Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lär man valpen att äta fast föda?  (läst 2037 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hur lär man valpen att äta fast föda?
« skrivet: 31 mar-08 kl 15:33 »
Hej igen!
Det är jag med storpudeln Louise och hennes 10 valpar!
De har hunnit att bli 3  veckor nu och vi har gett dem rå oxfärs 3 dagar i rad, en liten liten klump var. De älskar det! Det vi tycker är konstigt det är att om vi lägger köttfärsen i en liten skål, då får de inte i sig den utan vi behöver hålla i den. Undrar... finns det något sätt att lära dem slicka i sig från skålen?
www.vingesus.se/louise
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

vallhunden

• Västergötland
SV: Hur lär man valpen att äta fast föda?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-08 kl 16:05 »
Jag brukar ge lite majsvälling med lite köttfärs i. Köttfärs är så klibbigt att det kan vara svårt att äta den direkt ut skål, men lapa vätska kan de...
Sen tar jag bort köttfärsen efter några dagar och ger mosat uppblött foder med majsvällingen i istället. Sen kan du gå på känn. Om de inte får så mycket di, så kan du fortsätta med majsvälling ett tag för att vara säker på att de får i sig vätska. Valpfodret ska vara rejält uppblött och mosat om du ger det enbart.

Ger du mjölkersättning, så ge det istället för majsvälling.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #2 skrivet: 31 mar-08 kl 16:06 »
Jag brukar ge lite majsvälling med lite köttfärs i. Köttfärs är så klibbigt att det kan vara svårt att äta den direkt ut skål, men lapa vätska kan de...
Sen tar jag bort köttfärsen efter några dagar och ger mosat uppblött foder med majsvällingen i istället. Sen kan du gå på känn. Om de inte får så mycket di, så kan du fortsätta med majsvälling ett tag för att vara säker på att de får i sig vätska. Valpfodret ska vara rejält uppblött och mosat om du ger det enbart.

Ger du mjölkersättning, så ge det istället för majsvälling.

Tack!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 09 apr-08 kl 08:04 »
Kan bero på att de får fastföda för tidigt. Det varierar ju mellan raser och individer. Jag brukar ge mina fil med råa ägg i från 3½ vecka. köttfärs först vid 4. Då brukar de käka direkt oavsett var jag lägger det. Efter ytterligare någon vecka får de större bitar osv. Däremot får de aldrig hundfoder innan de är 7-8 veckor och då endast i små mängder.
Hundfoder innehåller spannmål, visserligen växer de bra på det, men skelettet hinner inte med. Det finns forskning i USA och Italien om detta och de anser att spanmålsbaserad kost är huvudorsaken till HD hos hundar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser