Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lerduvor  (läst 4856 gånger)

leifhh

• Gäst
lerduvor
« skrivet: 31 mar-08 kl 12:59 »
En okunnig fråga om lerduvor....

Jag funderar på att köpa en billig lerduvekastare för hemmabruk. Har lite långt till skjutbanan....

Men då funderar jag på hur det är med lerduvor, bryts de ner eller får man dras med fula skärvor i tid och evighet där man väljer att skjuta?

Filip Skräplund

SV: lerduvor
« Svar #1 skrivet: 01 apr-08 kl 03:31 »
Jag är rätt okunnig själv men lite road av lerduveskytte så jag googlade lite.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lerduveskytte
Asfalttjära bryts ju inte ner i första taget, men det vittrar nog ner till småsmulor med tiden.
Dessutom blir skärvorna övervuxna av gräset inom sådär tio år skulle jag tro.
Duvorna kan innehålla PAH-olja som inte är så miljövänligt.
Det finns också biologiskt nedbrytbara, men dyra lerduvor. Har bara sett liten storlek för luftgevär.
Sen är det ju blyet och bullret.
Det här är nog det mest miljövänliga: http://www.lerduveskytte.nu/?gclid=CO2A38_ZuJICFQ8lQgod4zTSbQ
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 03:34 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 09:56 »
Jag hade hela skogen full med fluoriserande lerduvor,och skall inte göra om det.Men det var dom av asfalt,har för mig att det finns i lera som bryts ner fortare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 apr-08 kl 10:59 »
hittade "miljöduvor" på torsbo handels. får kolla med dem hur de funkar innan jag köper några.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1522 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser