Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdsstöd  (läst 3955 gånger)

Rosten

• Närke
Gårdsstöd
« skrivet: 04 apr-08 kl 23:20 »
Jag har ca  35 frukträd vid mitt gamla hus som jag har tänkt flytta hit till gården.
Ett av problemen som då dök upp var att länstyrelsen då trodda att gårdsstödet skulle försvinna.
Har bara gårdsstöd då jag har för liten mark för att få ut arialbidrag.

Men länstyrelsen var inte säkra på sin sak så jag ringde jordbruksverket och fick tips att prata med Lars Hansson.
Så idag fick jag tag på Lars. Jag förklarade som det var att jag ville plantera frukträden med gamla äpplesorter där jag nu har vall och att jag redan hade trädena. Så vi pratade en stund och Lars letade vad som gälde. Till slut så frågade han om jag tänkte sälja träd och liknade saker. Det kan nog hända sa jag då jag förut har sålt en del äppleträd med sorter som nu inte finns i handeln. Perfekt sa Lars, då har du en handelsträdgård med ett specialsortiment. Då får du behålla gårsstödet. Så nu kan jag odla massa ovanliga sorter av fruktträd, buskar, perener, lökväxter mm på vallen. ;) Jag har ju en del från den gamla kåken med mig hit. ;)
Just nu känns det som livet är bra mycket lättare att leva. ;D
Tänk att få EU-stöd för att hålla på med något som man brinner för. ;) Bättre kan det inte bli.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gårdsstöd
« Svar #1 skrivet: 05 apr-08 kl 21:32 »
Vad härligt Rosten! Det gäller att prata med huvudet och inte med ...  ;) Jordbruksverket kontra länsstyrelsen då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 22:53 »
Vad roligt att höra! :)

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 06 apr-08 kl 09:25 »
Vad är det för sorters äpple du har???? :) Sånt där är spännande...växtmänniska som man är... ;D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 apr-08 kl 11:26 »
Vad är det för sorters äpple du har???? :) Sånt där är spännande...växtmänniska som man är... ;D

Just nu så har jag inte så mycket kvar av den gamla samlingen men jag är på gång igen. ;)
Har varit sjuk några år så jag orkade inte sköta om allt så sorken fick häja vilt. Men nu är jag bättre.
Det som finns kvar kommer jag att flytta hit. Dom sorter som jag blivit av med kan jag få tag på igen. Då jag vet var dom kommer ifrån.
Då hade jag en villatomt på 2042 kvadratmeter. Nu har jag 21 000 kvadratmeter. ;)
Så här såg det ut när det var som störst.
http://home.swipnet.se/~w-88844

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 06 apr-08 kl 18:12 »
Vad häftigt!!!!!
Själv ska jag plantera fruktträd i en del av nuvarande kohagen eftersom kossorna trampar upp så förfärligt just på den biten...då kunde det ju vara kul att ha lite gammaldax sorter just där...
Ulrica

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 06 apr-08 kl 20:29 »
Om du vill ha gamla sorter så är enklast att göra dom själv. Det tar lite tid innan man kan plantera dom på det ställe som man vill men det blir billigt. ;)
Ett underlag till ett äppleträd kostar 10-15:- Sen måste du ha en liten ympkvist. Men det kan man ofta få gratis om man frågar runt bland folk i sin närhet.
Ett tips är gamla damer i ålderna 70-90 år som äger hus eller gårdar på landet. :)
Så fort jag ser en gamal dam i sin trädgård så brukar jag stanna bilen och gå in och fråga vad hon har för sorters äppleträd.
Så gösses vad mycket gamla perenner, buskar, lökar, ympris, rabarber,potatis mm som jag har fått av mina gamla damer. ;)
Tjejen brukar gnälla att jag springer mer efter gamla damer än efter henne. ;D

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-08 kl 20:47 »
Hade varit jättelycklig om min sambo sprang efter gamla tanter på det viset. Här är det mera jag som nosar och sätter näsan i allt vad gamla perenner heter...har varit utan trädgård nu i x antal år så abstinensen och det uppdämda behovet av att sätta fingrarna i jord och plantera ska vi bara inte tala högt om.....men lovar att min trädgård blir fin till slut!!!! Får väl göra som du då och börja jaga små träd :)

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 08 apr-08 kl 14:39 »
Detta mail fick jag i dag.

Hej,
vi pratades vid häromdagen och jag skulle återkomma med information om
gårdsstöd för plantskolor eller ev fruktodlingar.

Du beskrev att du har några hektar jordbruksmark som du vill använda
till att plantera sällsynta fruktträd på och undrade vad som då gäller
för gårdsstödet. Jag uppfattade det också som att syftet med din
fruktträdsodling är att bevara och sprida sorten, snarare än
fruktproduktion. Du nämnde även att andra som är intresserade av dessa
arter köper plantor eller liknande från dig.

Jag tycker du beskriver en plantskoleverksamhet där fruktträden du har
för avsikt att plantera utgör grundstammar. Från och med 2008 är det
tillåtet att använda arealer med gårdsstöd för plantskoleproduktion. Det
är till och med så att den som för första gången anmäler
plantskolearealen för stödrättigheter för den. Avsikten är dock att om
samma brukare redan fått stödrättigheter för att arealen var
stödberättigande jordbruksmark redan 2005, så delas inga nya
stödrättigheter ut för arealen.

Vi har lite information på internet om vad som gäller för plantskolor
och fruktträdgårdar. Med den inriktning din plantskola har, tror jag att
du kan dra lite paralleller mellan vad som gäller för en fruktodling och
vad som gäller för din blivande plantskola. informationen hittar du
här:

http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/allastodformer/gardsstodet/marksomdukanfagardsstodfor/plantskolorochfruktodlingar.4.1c72e95711857a2245380003310.html

Se särskilt till vänster under "Vanliga frågor och svar".

Med vänliga hälsningar

Lars Hansson
Stödavdelningen
Jordbruksverket
tfn: +46(0)36-15 60 65

morellen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-08 kl 15:41 »
låter ju toppen att få behålla samlingen! Jag hade gärna flyttat med mig träd eller ympar från förra huset men tyvärr hade det kommit kräfta på dem så det törs man ju inte ta av...
Har du möjligtvis husmodern i samlingen?

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 11 apr-08 kl 19:31 »
låter ju toppen att få behålla samlingen! Jag hade gärna flyttat med mig träd eller ympar från förra huset men tyvärr hade det kommit kräfta på dem så det törs man ju inte ta av...
Har du möjligtvis husmodern i samlingen?
Det finns kanske. Jag har ingen koll på vad som finns kvar just nu.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #11 skrivet: 12 dec-10 kl 09:39 »
Återupplivar denna gamla tråden. Sökte på "gårdsstöd" i förhoppningen att lära mig allt om det.
Skulle någon kunna kort och enkelt reda ut vad som gäller. Gårdsstöd? Arealstöd?

Sebastian

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 12 dec-10 kl 09:45 »
Är man lat som jag (när det gäller papper) så åker man in till länstyrelsen och ber om hjälp.
Då fyller du i pappren ihop med en tjänsteman där.

Förklara vad du sysslar med och hur gården ser ut så brukar det gå bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser