Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödfödda lamm  (läst 2828 gånger)

ninna b

• Gäst
Dödfödda lamm
« skrivet: 02 apr-08 kl 21:13 »
Vår lamning har startat och vi har fått 11 dödfödda/svagt födda och avlidna ungar och 5 levande...!! Vi har gjort likadant i år som vi brukar göra beträffande utfodring, Tokosel och annan skötsel utom att vi har bytt bagge. Kan det vara så att felet ligger hos honom...? Tackorna är Gotlandsfår och baggen är en Leicester. Dö trist är det och man vill ju gärna veta vad som kan orsaka detta.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Dödfödda lamm
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 21:28 »
kattskit  i kraftfodret ?   
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 21:42 »
mmmm toxoplasmos eller vad det heter kan det ju faktiskt vara, antar att det var det du tänkte på Klipparn? Är du med i Fårhälsovården så att du kan lämna för obduktion?

Jättetrist! Tur att man hinner glömma så mycket tills nästa lamning........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 21:46 »
Nej, ingen kattskit i maten.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 21:50 »
i vilket hull är tackorna ? 
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 22:07 »
Vilket elände ninna b.  :( Undrar också om du är med i fårhälsovården. Kan ju vara läge att obducera lammen när det är så många som dött/varit döfödda.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 22:19 »
Dom är som dom brukar....dom flesta är lagom några är lite tunnare. Dom har fått kraftfoder sedan årsskiftet men min fråga gäller inte det utan jag undrar om det kan vara något fel hos baggen. Just därför att vi har bytt bagge och till en ny ras och för att frågan om abggen har dykt upp.
Vi har gjort likadant med tackorna nu i 6 år och visst får man väl några lamm som inte klarar sig men inte så många. Dom här lammen föds och dör liksom bara. Första lamningen var för ca 3 veckor sen och den sista idag. 8 tackor har då lammat. Fåren går i utedrift och alla har lammat ute på olika ställen i hagen.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 22:28 »
tror inte det är baggen...

Henning

« Svar #8 skrivet: 02 apr-08 kl 23:24 »
Det är ändå sannolikt att det är toxoplasmos eller någon annan infektion. Lämna ett par dödfödda lamm tll obduktion och lägg gärna med efterbörden också. En tröst när det gäller toxoplasmos är att tackorna får livslång immunitet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 07:32 »
Jag hade en stor andel dödfödda/kastade ett år och drog då slutsatsen att det kunde ha med ensilaget att göra. Det var jord i en del balar och tänkte då på listeria.
Jag vet att man inte ska utfodra med balar som det är jord i, men det gick inte all uppbringa andra balar, allt var slut i trakten!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 08:23 »
Oj, vad tråkigt. Vi hade ett liknande elände för ngr. år sedan. Våra tackor var nog för gamla då. De som födde döda men fullgågna stora lamm var mellan 7-9 år.

fungilla

« Svar #11 skrivet: 03 apr-08 kl 09:34 »
Vad jag lider med er :( Jag tyckte att det var fruktansvärt med min lilla som dog.
Några av mina tackor som jag köpte i våras var både magra och gamla men de fick fullt friska lamm. Däremot ligger den ena fortfarande.
Vetrinären trodde  att  en tacka hade fått listeria. (Såg ingen jord i ensilaget men det luktade inte friskt.) Hennes bagglamm var också stort och friskt.

Det ska finnas en man i jag tror det var Hudiksvall, som gett ut en bok om sjukdomar. Han ska tydligen kunna i stort sett allt om får.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 03 apr-08 kl 16:42 »
Det ska finnas en man i jag tror det var Hudiksvall, som gett ut en bok om sjukdomar. Han ska tydligen kunna i stort sett allt om får.

Du tänker på Kalle vår numer pensionerade slaktbesiktningsveterinär.

Han kan mycket om Getter och Får
och brukar säga saker som om man citerar dom här på forumet så blir vissa här skitsura ;D  :D

T.ex det här:
Ta inte tips från människor som haft får förr.
Får förändras liksom vi om några år är inte fåren samma sak.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #13 skrivet: 03 apr-08 kl 17:22 »
Ha ha ha Rosa, det är aldrig bra med förmånga råd. Vi har ett kompendium med fårsjukdomar. Efter att ha läst detta så undrar man vad man håller på med.  ;D       Fast ibland kan man ju få "pärlor" när man ligger där i skiten och gråter.       ;)
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 17:23 av hustran »

Henning

« Svar #14 skrivet: 03 apr-08 kl 19:57 »
..eller det här som också kommer från Kalle.

"Frågar man en veterinär så får man förhoppningsvis ett svar. Frågar man en annan veterinär samma sak och han svarar likadant, då ljuger en av dem."

.."Jag avslutar med med lössen och ni ska ha tack för att ni lössnade"

Dela detta:

* Inloggade just nu

1491 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser