Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garnering med blockchoklad på tårta, hur göra den mjukare att skära i?  (läst 9402 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hej!
Precis som jag skrev i frågan... hur gör jag för att inte chokladen ska bli "superhård" och svår att skära i om jag har den som ett "täcke" på en tårta? Grädde? smör?
Tackar på förhand för svar! ska nämligen göra en bröllopstårta imorgon...
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

leifhh

• Gäst
Jag brukar ha smör (obs, inte extrasaltat)..... Men med grädde i blir täcket ännu mjukare.

Tips: Ett djäkligt gott alternativ kan vara att istället ta chokladmousse att täcka tårtan med..... Vispad grädde, i den häller du svalnad smält choklad som du under omrörning blandat med äggula, espresso och lite smör. Lite krossade kaffebönor är inte heller fel i moussen.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Går också att vispa i kakao i grädden :)

Men moussen låter jättgod!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

leifhh

• Gäst
Kakao funkar också bra, men moussen blir lite hårdare om det är det man vill åt.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Himla mycket tack för bra tips! Tårtan kommer att bli perfekt denna gång tack vare er!
kram/Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Ior

• I am a happy gal.

Kanske kommer mitt tips för sent, men kakaofett eller grädde i chokladen borde funka.
I princip är detta samma idé som i smörtipset: tillsats av fett.

Shadow

• Gäst
För sent för bröllopstårtan i april, men ändå....

Gör en tryffel!
200 g choklad smältes tillsammans med 1 dl grädde. Rör om och låt svalna.
Då har du en tryffel som du kan bre på tårtor, göra praliner eller bara äta upp som den är!  ;D

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Tack, det kom försent men jag ska lägga detta på minnet för det blir betydligt lättare att skära i!
Tack!
Marika

leifhh

• Gäst
Gör en tryffel!
200 g choklad smältes tillsammans med 1 dl grädde. Rör om och låt svalna.

Alternativt kokar man upp grädden tillsätter chokladen och mixar med en stavmixer.

Gurkan4

Alldeles för sent men kanske kan det vara ett tips till senare bak  :D

Chokladmousse på pulver är jättesmart att ta till om man vill ha något som går snabbt. Använder man dessutom grädde som vätska behöver inte moussen kylas för att bli stabil. Chokladmousse med crisp i är suverän! Aprikossylt och smörkräm passar väldigt bra ihop med choklad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser