Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mensvärk  (läst 24198 gånger)

oknytt

• -
mensvärk
« skrivet: 29 apr-05 kl 18:54 »
någon som har bra tips mot mensvärk?

Monica

Re:mensvärk
« Svar #1 skrivet: 30 apr-05 kl 10:11 »
Beroende på hur och om det kan finnas en annan bakomliggande orsak som är skulden till mensverken......men du kan alltid börja med att prova dricka röllekate. Röllekan är superb för kvinnor, både vid mensverk och senare för klimakteriebesvär. En varning dock när det gäller rölleka. Det får aldrig drickas mer än 14 dagar i taget med ett uppehåll på en månad emellan (max 2 muggar om dan).

Om du har vad jag kallar "periodiserad" mensverk, så vet du ung vilken dag som dina problem börjar. En del kvinnor har "peaken" veckan innan mensen, andra vid andra tidpunkter. Börja drick teet 3-4 dagar innan din "peak". Sluta sedan efter någon dag efter densamma..... på det viset kan du förebygga och även förhindra den smärtsammaste tiden. Men som sagt, det kan också ligga annat bakom, men du kan prova med detta och se om det hjälper....

Kram

(en annan sak som många inte känner till, är att man ska undvika "tungt" arbete under och före mensen, det kan förvärra värken till nästa mensperiod)
« Senast ändrad: 30 apr-05 kl 10:14 av Monica »

oknytt

• -
« Svar #2 skrivet: 02 maj-05 kl 11:46 »
tack  monica!  ska testa
kram Molly

Spikklubba

• -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-05 kl 05:47 »
Te på daggkåpa ska vara bra jag hav visserligen inte provat själv (efter som jag är kille) men jag har gett lite till kompisar och det hälpte
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

noora

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 maj-05 kl 14:11 »
Motion kan hjälpa. Jag märker skillnad de månader jag motionerat lite och när jag har motionerat mer. Det sägs att det hjälper just när man har värken också, men jag brukar inte vara sugen på att ge mig ut och springa just då...

Annars brukar jag dricka kamomillte och äta mörk choklad.  Chokladen hjälper kanske inte mot värken, men det är gott i alla fall :)

Christoffer

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 maj-05 kl 09:21 »
En rekommenderade kvanne till en kvinna med mensvärk, och det tycktes fungera på henne.

Sitiens

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jun-05 kl 23:46 »
Det kanske inte har så mycket med örter att göra, men en gång när jag hade särskilt svår mensvärk gosade jag ihop mig i en stor, bekväm filt med en vattenflaska (en sådan som idrottarna har) fylld med varmt vatten som jag tryckte mot det onda stället. Dessutom så lagade jag till det godaste téet jag hade, med mycket honung, och tog det bara lugnt. Det funkade väldigt bra, och ibland kan välbefinnandet spela precis lika stor del i processen som något läkemedel, naturligt eller framställt av läkemedelsföretag  :)

Klommergömsbäcken

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 05 sep-05 kl 22:33 »
läste att hallon skulle vara bra mot mensvärk.. vet inte om det fungerar.. men det är gott i alla fall! :D
« Senast ändrad: 05 sep-05 kl 22:34 av sofiaa »
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

peppci

« Svar #8 skrivet: 10 sep-05 kl 07:40 »
Min mensvärk är lättare att handskas med under dom perioder jag dricker johannesörtte. Vet inte varför men gott gör det.

aust

• Tussilago
    • -
« Svar #9 skrivet: 13 sep-05 kl 14:57 »
...ibland kan välbefinnandet spela precis lika stor del i processen som något läkemedel, naturligt eller framställt av läkemedelsföretag  :)

jag brukar få mensvärk av stress. Så att ta det lungt och stressa ner hela sitt liv är nog bästa medicin.

krummel

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 27 sep-05 kl 12:37 »
en ört som jag tycker fungerar väldigt bra mot mensvärk är vitplister (liknar brännässlan lite men har vita blommor)
på tal om hallon så är det alltså inte bären utan bladen man ska använda.

solskensbarn

• -
kvinnoörter
« Svar #11 skrivet: 06 okt-05 kl 13:09 »
Bra kvinnoörter är väl daggkåpa och hallonblad. Och rölleka fungerar lite kramplösande. Sen kanske det nån gång kan passa att göra te på älggräs (älgört). Det innehåller nån såndär sak som jag inte törs mig på att stava, men som också finns i traditionella värktabletter.

/Sol

diza

« Svar #12 skrivet: 18 jan-06 kl 15:24 »
jag har gjort en massageolja på rölleka som jag smörjer in ett par gånger om dagen de två-tre första dagarna av menstruationen - det är hittils det som fungerar bäst för mig!  :)

Katja Marklund

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jan-06 kl 19:43 »
Hej!

Brukar dricka oreganoté utan socker eller honung. Tar lite oregano i en kopp med varmt vatten och sen silar jag den.
Vips har jag oreganoté.  :D

Ibland när jag inte har oregano, brukar jag dricka sellerité.
Jag brukar hacka lite selleri och kokar vatten. Sen silar jag vattnet med selleri.
Vips dricker jag det.

Dessa tips kommer från mormor!  8)

Kram,

Katja

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 30 jan-06 kl 11:38 »
Kamomillte som någon annan nämnde är bra att dricka vid mensvärk. Antar att det är kramplösande, funkar i alla fall för mig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 01 feb-06 kl 17:18 »
I maskulismens namn bör vi män återkräva ordet mänsvärk.

Inga vet ju ändå som vi vad verklig smärta vill säga.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

HildaM

« Svar #16 skrivet: 08 aug-06 kl 22:49 »
OJ, vilket slag jag måste slå för 1-2 koppar te gjort på rölleka och hallonblad!
Jag började dricka samma dag som mensen kom, (vilken alltid är dagen då jag ligger blek och svettig i min smärta) och jag känner bara av värken lite. Nu är snart andra dagen slut och jag har litelite ont, men först nu på kvällen.

Däremot så kände jag mig riktigt febrig efter första koppen och undrade om det hade med röllekan att göra, men jag hade inte ätit på länge så det kan likagärna ha berott på det...

Testa detta te, men med måtta som sagt.

Imorgon ska jag samla korgen full!

ylandemaran

• Nu börjar äventyret
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 10 aug-06 kl 21:21 »
är det röllekablad eller blommor ni använder?

Måne

charlottaax

• jag har vänner i skogen
    • www.charlotteaberg.com
« Svar #18 skrivet: 13 aug-06 kl 10:19 »
Själv har jag använt mig av röllekblommor för mitt  te, har lidit svårt av pms i många år men nu verkar jag ha fått bukt med det efter 2 koppar rölleka-te om dagen, och dessutom kappslar av örten Agnus Castus, tror att den heter kyskhetsört på svenska men är ej 100%, den finns att köpa på internet/hälsokosts affärer i Europa kanske även i Sverige. Agnus Castus är hormonreglerande och har använts sen urtider för allt som har med hormoner att göra ie pms, klimakteriebesvär, akne, migrän etc. Örten måste användas  regelbundet i 3 - 6 månader innan man märker någon effekt.

HildaM

« Svar #19 skrivet: 13 aug-06 kl 18:21 »
Jag använder hela växten. Blandat med hallonblad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser