Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med litet litet lamm!  (läst 3069 gånger)

evaronny

Hjälp med litet litet lamm!
« skrivet: 05 apr-08 kl 09:47 »
Igår lammade min tredje tacka. Hon fick 1 normalstort tacklamm och ett litet litet tacklamm. Hon väger ca 1800 gr och är rätt klen.  :'( Har gett henne råmjölk både från tackan och från en ko. Nu undrar jag om  jag ska fortsätta med råmjölk från kon eller gå över till lammersättning? Hur mkt åt gången eftersom hon är så liten? Någon som vet och har erfarenhet av små lamm. Känns rätt hopplöst men vi vill ändå gärna försöka rädda henne. :-\ Mvh Eva
Mammaledig fårägare med 11 tackor och en bagge. På gården finns oxå hästar, höns, hundar, katter och en kanin. 3 barn samt en man =)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Hjälp med litet litet lamm!
« Svar #1 skrivet: 05 apr-08 kl 10:04 »
Hej Eva,

Vi hade en liknande lammning förra året; ett normaltstort tacklamm och en liten liten bagge som fick namnet Linus på linjen. Han var verkligen som ett streck... :-\

Vi stödmatade med lammersättning efter att han fått i sig råmjölk. Han diade sin mamma också och vi stödmatade ett par-tre gånger om dagen. Jag minns inte hur mycket vi gav, kanske att vi fick i honom en dl åt gången i början.. ??? Jag vågar inte svara säkert på det, men det finns säkert nån annan som har bra råd om det.

Vi stödmatade vår minis i 4-5 dar och sedan klarade han sig bra med mamman. Lite kul är att han var vårt största bagglamm vid slakten i höstas!

Klarar hon att dia själv? Vi fick hjälpa våran i början att hitta spenen och även hålla i tackan så att han hann med att äta.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

evaronny

« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 10:58 »
Hej igen! Tack för dina råd! Känns skönt att veta att fler har haft små, klena lamm som trots det har klarat sig. :) Vi har tagit in lammet eftersom tackan inte vill ha det samt att den inte kom igång trots att den hade fått råmjölk. Vill helst bara ligga. Varit uppe och stått några gånger. Vi får kämpa på och hoppas att det går vägen även om det ser mörkt ut. :-\ Eva
Mammaledig fårägare med 11 tackor och en bagge. På gården finns oxå hästar, höns, hundar, katter och en kanin. 3 barn samt en man =)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-08 kl 12:12 »
Har du gett Tokosel?  Kollat att lammet kan bajsa?

Och ett tips..ge inte råmjölk från kor till lamm yngre än 1 dygn.
(kan innebära döden för lammen)

Mellan 50 - 100 ml råmjölk måste lammet få i sig första dygnet.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 05 apr-08 kl 12:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 05 apr-08 kl 12:34 »

Och ett tips..ge inte råmjölk från kor till lamm yngre än 1 dygn.
(kan innebära döden för lammen)

bättre med koråmjölk än inget...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-08 kl 12:48 »
Åhh... nog finns det någon som har en skvätt fårråmjölk i frysen av fårägarna i ens bekantskapskrets  ;)
Man får väl ringa runt om man inte har en skvätt i sin egen frysbox..
(vilket man brukar ha eftersom man fryser ner när säsongens första tacka lammat.)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 05 apr-08 kl 12:49 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

evaronny

« Svar #6 skrivet: 05 apr-08 kl 17:59 »
Hej alla som har svarat!
Jag har gett tokosel, både bajs o kiss fungerar. Hon har fått råmjölk från tackan samt lammersättning. Hur ofta ska man ge mat och hur mkt?
Menade du Rosa, 50-100 totalt/dygn eller per gång? Om du menar per dygn så har min lilla tacka fått alldeles för mkt! :o Hon är fortf medtagen. Vill men kan inte alltid resa sig.  :'( Mvh Eva

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 05 apr-08 kl 18:42 »
50-100 ml är en minigiva första dygnet, (det lammet allra minst måste få i sig)

Annars säger man 2 dl mjölk fyra ggr om dygnet några dagar.
Sedan 3 dl mjölk tre ggr om dagen.

Och efter 14 dagar 0,5 liter mjölk två ggr om dagen.

Mvh Rosa

(visst var det så atteforcratte ;)  )
« Senast ändrad: 06 apr-08 kl 17:28 av Rosa »

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 05 apr-08 kl 19:09 »
.....å mina lammbars-lamm sätter i sig ca 2 LITER per dygn nu.... ::)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

hustran

« Svar #9 skrivet: 05 apr-08 kl 19:30 »
Jösses, har man inget annat att göra, så Håll på. men jag skulle nog ta det lilla livet av daga och satsa på de ev. nästa. Det låter väldigt hårt för somliga men naturen har faktiskt sin gång. Jobbar vi hela tiden med att få "smålamm" att överleva så står vi där med "ynklon" hela tiden. Satsa på tackor som klarar sina lamm, skit i "gullet". Det blir bara allt jobbigare med tiden.  Det var fö. min tanke för länge sedan ang. köpa tacklamm från större el. mindre besättning. Lycka till.  ;)

attefocratte

« Svar #10 skrivet: 06 apr-08 kl 12:24 »
Rosa, du måste väl ha menat l(liter) i de sista mängderna?

Vi har två små trefödda baggar just nu (alltså från varsin tacka) som kommer att bli falsklamm. Det är otroligt vad olika det kan vara.
Den ena drar i sig så mycket han får; den andra måste övertalas att dricka något alls. Båda vägde 3 kilo som nyfödda, alltså inte katastrofalt dåligt.
Den som äter bra har mamma som lammat för första gången och då är det lite för mycket med 3. Den andra tackan har lammat för andra gången men tycks ha det svårt med mjölkproduktionen.

Ett tips: LG produkter har "i stället för" råmjölk i pulverform. Bättre än ingenting!

Lammen är faktiskt äkta! inte ett dugg falska men flaska får dom! ;D
« Senast ändrad: 06 apr-08 kl 20:31 av attefocratte »

evaronny

« Svar #11 skrivet: 06 apr-08 kl 14:55 »
Hej igen!
Tänkte bara berätta att vårt lilla lilla lamm nu är piggt och vaket. Står upp för egen maskin. :) Vi sondar fortfarande men hoppas kunna sluta med det snart.
Jag kan hålla med om att man ska satsa på stora och friska lamm som ovanstående tyckte, men ibland får hjärtat vara med och styra. ;). Det är däremot tveksamt om vi hade gjort samma med ev fler små lamm :-\. Det är grymt mkt jobb. Tack än en gång för alla råd. Mvh Eva

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 08 apr-08 kl 11:35 »
Hoppas det fortsätter gå bra för ditt lilla lamm!  Jag har två stycken flasklamm hemma, som vid 1 dygns ålder vägde ungefär som ditt. De första dygnen tvångsmatades de med små mängder minst varannan timme dygnet runt, och nu, 10 dagar gamla väger de 5,5kg/st och är hur pigga och glada som helst. Äter ur flaska på fri tillgång (ca 1,2liter/lamm/dygn) samt lite lammpellets, gräs, hö...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 08 apr-08 kl 12:46 »
Fick också ett litet pyttelamm. Tackan lammade lite för tidigt. Han kunde inte stå för egen maskin först men, med lite stöd så kunde han äta själv utan problem så jag var ute några gånger och stödde första dygnet och nu äter han för egen maskin och är riktigt stadig.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

evaronny

« Svar #14 skrivet: 08 apr-08 kl 14:15 »
Skönt att höra att det finns hopp för min lammunge. Idag hade jag en lamning där tyvärr 2 av 3 lamm var döda. :'( Var döda redan innan de kom ut trots en normal förlossning. När den 3:e var på väg ut, och vi insåg att den var död,så hämtade vi det lilla lammet och smörjde in det med fostervatten och la den bakom tackan samtidigt som vi tog bort det döda lammet.  :) Nu är det bara att hålla tummarna att tackan köper vårt byte.  ;)Lammet är fortfarande lite klent, men står upp själv. Mvh Eva

Dela detta:

* Inloggade just nu

1651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser