Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bokföring av kostnader som är både privata å företag  (läst 6142 gånger)

louise

• Gäst
jag har försökt fråga skatteverket hur jag ska fördela vissa kostnader mellan privat å företaget,men fick så klart obegripligt svar.

Hur bokför ni och fördelar internet + telefon?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: bokföring av kostnader som är både privata å företag
« Svar #1 skrivet: 06 apr-08 kl 15:11 »
Det beror på hur mycket det används till vad.. ::)

Just nu är det övervägande privat-alltså privata utgifter!

Förr, med tränarrörelsen, var det absolut så gott som företaget - alltså inte privat!

Med vår lilla hobbyjordbruk skulle jag inte kunna med att dra ett öre på företaget för sånna kostnader!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 06 apr-08 kl 15:13 »
du bokför i enlighet med den tolkning du gör av privata/yrkesmässiga nyttan.
Själv drar jag av hela internet och halva samtalskostnaden. Däremot drar jag inte av abonnemanget.

Skulle skattemyndigheten inte vara ense med dig är det enda som händer att
dom begär kompletteringar och i sista hand inte godkänner dina avdrag och eventuellt påför skattetillägg. Men detta blir inte aktuellt innan dom gör revision och begär in dina handlingar. Fram tills dess litar dom på ditt goda omdöme eftersom det enda dom ser är det du fyller i på deklarationen.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-08 kl 15:16 »
Så det är alltså ok att uppskatta kostnadsfördelningen å sen bara bokföra som utgift?

Det är ju det att jag inte kan bevisa fördelningen med nåt kvitto. Telefon kan ju gå med samtalslistor, men internet..

jag tänkte att en annan variant är att ta hela kostnaderna på företaget och sedan att jag har nån sorts förmån som fri telefon och internet, privat.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 06 apr-08 kl 15:30 »
Du kommer aldrig i förväg att få ett redigt svar från skattemyndigheten. Dom är byråkrater och skulle aldrig drömma om att lämna klara besked som senare skulle användas emot dom.

Det bästa sättet att hålla skattemyndigheterna ifrån sig är att betala skatt. Detta kan tyckas självklart men det är det inte. Individer med rymliga samveten eller nystartade företag kan emellanåt uppvisa förvånansvärda svårigheter med att generera beskattningsbara intäkter i tillräcklig mängd.
Detta är något jag måste varna för, skattemyndigheten är (precis som andra myndigheter) en sovande björn du inte vill väcka. Skulle du få dom på dig så är dom värre än flatlöss att bli av med igen.

Vad gäller fördelningen gäller att du vid en eventuell förfrågan skall kunna visa dels att du yrkesmässigt använt internet i den utsträckning du hävdar samt att du inte har en personlig nytta av abonnemanget.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 apr-08 kl 15:33 »
Men.. vad vill de ha för bevis? Det är det jag inte fattar. Ska jag anteckna varenda inlägg jag gör här å visa vad som är vidareutbildning och vad som är slösnack. visa en lista på alla hemsidor jag är inne på, hur länge jag är där eller vad?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-08 kl 15:36 »
Vidareutbildning på ett forum! Det var det skojigaste jag hört på länge! Går dom på det tro? ;D ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-08 kl 15:43 »
Men.. vad vill de ha för bevis? Det är det jag inte fattar. Ska jag anteckna varenda inlägg jag gör här å visa vad som är vidareutbildning och vad som är slösnack. visa en lista på alla hemsidor jag är inne på, hur länge jag är där eller vad?
Välkommen i verkligheten.
Har skattemyndigheterna väl beslutat sig för att du är en buse så har du problem.
Det är vid varje tillfälle du som skall kunna göra troligt att saker är som du säger. Hela bevisbördan ligger på dig.
Jag har en gång blivt nekad reseavdrag eftersom jag inte kunde visa upp bensinkvitton

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr-08 kl 15:48 »
suck. räckte det inte med körjournal? som de själva skriver på sin sida ska räcka.

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 06 apr-08 kl 15:56 »
suck. räckte det inte med körjournal? som de själva skriver på sin sida ska räcka.
I mitt fall var det som anställd, och jag yrkade det vanliga nedsättningen av beskattningsbar inkomst varför jag varken hade körjournal eller sparade bensinkvitton.

Numera för jag däremot körjournal där jag antecknar mätarställning start-slut, från-till, syfte med resan. Detta eftersom jag lyfter milersätrtning av företaget, vilket är det lättaste sättet att hantera bilen som företagare.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 apr-08 kl 16:00 »
men.. det där måste ju ha gått å överklaga. man har sitt anställningskontrakt, sin adress man är skriven på, sen är det ju bara att mäta avstånd, visa att det inte finns kollektivtrafik, voila! tycker man. Hur fick de till det där?

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 06 apr-08 kl 16:01 »

Det är kanske dags att börja debitera för all rådgivning snart då...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 06 apr-08 kl 16:06 »
Hej!

