Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mensvärk  (läst 24178 gånger)

diza

Re:mensvärk
« Svar #20 skrivet: 19 sep-06 kl 20:23 »
Och jag använder bara blommorna till oljan.  :)

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 24 sep-06 kl 15:40 »
Jag läste i en bok om örter att - om jag minns rätt - att man bara fick dricka 1 dl röllikeavkok på om det nu var 100 eller t o m 1000 liter vatten. Det tycker jag låter MYCKET konstigt, det blir ju EXTREMT lite! Hur mycket röllika använder ni till en kopp...?
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 28 sep-06 kl 09:55 »
Okej, jag hade missförstått det hela, glöm vad jag sa! ;)
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Churaneko

« Svar #23 skrivet: 19 mar-07 kl 20:25 »
pilbarkste har hjälpt mig. och om man orkar/kan/vill så hjälper det faktiskt att onanera mot mensvärk...kramplösande!!

Eulalia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 mar-07 kl 00:48 »
Stefan Källman (som skrivit boken Vilda växter som mat & medicin) beskriver i en artikel* att olvon använts av Meskwaiindianerna mot kramp, deras namn på olvon är "Används vid kramp överallt"

"Det var avkok på olvonbark som användes:
Häll 2 dl kokande vatten över 3 tsk torkad och stött (eller en handfull färsk strimlad) olvonbark. Låt stå 15 minuter. Drick.
Det är ämnet viopudial som anses svara för den kramplösande effekten. Det påverkar i sin tur en signalsubstans som hämmar nervsignalerna till musklerna"

*) tidningen Hälsa nr 5, maj 98
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 09:49 av Eulalia »

jenses

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 mar-07 kl 08:58 »
Det är ämnet viopudial som anses svara för den kramlösande effekten.
Vilken otrevlig biverkning - "kram-lösande"  ;D ;D :-X

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 mar-07 kl 09:48 »
fniss!  :) håller med, det är ju just när man har mensvärk man behöver kramar som mest..
fixat..

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 13 maj-07 kl 12:29 »
någon som har bra tips mot mensvärk?

Det beror på hur mycket mensvärk du får. Jag ligger utslagen i 48 timmar, har så ont att jag svimmar eller spyr (inte så trevligt) så jag får morfintabletter utskrivna. Kan vara ett alternativ när inget annat hjälper.

Några av mina bästa tips är:

-Som många redan har nämnt, skäm bort dig själv. Gott te, varm choklad, massa filtar (och godis) och värmedyna. Värmedynan är guld värd eftersom du kan ha den på magen (på lägre värme) när du sover så slipper du vakna av smärtvågor.

I örtväg så har jag samlat på mig en del recept, har dock inte provat alla.

- Gör te (eller normaldoserade tinkturer) på kamomill, citronmiliss, rosmarin, timjan, jamsrot eller ros, tre till sex ggr/dag. De är kramplösande.

- Hett ingefärs- eller kanelte fungerar vid häftiga kramper då de förbättre cirkulationen till livmodern.

- Ta 2 droppar eterisk olja av lavendel eller rosmarin och blanda med 1 tsk sesamolja. Massera in på den delen av magen där du har ont.

Lycka till!! :)
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

*söderSol*

• Horta Serenada
« Svar #28 skrivet: 13 maj-07 kl 14:43 »
jag jobbar på att se hela bilden:
genom goda vanor i hela vardagen har min mensvärk gett med sej.
som barhoppande, överviktig storstadboende student med dåliga matvanor led jag tills jag svimmande.
som stressfri, nerbantad vegetarisk lantis mår jag bättre överallt!
i övrigt:
hålla värmen med yllefilt om magen, te, varmvattenflaska, bad eller dusch...
lösa krampen genom att röra på sej, promenera. & yoga, yoga, yoga!

annars är mammas tips att om jag ger henne barnbarn så kommer mensen inte längre vara lika våldsam...

gråkråka

• Blekinge
Re:kvinnoörter
« Svar #29 skrivet: 23 jul-07 kl 11:24 »
Bra kvinnoörter är väl daggkåpa och hallonblad. Och rölleka fungerar lite kramplösande. Sen kanske det nån gång kan passa att göra te på älggräs (älgört). Det innehåller nån såndär sak som jag inte törs mig på att stava, men som också finns i traditionella värktabletter.

/Sol

Salicylsyra  ;)
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:kvinnoörter
« Svar #30 skrivet: 23 jul-07 kl 13:16 »
Salicylsyra  ;)

Acetylsalisylsyra, finns även i rönnbär, plocka och torka och tugga vid behov.

Leif

gråkråka

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 23 jul-07 kl 15:47 »
Acetylsalicylsyra blir det när man blandar salicylsyra och ättiksyraanhydrid i varm basisk katalys. Så för alternativ framställning kan du kanske koka älggräs med ättika och lite bikarbonat för att sätta fast en acetyl-grupp på salicylsyran?  :o :)
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 15:49 av gråkråka »
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #32 skrivet: 07 aug-07 kl 22:30 »
hur gör man de här rölleka tet och daggkåpa tet. derkar ju bra mot min jobbiga mage.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Melica

« Svar #33 skrivet: 26 dec-07 kl 01:29 »
När jag var tonåring kräktes jag och mådde hemskt dåligt då jag fick mens. Då kom min mormor med kaffetermosen och sa åt mig att dricka! Tyvärr gjorde jag inte det eftersom jag då inte drack kaffe. Senare har jag tänkt på henne och kommit på mig själv med att dricka mycket mera kaffe när jag har mens än vad jag gör annars, just för att jag mår bättre av det.

Annat som jag mår bra av är mandel och choklad. Choklad kommer jag inte ihåg vilket ämne det var,men jag vet att det ska innehålla något som är verksamt vid mensvärk.

Ägg är däremot bland det värsta jag kan äta dagen före mens. Numera går det väl an, men när jag var tonåring blev jag obönhörligt liggande dagen efter om jag råkat göra det.

En annan sak mormor sa var att man inte ska tvätta håret när man har mens! Varför har jag fortfarande inte lyckats räkna ut...
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 01:32 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

hobbyhäxan

• Fred & Kärlek
SV: mensvärk
« Svar #34 skrivet: 09 feb-08 kl 22:43 »
Jag samlar både rölleka och daggkåpa till "kvinnote" och jag har fått lära mig att man ska samla örterna så soligt som möjligt för att de eteriska oljorna är på topp då. Sen är det ju självklart att man vill ha så rena örter som möjligt så gärna långt i från trafik brukar jag "skörda". Sedan ska de torkas varmt, mörkt och luftigt. Jag hänger röllekan i små knippen på en stång, och daggkåpan brukar jag hacka sönder, för att sedan torka i en gammal sikt.
Hallon har jag inte provat till just detta men det ska jag efter det här.

Jag doserar ca 1 matsked örter till en kopphett vatten, som vanligt te.

fastfrusen

• -
« Svar #35 skrivet: 09 feb-08 kl 23:17 »
jag har provat lite allt möjligt, fortfarande inte hittat nåt som är lösningen..
men nåt som lindrar lite är min "nirenwermer" en rundstickad elastisk yllebit ca 25-30 cm bred som jag har runt midjan / höfterna under hela mensen. den håller området runt magen och ryggen mer jämnvarmt och med den har jag sluppit de plötsliga smärtvågor jag haft förr. Så brukar jag ställa sängen intill elementet, och krypa upp tätt intill det när det är riktigt illa.. blir som en jättevärmflaska  ;D
Sen är det bara att ta det lungt och halvsova sig igenom det hela... vilket inte alltid är så kul... men när jag är som mest strässad är det nästan en befrielse. Att jag värkligen inte KAN göra något annat... Ta hand om er!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #36 skrivet: 10 feb-08 kl 14:01 »
Äldsta dottern har ärvt mina mensvärkar. Innan barnen hade jag så ont att jag svimmade. Dottern har så ont att hon gråter och spyr om vartannat. Det vill säga innan hon började äta linfröolja, en tesked om dagen. Om hon glömmer någon dag så straffar det sig men mer ont. Vi har båda lite ont men det går oftast bort med kamomillte och en vetekudde på magen.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 10 apr-08 kl 17:43 »
Jag tänkte tipsa om mitt nya örtte mot mensvärk, men började läsa här och såg att inget är nytt under solen.  :)

Tar lika delar av rölleka och daggkåpa och gör te på vanligt sätt. Värk och kramperna försvinner helt och blödningen blir 1 dag kortare och jag blöder mindre. Härligt!

Förr hade jag grym värk, men efter att jag började äta omega kapslar blev värken uthärdlig, men med de här örterna försvann den helt.

Underbart!  ;D

Monica

SV: Re:mensvärk
« Svar #38 skrivet: 11 apr-08 kl 20:14 »
.

En annan sak mormor sa var att man inte ska tvätta håret när man har mens! Varför har jag fortfarande inte lyckats räkna ut...

En del kvinnor mår bättre/får mindre värk om de inte blöter ryggen innan mensen. Undvik bad och dusch alltså dagarna innan mens. Vet att det har hjälpt en del. Men röllekan är det som gör mest nytta (se inlägg 1:a sidan). Helst ska du börja med röllekan innan du ska ha mens

fastfrusen

• -
« Svar #39 skrivet: 15 apr-08 kl 00:47 »
då blir det till att plocka och torka rölleka och daggkopa i sommar då :-) alltid värt ett försök...  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1467 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser