Jag brukar inte salta förrän på tallriken, då får varje person salta efter sin smak.
Det finns de som säger att salt vid tillagning av kött drar ut en del av köttsaften, men jag vet inte om det är "vetenskapligt belagt" eller ett allmänt tyckande.
Skivorna steker du väl bäst i stekpanna (eller hellre på kolgrill, själv grillade jag rådjursfilé härom helgen). Lägg i de rumstempererade köttbitarna i en ordentligt het smörad panna. Sänk temperaturen något när köttet hamnat på plats (en hög initial temperatur "låser" köttporerna så att vätskan inte riunner ut, effekten blir ett saftigare och smakrikare kött). Stek på den sidan tills det börjar tränga upp köttsaft på ovansidan, då är det dags att vända. Vänd köttet och stek knappt lika länge på den sidan också.
Det som händer när kött är helt genomstekt är att proteinerna i köttet koagulerar och köttet blir hårt. Dä'rför kan man känna på ett köttstycke när det är helt genomstekt. Men oxfilé brukar vara av så hög kvalitet att du inte behöver genomsteka det. Det gör serveras åtminstone rosa, gärna med dragning åt blodigt. Tycker i alla fall jag.