Grundtanken är ju att kostnader i rörelsen bokförs i rörelsen, och privata kostnader ska inte dras i rörelsen. Sedan finns ju kostnader som kan hänföras delvis till båda. Här kan en skälig andel dras av i rörelsen. Redogör i deklarationen hur du resonerat, ex.vis "Jag uppskattar att hälften av mina telefonkostnader härrör sig till rörelsen".  

Någon skrev om skattetillägg ovan. Du kan aldrig få skattetillägg för ett struket avdrag, OM det i deklarationen framgår vilka utgifter du drar av OCH att du kan visa att du haft utgiften (om de frågar efter kvitton eller dyl). Skattetillägg utgår om man försöker luras.  Jag har förflutet som taxeringsnämndsordförande och folk drog av för hundskatt, livsmedel osv. Men, håller man på med för mycket sådant, så finns risken att deklarationen granskas väldigt noga framöver.

Själv drar jag av 1000 kr i rörelsen som uppskattad andel av våra telefonkostnader. (samt 250 kr som moms).

Edgar

Byracka

• -
« Svar #13 skrivet: 06 apr-08 kl 16:07 »
men.. det där måste ju ha gått å överklaga. man har sitt anställningskontrakt, sin adress man är skriven på, sen är det ju bara att mäta avstånd, visa att det inte finns kollektivtrafik, voila! tycker man. Hur fick de till det där?

Du missar poängen. Dom behöver inte få till det, jag måste få till det.
Kan jag inte visa att jag har haft utläggen kan jag inte yrka på avdragen.
Hur jag tagit mig till jobbet eller om jag tagit mig till jobbet saknar fullständigt relevans här.
Du måste förstå att det är en byråkrat vi talar om.

Det är kanske dags att börja debitera för all rådgivning snart då...

Tycker jag låter som en bra ide.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 apr-08 kl 16:14 »
ja jag greppar väl;) Det är ju bara ett så vanligt avdrag, så jag ser det mer som ett sorts barnbidrag elelr nåt.

Edgar, menar du 1000/år? Tycker det låter lite. Mitt internet kostar 325/mån + mobilabb ca 90 + samtal ca 120. 550/mån delat på hälften till företaget blir ca 250/mån x 12 = 3000 (inkl moms)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 06 apr-08 kl 16:24 »
Per år ja!  Jag menar att huvudparten av våra utgående samtal är privata, de flesta som handlar om kaniner och hundar är inkommande samtal. Internet har jag inte tagit med alls, eftersom jag inte tycker det har så mycket att göra med min rörelse. Skötsel av vår hemsida får vi faktura på, så den dras ju helt i rörelsen. Men, du har ju rätt i att en del av Internet ska ju dras, eftersom mycket mail och sådant berör vårt företagande. Jag kommer att dra en skälig andel i företaget för det också.

Edgar

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 06 apr-08 kl 18:34 »
ADSL och telefonen hemma drar jag privat.
Mobilen drar jag på företaget.
Elanläggningen drar jag investeringar 50/50, jag behöver även ljus i stallet och till vattenpumpen. El-Driftskostnaden tar jag privat.
Vägen drar jag 40/60 för att lantmäteriet skrev att 40% av vårt andel i vägen beror på gården.
hypoteksRänten och försäkringen drar jag 50/50.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulricaa

• -
« Svar #17 skrivet: 06 apr-08 kl 18:49 »
Normalt sett är det ju så att man som lantbrukare eller kaninuppfödare eller vad man nu är använder både telefonen hemma och sitt bredband i näringen. Normalt har vi alltid gjort så iaf att vi har tittat på hur stor verksamhet man har och sen får man ju gå till sig själv, har jag en tonåring hemma som sitter och surfar så kanske man inte ska dra hälften av bredbandet. Mobilen är okej att dra i näringen, alla näringsidkare har ju mobil i stort sett och den är till för att man ska kunna nås av kunder, bland annat.
Vad gäller elen finns det schabloner, ett normalt hus säger skatteverket själva drar ungefär 6000 kwh per år om man har normal uppvärmning, men även där får man ju gå till sig själv, har jag ett megahus med gamla element så...ja ni fattar.
Försäkringen är lätt att dela upp, det står ju på försäkringsbrevet! Vilket som är näring och vilket som är villadelen...det är en djungel men som sagt sunt förnuft och så finns det faktiskt jättebra vägledning på skatteverkets hemsida...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 06 apr-08 kl 18:54 »
På våran lantbruksförsäkring så står det inte vilka delar som gällde ekonomibyggnader, djur eller bostadshuset. När jag begärde specifikation ett år så var det nära 50/50 och därefter har jag inte brydd mig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulricaa

• -
« Svar #19 skrivet: 06 apr-08 kl 18:55 »
Då har du ju kollat :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

932 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser