Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  killing "HJÄLP!!!"  (läst 1362 gånger)

Pedgren

killing "HJÄLP!!!"
« skrivet: 02 apr-08 kl 09:11 »
Nu har min ena get fått två killingar. Den ena är pigg och glad men den andra är alldeles vek. Den är nu ca 1½ dag gammal. Just nu får jag mjölka geten en gång i timmen och ge killingen. Vi får väl se hur det går.
« Senast ändrad: 04 apr-08 kl 21:27 av Pedgren »

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: killing
« Svar #1 skrivet: 03 apr-08 kl 10:42 »
Hur har det gått med lilla killingen?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Pedgren

SV: killing
« Svar #2 skrivet: 04 apr-08 kl 17:00 »
Jag har ett jätteproblem. Han är nu 4 dagar gammal och sugreflexen är helt borta, vilket betyder att vi i princip får tvinga i honom maten. Han kan inte längre gå. Jag tänker mig att det bästa vore att lägga ut honom i ladan tillsammans med sin bror under värmelampan och låta naturen ha sin gång. Jag känner nu att det bara är livsuppehållande, det vi håller på med.

Vad tycker ni?

P.S. Svara gärna snabbt!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: killing "HJÄLP!!!"
« Svar #3 skrivet: 05 apr-08 kl 00:18 »
Om det ser helt kört ut, är det nog snällare att ta bort honom.

Pedgren

« Svar #4 skrivet: 05 apr-08 kl 09:11 »
Kanske en dum fråga, men hur då? Vad är bäst?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #5 skrivet: 05 apr-08 kl 10:05 »
Det är jättesvårt att rädda en killing som är i det stadiet som du beskriver. Vad Gruff menar är nog att det är "humanare" att avliva killingen än att försöka få den piggare vilket den antagligen ändå inte blir.
Tyvärr
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Pedgren

« Svar #6 skrivet: 05 apr-08 kl 10:19 »
Jo, jag är med på det men hur ska jag bäst avliva honom?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 05 apr-08 kl 10:58 »
Det är klokt att ha en slaktpistol hemma. Speciellt de gångerna då våra kära skadar sig så illa att väntan på veterinär skulle vara inhumant. (O.B.S. att jag inte menar detta tillfälle) Känner du någon som slaktar hemma? En jägare med gevär? Hur som helst, ett skott bakom där hornen skulle suttit och avblodning. Och är du sån som inte fixar det (med all respekt), en spruta hos veterinären.

Pedgren

« Svar #8 skrivet: 05 apr-08 kl 11:08 »
Killingen klarade inte natten.

Tack för all hjälp!

Hälsningar Peter

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 05 apr-08 kl 13:53 »
Liten då  :'( Det är alltid jobbigt när sånt händer.

Pedgren

« Svar #10 skrivet: 05 apr-08 kl 18:02 »
Jo, det var jobbigare än vad jag väntat mig. Kanske en egoistisk grej då man jobbat så hårt för att få den att överleva, men han själv ville aldrig riktigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1765 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser