Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordförbättring?  (läst 4414 gånger)

Westan

Jordförbättring?
« skrivet: 05 apr-08 kl 20:33 »
Har lämnat in prover för att få en jordanalys gjord av marken jag brukar.
Har inte fått resultatet av jordanalysen ännu, spänd väntan.

Har däremot fått lite material från ett företag som säljer kalk, köttbenmjöl mm
för jordförbättringsåtgjärder. Finns det någon på forumet som har erfarenheter
av att förbättra jordens odlingsbarhet med åtgjärder som ovan?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Jordförbättring?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-08 kl 11:04 »
Har lämnat in prover för att få en jordanalys gjord av marken jag brukar.
Har inte fått resultatet av jordanalysen ännu, spänd väntan.

Har däremot fått lite material från ett företag som säljer kalk, köttbenmjöl mm
för jordförbättringsåtgjärder. Finns det någon på forumet som har erfarenheter
av att förbättra jordens odlingsbarhet med åtgjärder som ovan?

Det kanske vore bättre om du tog upp detta när du har dina analysresultat. Men i alla fall undrar jag:
Vem anlitar du för jordanalysen?
Vilket företag som säljer jordförbättringsmedel gäller det?
Gärna webbadresser.
Jag är intresserad av förslag och tips på fler företag inom dessa två områden som du och andra känner till. (När det gäller jordförbättringsmedel är jag intresserad av produkter som t ex råfosfat och basaltmjöl. När det gäller jordanalyser sådana som är anpassade till ekologisk odling. Jag tror det är tunnt på båda fronterna i Sverige, men chansar ändå med en fråga.)
Anders

Ursus

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 15:19 »
Hej!
Vad skiljer en jordanalys för ekologisk jord mot en för "giftjord"? Är det en fråga om andra delanalyser eller vad?

Jag ska själv till att göra jordanalys på 50 ha ekologisk mark i sommar, kunde vara bra att veta...

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 apr-08 kl 15:23 »
När det gäller kalk kan det vara bra att veta att nya forskningsresultat (från SLU) visar att ett pH på 6,5 eller däromkring som ofta eftersträvas i konventionell odling inte alls nödvändigtvis är optimalt i ekologisk odling. I vissa av försöken fick men bäst resultat med pH så låga som 4,5! Jag tvivlar dock på att alla försäljare känner till detta utan tvärtom gärna påhyvlar en kalkpreparat...

Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 apr-08 kl 16:55 »
Halaj!

Detta var jätteintressant!

Har du någon bra länk till mer info?

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 12 apr-08 kl 08:10 »
Hej!
Vad skiljer en jordanalys för ekologisk jord mot en för "giftjord"? Är det en fråga om andra delanalyser eller vad?

Jag ska själv till att göra jordanalys på 50 ha ekologisk mark i sommar, kunde vara bra att veta...

En skillnad är att man är mer intresserade av de totala förråden av näringsämnen i ekologisk odling, eftersom man jobbar med biologiska processer som kan utvinna dem. I konventionell odling är man intresserad av de lättlösliga förråden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 08:23 »
Kalk är dock även intressant som näringsämne. Det gäller alla växter, inte minst till baljväxter, kålväxter, lök.

Balansen mellan kalk-, magnesium-, kalium-, natrium- och vätejoner på markkolloiderna påverkar bl a jordstrukturen och jordens lämplighet för olika växtslag. För mycket magnesium ger en smetig jord, för mycket kalium ger också problem (ev för kompakt jord, ej säker). Den amerikanske forskaren William Albrecht angav en optimal balans med 60-70% kalcium, 10-15% magnesium, ca 5% kalium och några % natrium och resten väte. För att använda denna behöver man dock jordtest som analyserar joner på kolloiderna. Jag känner inte till något svenskt lab som gör det men några utländska och ska väl testa detta någon gång. Metoden används en del av ekologiska odlare, främst i USA. Dock leder dessa rekommendationer ofta till mycket stora rekommenderade givor av t ex kalkstensmjöl. Metoden tar inte hänsyn till de biologiska processerna utan enbart den mineraliska sammansättningen. Den ger tydligen bra förutsättningar för det biologiska livet i marken, men det finns andra vägar att gå, som jobbar direkt på de biologiska processerna. Vilka? Tja, till stor sådana som används i ekologisk odling, för att uttrycka det enkelt.

När det gäller kalk kan det vara bra att veta att nya forskningsresultat (från SLU) visar att ett pH på 6,5 eller däromkring som ofta eftersträvas i konventionell odling inte alls nödvändigtvis är optimalt i ekologisk odling. I vissa av försöken fick men bäst resultat med pH så låga som 4,5! Jag tvivlar dock på att alla försäljare känner till detta utan tvärtom gärna påhyvlar en kalkpreparat...

Westan

« Svar #7 skrivet: 12 apr-08 kl 18:52 »
Anders Skarlinds
Inlägg stämmer med vad jag lyckats läsa mig till den senaste tiden. Har inte lyckats få något företag att analysera
katjonbyteskapasiten - dvs kolloidernas förmåga att hålla viktig växtnäring. Av vilken anledning jordbruksbyrokratin i sverige
struntar i detta har jag inte lyckats ta reda på.

Då det gäller microlivet däremot har jag ramlat äver något som kallas EM Effektiva Microorganismer. Har satt igång en aktiveringssats
som jag skall använda som försök i vår. För intresserade är det bar att googla på begreppet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 13 apr-08 kl 16:14 »
Jag har fått rekommendationer från trovärdigt håll på detta tyska lab för bl a den typ av analyser du efterfrågar:
(Företaget drivs sedan en tid i ny regi pga att grundaren dött. Man får räkna med ett antal hundralappar för att få ett prov analyserat. De tar rätt mycket extra för att analysera katjonbyteskapacitet. Du kan rekvirera prislistan från dem. Jag har skrivit email dit på engelska, för att jag för tillfället inte orkade rådbråka mina tyskakunskaper, men sa att de kunde svara på tyska, vilket de gjorde.)
http://www.agrofor.de/

Jag har även fått mer eller mindre initierade förslag på dessa lab, som är helt eller delvis baserade i Storbritannien:

http://www.glensidegroup.com/
lite mer om detta här:
http://www.qlif.org/qlifnews/april05/con3.html#Anchor-Th-20439

http://www.laverstokepark.co.uk/html/Lab1.html

http://www.kinseyag.com/Consultants.htm

Länkar till många amerikanska lab samt intressant info finns här:
http://attra.ncat.org/attra-pub/soil-lab.html

Anders

Anders Skarlinds
Inlägg stämmer med vad jag lyckats läsa mig till den senaste tiden. Har inte lyckats få något företag att analysera
katjonbyteskapasiten - dvs kolloidernas förmåga att hålla viktig växtnäring. Av vilken anledning jordbruksbyrokratin i sverige

Då det gäller microlivet däremot har jag ramlat äver något som kallas EM Effektiva Microorganismer. Har satt igång en aktiveringssats
som jag skall använda som försök i vår. För intresserade är det bar att googla på begreppet.

« Senast ändrad: 13 apr-08 kl 16:36 av Anders Skarlind »

trädman

« Svar #9 skrivet: 17 apr-08 kl 22:59 »
En skillnad är att man är mer intresserade av de totala förråden av näringsämnen i ekologisk odling, eftersom man jobbar med biologiska processer som kan utvinna dem. I konventionell odling är man intresserad av de lättlösliga förråden.

Så vitt jag minns var merkostnaden för att också göra förådsanalyser vid markkartering ett fåtal tior per prov. Förövrigt är förråden intressanta även i konventionell odling.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 18 apr-08 kl 23:02 »
Förövrigt är förråden intressanta även i konventionell odling.

På vilket sätt?

Westan

« Svar #11 skrivet: 18 apr-08 kl 23:03 »
Nu har jag fått mina analys resultat.

För det första så har jag brist på fosfor, kalium och dessutom lågt ledningstal som indikerar
låga värden på kväve.

Jag har fått rådet att tillföra 1.2 kg rent fosfor och 2.7 kg rent kalium per 100 m2.
Har tillgång till stallgödsel från ett travstall. Några års regelbunden gödling hoppas jag skall
råda bot på den värsta näringsbristen.

Har dessutom analysera förekomsten av
Bor              5     mg/kg TS
Cobolt         4.5
Koppar        6.8
Svavel         191
Zink            42.6

Tyvärr har jag inte lyckats få tag på vilka nivåer som är att förvänta under normala
förhållanden, och för min del vad som behövs för att fodret till framförallt fåren skall
ha rätt sammansättning av mineraler. Ringde SLU idag men där hade alla som kunde
ge ett svar gått för dagen. Hittade inget lämpligt på deras hemsida.

trädman

« Svar #12 skrivet: 19 apr-08 kl 23:58 »
Anders Skarlinds

Verkar märkligt att det inte skulle gå att få fram dina jordprovers katjonbyteskapacitet på något svenskt labb. Det är väl snarare en beräkning baserad på traditionella grundämnesanalyser som rimligen mängder med labb kan göra.

Analycen (som nu nog heter något annat) lär ha utvecklat en förenklad metod för att skatta katjonbyteskapaciteten för att få ner kostnaden just för odlingstillämpningar (enlig Riktlinjer för gödsling och kalkning 2007-finns att läsa på sjv.se)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 22 apr-08 kl 22:32 »
På vilket sätt?

Jag förmodar att svaret är enkelt? Det sker en viss mineralisering även i konventionell odling, även om jag förmodar att framför allt den biologiskt verksamma mineraliseringen (genom mikroorganismers bearbetning av mineralkorn) är mindre än i ekologisk odling (i den mån man kan generalisera i just dessa kategorier - det kan ju handla om så mycket annat än odlingsform, som jordmån och klimat).

Anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser