Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxfilé  (läst 2035 gånger)

Memi

Oxfilé
« skrivet: 31 mar-08 kl 20:31 »
Hej, jag har fått hem oxfilé, som jag aldrig ätit förut, men det låter ju så himla lyxigt, så skulle vilja ha lite recept på nåt lyxigt men ändå billigt som man kan göra med oxfilé. Bra om köttet blir så mört som möjligt. Har fått en stor hel bit o ett gäng tjocka skivor. Jag har inte någon såndär ugnstermometer som jag har hört kan vara bra..
Nån som har några goda tips??

Tack på förhand! :)

Byracka

• -
SV: Oxfilé
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 21:18 »
Hela bitar och tjocka stycken anrättas bäst genom att efter salt och peppar brynas i het panna för att sedan i en kall panna efterstekas i 125 grader tills köttet är efter tycke genomstekt.

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 21:25 »
Jag brukar inte salta förrän på tallriken, då får varje person salta efter sin smak.
Det finns de som säger att salt vid tillagning av kött drar ut en del av köttsaften, men jag vet inte om det är "vetenskapligt belagt" eller ett allmänt tyckande.

Skivorna steker du väl bäst i stekpanna (eller hellre på kolgrill, själv grillade jag rådjursfilé härom helgen). Lägg i de rumstempererade köttbitarna i en ordentligt het smörad panna. Sänk temperaturen något när köttet hamnat på plats (en hög initial temperatur "låser" köttporerna så att vätskan inte riunner ut, effekten blir ett saftigare och smakrikare kött). Stek på den sidan tills det börjar tränga upp köttsaft på ovansidan, då är det dags att vända. Vänd köttet och stek knappt lika länge på den sidan också.

Det som händer när kött är helt genomstekt är att proteinerna i köttet koagulerar och köttet blir hårt. Dä'rför kan man känna på ett köttstycke när det är helt genomstekt. Men oxfilé brukar vara av så hög kvalitet att du inte behöver genomsteka det. Det gör serveras åtminstone rosa, gärna med dragning åt blodigt. Tycker i alla fall jag.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 01 apr-08 kl 09:42 »
Just wipe it's ars and put it on a plate. Modulo stavning, men jag gillar iallafall mycket blodigt kött. Ugnstermometer är ett måste, eller egentligen ska man ha 2 elektroniska, kostar en 100/styck på clasisjön. Den ena sätter man i köttet och den andra i ugnen.

Bryn steken i en stekpanna med mycket smör.
Sätt ugnen på lägsta möjliga värdet och sätt steken med termometer i en kall ugnskål i ugnen.
När steken är 2-3 grader under ugnstemperaturen så höjer man ugnstemperaturen med 5 grader, repetera till kötttemperaturen är 55 grader.

Har man en bra ugn så har den delta-t inbyggd, men den billigaste sådan ugn jag har sett kostade finfina 70kkr.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 01 apr-08 kl 10:31 »
Det är inte kattskit att grava oxfilé

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Bokohammare, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser