På en dag hinner man göra ett par läster och ett par lågsko-ovanläder plus en introduktion till beställningskomakeriet, historiskt och nutid.
Om eleven väljer att göra en enkel lågsko modell så hinner man göra ett par på tre dagar.
Torktid för klister som används för förstärkning av läder tå och bakkappor är normalt c:a två dygn.
Eleven väljer själv med vilken metod skorna skall göras i det fall jag nämnde om ovan så är skorna semi-handgjorda dvs två symaskiner och en slipmaskin har användts. Ifall skorna skall göras helt för hand behövs två ibland tre extra dagar.
Tack för komplinganen om mina skor! Traditionelt skiljer man på dam och herrskomakeri pga olikhetern. Herrskomakarna brukade förr ävan göra unisex-xmodeller typ ridstövlar, jodhpurs, sidsömmade stövlar (western boots) samt andre typer av stövlar/kängor, och så gör även jag.
Skickar med en länk på en dam känga vars modell jag fann på Jamtli, museet i Östersund samt en bild på en "elastic side" boot där ovanläder är gjort av renskinn garvat av Bäckedals fhskola.