöt tyckte det var bra at dom hade obegränsad tillgång men fick senare veta att man ska se till att dom inte har så mycket att äta sej feta på dom sista veckorna av graviditeten då deras fettma kan vara försvårande vid förlossning.
Det första året med lammning så fick bägge tackorna tvillingar, jag visste inte att bägge skulle få två var.
När den första tackan lammat, det gick fort, 15-20 minuter så var det ute, när inget hände på ett par timmar så trodde jag det bara blev ett lamm. När jag senare kom hem och tackan låg ner och var i dålig kondition så ringde jag veterinären.
Vi bor långt ute på landet och i område där det finns massor av kor men inte så mycket får.
(anledning: vi bor i platt landskap nyttjas för kor, kuperat för får)
Veterinären sa at det var bra att vi inte försökt dra ut lammet då han ofta kallas ut till folk som försökt och dom har perforerat tackan invärtes.
(jag är van vid kalvförlossningar och har dragit ut några kalvar- men vågar mej inte på tackorna då jag varnats, varnats i onödan då jag inte är helt bombad o kan dra kalvar?)
Vet sa att det var fet tacka och stort lamm.
Han skar ut lammet och sa sen: hoppsan, det här var din första lammning? jag kanske skulle ha förvarnat för vad jag skulle göra.
(här verkar dom att föredra at skära ut dött lamm då det ofta stannat i värkarbetet o tackan behöver sina krafter för dom andra lammen)

Följande år så hade jag stängslat av mindre hagar så dom var tvungna att äta rent innan dom fick ny hage och inte frossa. Tvilingfödslarna gick då bra men hade nu en ny tacka som gett trillingar två år i rad.
Tvilingarna kom ut inom ca 30 minuter och jag gick in o tog en kopp kaffe o kom ut för att titta till o fann ett tredje lamm dödfött,,svor högt.
Följande år så sat jag kvar o väntade på trillingen och när det inte kommit någon inom 2-3 timmar så antog jag at det bara var tvillingar och gick in och kom ut nästa dag o fann en trilling död!
Veterinären sa at det kan vara för mycket värkarbete at få ut två så tredje fins det ingen kraft kvar för förens det är försent.
Man kan kalla på veterinär och kolla alla tackorna för at se om det finns flera lamm som behöver hjälp ut,,men det skulle bli en räkning så hög!
Tror jag första gångens utkallning betalade lika mycket som en veckas lön för mej själv!
En sak är säker mina tackor får aldrig äta sej feta igen innann lamning och jag sitter kvar längre tid vid lammning och går ut och kollar ofta även efter tvillingfödslar.

maunen

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 05 maj-08 kl 15:34 »
Jag undrar hur ni kommer in i livmodern eller lyckas trycka in lammets huvud igen när det behöver rättas till. Mina tackor som har behövt den behandlingen har varit fruktansvärt trånga och huvudet är det svåraste att få ut, få in handen samtidigt som tackan krystar är ju en ren omöjlighet tycker jag. Har haft 3 sådana lammningar i år där lammet (1-fött) har varit för stor för tackan med ena benet bak, jag har inte kunnat få in handen mer än till bäckenet, där det blir trångt, så jag har varit tvungen att dra ut dem, 2 av dem kunde jag inte få ut på det sättet ens, gubben fick hjälpa till.
Hur gör ni????

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare
javill, Nataks, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser