Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hård mage! Hjälp!  (läst 12149 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Hård mage! Hjälp!
« skrivet: 31 mar-08 kl 20:37 »
Min blandis har fått hård mage på senaste dagarna. Hon äter Doggy Light som inte har varit någon problem med innan. Hon har lätt för att lägga på sig! Är 10 år. Har blötlagt fodret för att se om det kan hjälpa lite. Har blivit något bättre.  Finns det någon som har något tips??
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Byracka

• -
SV: Hård mage! Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 20:54 »
Att ett stort paket bregott per 20 kg hund sätter fart på peristaltiken kan jag personligen bekräfta.
 Annars har ett jättelass slaktrens samma effekt.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 21:04 »
Jag menar ett realistikt förslag!!! Annars hade jag kunnat peta i henne vilken skit som helst från en annan bajs-tråd! :-X
Någon som kanske KAN något?

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 31 mar-08 kl 22:38 »
Rå lever är lösande.

filurfigur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 apr-08 kl 06:15 »
Ni kan ju annars testa att blanda ner rivna/mosade grönsaker och frukt som hundar tål och som inte ger motsatt effekt. Tex päron, äpple, sallad. Lite hackade aprikoser kanske.

Annars är det ju bra om hundar är lite hårdare i magen, just för att analsäckarna tömms lite varje gång de bajsar, precis som de ska. Hundar som alltid är mer åt det lösa hållet i magen kan ju få problem med att analsäckarna inte tömms som de ska.

Men jag vet inte hur hård ni menar att er hund är, och den ska ju såklart inte vara så hård att den har problem med att bajsa.

Hoppas det fixar sig.   :)

Birgit

« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 19:38 »
Som Byracka skrev, så är fett ett bra sätt att få fart på magen. Slaktrens är också betydligt nyttigare en Doggy Light och brukar hålla hunden i trim. Det är spannmålen i hundfodret som får magen att krångla på många hundar. Det är inte deras magar gjorda för.

filurfigur

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 20:14 »
James Wellbeloved har kommit med ett foder nu där de bytt ut spannmålen mot grönsaker.

Sånt verkar komma mer o mer på marknaden, antagligen för att hundägare verkar bli mer o mer måna om vad de egentligen stoppar i sina hundar... Lite intressant.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 13 apr-08 kl 20:45 »
Tack för era svar! Hon får nu blötlagt foder med linfrö och majslolja. Fungerar riktigt bra!

Ice

« Svar #8 skrivet: 14 apr-08 kl 09:03 »
Om det blir ett återkommande problem och nuvarande åtgärd inte hjälper i längden så finns på Apoteket ett receptfritt medel som heter Inolaxol. Det är som små frön som du kan strö över den blötlagda maten och den hjälper magen att normaliseras, hjälper alltså både mot diarre och förstoppning...är ingen regelrätt medicin som jag har fattat det utan fröna stimulerar tarmen att arbeta normalt på något sätt. Fungerar kanon på både hundar och människor...

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #9 skrivet: 14 apr-08 kl 09:10 »
ett bra förslag Byracka, ska ha det i minnet nästa gång nån av mina hundar är "hård" i magen.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-08 kl 09:19 »
Jag hade en tik, som alltid blev hård i magen då hon löpte.
Fick tips av vet. att ge henne parafinolja inga stora mängder.
Det fungerade.
Hedemorahöns

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 20 apr-08 kl 13:11 »
Jag hade en tik, som alltid blev hård i magen då hon löpte.
Fick tips av vet. att ge henne parafinolja inga stora mängder.
Det fungerade.

Jag köpte också parafinolja till slut. Det gick inte över så hon behövde lite hjälp. Gav henne en dos på 30 ml i fredags. Det räckte! Nu funkar magen bra igen. Men hon får fortsätta med våt mat eftersom hon är blivit lite känslig på gamle-dar!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-08 kl 18:07 »
Vad bra att hunden mår bra igen. :D
Hundar som vi, blir blir märkta av åren.
Hedemorahöns

dinky

« Svar #13 skrivet: 03 maj-08 kl 21:37 »
Min blandis har fått hård mage på senaste dagarna. Hon äter Doggy Light som inte har varit någon problem med innan. Hon har lätt för att lägga på sig! Är 10 år. Har blötlagt fodret för att se om det kan hjälpa lite. Har blivit något bättre.  Finns det någon som har något tips??
Hej
du kan prova ett produkt som heter stomax det är till hund o katt,
det hjälpa till att få igång magen.....

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 maj-08 kl 00:05 »
en burk sardiner i olja lite då och då ger bra glans åt pälsen och bra för maggen :)

diet torrfoder ger ofta lite för lite av "johnsons lubrication oil" :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
Antti Lehtinen, ärt, Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser