Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brödrecept önskas!  (läst 4390 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Brödrecept önskas!
« skrivet: 04 apr-08 kl 19:53 »
Har du något gott och relativt enkelt brödrecept att dela med dig av?

tackan

SV: Brödrecept önskas!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 21:52 »
Hej i våren,har ett gott recept som man sällan tröttnar på.Allt är ca. mått efter eget huvud.Ca 7 dl. vatten ljummet,1 ½ dl farinsocker,1 pkt jäst,2 ägg,1 tsk salt,och ca 1 liter rågsikt eller tills degen känns bra,kan minska på rågsiktet lite och tex. ta något annat mjöl.Låt jäsa i 1 ½ timma baka ut till 3 limpor i en långpanna,jäs i 3 kvart igen,grädda i 175 grader i ca 30 min. längst ned i ugnen till gyllenbruna väldoftande limpor.Låt svalna under duk och i påsar.Lycka till.
Tackan,som bor i Småland,med kossor,får,höns,häst,hund och katt,som älskar livet på landet.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 22:43 »
Tack tackan!

Acleja

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 18:15 »
Här får du recept på världens enklaste bröd - men väldigt gott!

(Från Nya Annas mat - "Fantastiskt bröd" )

5 dl ljummet vatten
1 dl mjölk
25 g jäst (halvt paket)
2 tsk salt
1 msk honung
12 dl vetemjöl
   eller
11 dl vetemjöl + 1,5 dl grahamsmjöl

Degen ska vara lös och kletig och röras minsta möjligt. Låt jäsa i 1,5 till 2 timmar, längre om du ställer den svalt.
Inte heller efter jäsningen ska degen knådas - brödet blir luftigt om jäsbubblorna får vara kvar. Klicka upp degen i lämpliga storlekar (t ex typ småfrallor) direkt från bunken med en degskrapa eller en hårdare slickepott och lägg på bakplåtspapper och in i ugnen (250 grader). Det brukar behövas 2 plåtar.
När du bakat det några gånger och vet hur degen ska kännas, kan du ju ha i vad som helst. Om du lägger till någon dl färdig havregrynsgröt får du bröd som kan ligga framme i 2 dagar utan att torka. Jag brukar ofta ha i linfrön, solroskärnor, några dl råg- och grahamsmjöl, grovt kli eller rivna morötter, lingon, hackad purjolök...  Ibland fil istället för mjölk. Har du i något ytterligare som är blött - lägger du förstås till lite mera mjöl.

Hälsningar
Acleja

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #4 skrivet: 02 maj-08 kl 22:14 »
Gå in på världens bästa sida www.matklubben.se där finns en massa brödrecept och andra recept.... kul sida :-)
Där har jag mina brödrecept åxå :-)

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 03 maj-08 kl 12:49 »
Använder inte så mycket recept, utan det blir mest på en höft. Det viktiga är en tsk salt till 5 dl vätska. Sen kan man modifiera det mesta. Så, brödrecept för mig är mest ett uppräknande av vad jag har i, jag mäter inget mer än salt och vatten! (ja, jag bakar oftast med vatten, känns onödigt att baka med mjölk, öl eller annat som kostar pengar när man har vatten i kran. Det blir mer när man vill lyxa till det lite ;))

Nåt som är gott att ha i bröd är rosmarin! Brukar ha det i ljust, osötat bröd. Baka på mestadels siktat mjöl, lite grahams eller grövre funkar också bra, men inte enbart grahamsmjöl. Nån dl olja. Olivolja är lite extra god till just rosmarin, blir lite italiensk touche på det hela!

Tänker man sig grövre bröd, limpa och så, så är det gott att ha i lite rivna morötter! Ger ett väldigt saftigt bröd, men är aningen kladdigt att baka...
« Senast ändrad: 03 maj-08 kl 13:33 av Fru Jansson »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Guran

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-08 kl 14:06 »
Lånar tråden... min mormor gjorde härligt, segt matbröd ("a la Tornedalen") och vilka tips (ex vis sirap, arbeta degen läänge...) jag än följer så får jag inte till det. Ngn som vet?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jun-08 kl 15:06 »
Har du något gott och relativt enkelt brödrecept att dela med dig av?

japp det har jag!

2,5dl ljummet vatten
25g jäst
salt
2,5dl grahamsmjöl
3msk sirap
4,5dl vetemjöl

suveränt gott vardagsbröd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser