Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är timmerstugor ekologiska?  (läst 15456 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #20 skrivet: 31 mar-08 kl 23:35 »
sen blir det nog att ställa den på plintar bara..jag tror att det är enklast.

frågan är om betong är ekologiskt..det kanske man inte tänker på  :-\

angående plintar..måste man gräva ner dom i marken eller ställer man dom bara där + plankor på?

Plintar kan man hitta begagnade eller göra genom att stapla natursten på varandra. Gräv ur - är du riktigt ambitiös till frostfritt. Lägg ca 10 cm makadam. Ställ ner plinten/naturstensstapeln. Fyll igen.

Skulle det sätta sig så pumpa upp med domkraft och lägg under en sten där det behövs.

Ska du har röranslutningar så är det viktigare med att det inte sätter sig även om tillvägagångssättet i princip är detsamma. Grunda bättre. Kanske lite gjutning.

Till ett uthus 2,5 x 6 meter så grävde jag ca 40 cm. La ner en begagnad betongplatta (till trädgårdsgången) 40x40 cm i botten. Ställde sedan en betongplint på som jag kommit över på ett sågverk. Totalt 6 st plintar till detta hus. Skulle det vara dubbelt så brett så skulle jag haft 3 st plintar till - dvs 9 st.

ES
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 23:39 av ersam »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #21 skrivet: 31 mar-08 kl 23:39 »
Någon som har isoleringsvärdet på trä?
Så man vet vad det motsvarar i vanlig isolering.

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #22 skrivet: 31 mar-08 kl 23:41 »
japp det låter mycket bra med torv prinsen..synlig timmer på insidan är fint tycker jag och utsidan spelar mindre roll..ser det trevligt ut så visst varför inte.."gräset" på taket är fint tycker jag.

jag tänkte mest eftersom stugorna byggs på ett speciellt sätt så har man kanske inte så mycket valmöjligheter när det gäller utseendet för att det ska samtidigt vara isolerat.

stommen där prinsen..sväller inte stockarna när det är varmt och blir vått?



survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #23 skrivet: 31 mar-08 kl 23:42 »
bild 2

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #24 skrivet: 31 mar-08 kl 23:45 »
men som sagt timmerhus e ekologoska...
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #25 skrivet: 31 mar-08 kl 23:48 »
Någon som har isoleringsvärdet på trä?
Så man vet vad det motsvarar i vanlig isolering.

Jag får kalla kårar av sådana här sidor men det är alltid bra att ha koll på världen där ute: http://www.tillaggsisolera.nu/  :P

Urkkk.

ES

PS. Sen är det inte riktigt så lätt att jämföra eftersom en viktig tanke med timmerstommen är att den ska magasinera värmen får rummet. Alltså i det fallet ska det inte isolera.
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 23:50 av ersam »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #26 skrivet: 31 mar-08 kl 23:52 »
Snygga bilder.  8)

Stommen timras så att den har möjlighet att röra sig och svälla när det blir fuktigt. Trä är ett levande material som rör sig.

Jag tror att vi är inne på liknande byggprojekt survivorman. Inte heller min stuga blir stor.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #27 skrivet: 31 mar-08 kl 23:55 »
Jag får kalla kårar av sådana här sidor men det är alltid bra att ha koll på världen där ute: http://www.tillaggsisolera.nu/  :P


Jag räknade ut vad vi skulle spara på att lägga in 450 mm extra isolering: 500 kronor om året. Då hinner man ju dö innan det går ihop.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #28 skrivet: 01 apr-08 kl 00:02 »
En bild:

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #29 skrivet: 01 apr-08 kl 00:04 »
ja det är vi nog prinsen..en bit land bara sen är det klart..vi fåt börja med att smälla upp ett tält där sen kämpa.

den här var mysig  :)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #30 skrivet: 01 apr-08 kl 00:04 »
Jag räknade ut vad vi skulle spara på att lägga in 450 mm extra isolering: 500 kronor om året. Då hinner man ju dö innan det går ihop.
Enligt den räknaren skulle jag tjäna 11400 kr per år om jag tilläggsisolerade 45+45 mm. Kostnad för motsvarande mängd isolering på Byggmax är 9854 kr.
Med tanke på att jag bränner Pellets för runt 15000 kr på ett år så känns det totalt oseriöst! Ska nog ta ett snack med dom! >:(

ES

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #31 skrivet: 01 apr-08 kl 00:04 »
En till:

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #32 skrivet: 01 apr-08 kl 00:12 »
Håller med dig i det du skriver. En byggnads totala energiåtgång under dess livstid är att beakta.

Jag tänker mig minst 10 tum på timmerstockarna, men man klarar sig nog med 6-8 tum i södern.


Nu har jag hittat värmeisoleringsförmågan hos trä.
10 tum (350mm) virke motsvarar 72 mm mineralull. Så det blir inte någon vidare bra isolering.
Ännu större problem får du precis över och under drevningen. För där är stocken betydligt smalare än 350mm.
Visst kan man klara sig med en stor kamin. Men då får man frysa så fort det slocknar eller om man har varit iväg och jobbat.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #33 skrivet: 01 apr-08 kl 00:13 »
Mycket trevliga stugor ni lägger in bilder på!

Vad man tjänar pengar på tilläggsisolering! Har räknat ut följande:
Väggar 11400 kr + bjälklag 3400 kr + källare 10900 kr = 25700 kr
Med tanke på att jag eldar pellets för 15-16000 kr så känns det som en väldigt bra affär! Lägger jag då dessutom in att byta ut mina otäta tvåglasfönster till isolerglas så får jag ytterligare 4123 kr. http://www.energifonster.nu/calculation/

Hur kan man spara 30000 kr på en uppvärmningskostnad på 15000 kr?

ES
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 00:23 av ersam »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #34 skrivet: 01 apr-08 kl 00:14 »
Att hitta mark är inte lätt när man har lite krav på vad man vill ha. Men jag kämpar på med letandet och slår till direkt när det rätta ställer dyker upp. Sen blir det timmerstuga på direkten.

Vart i landet siktar du?

En sista bild... tror jag...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #35 skrivet: 01 apr-08 kl 00:22 »
Nu har jag hittat värmeisoleringsförmågan hos trä.
10 tum (350mm) virke motsvarar 72 mm mineralull. Så det blir inte någon vidare bra isolering.
Ännu större problem får du precis över och under drevningen. För där är stocken betydligt smalare än 350mm.
Visst kan man klara sig med en stor kamin. Men då får man frysa så fort det slocknar eller om man har varit iväg och jobbat.

Precis som ersam skrev så lagrar timmret värmen i väggen för att sedan avge den till rummet. Men jag tvivlar inte på dina siffror Rosten. De stämmer säkert.

En liten stuga blir kall fort men i gengäld så blir det inga stora ytor att värma upp. Med en murad skorstensstock dröjer sig värmen kvar längre.


Edit: 10 tum är väl 25,5 cm?

« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 00:28 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #36 skrivet: 01 apr-08 kl 00:23 »
mycket fin bild prinsen  :P

men dom stockarna ser ju rejäla ut..dom borde väl isolera bra tycker man eller?

det där kan inte vara 350mm?!


jag vill gärna bo i skogen..slippa grannar osv ( viktigast ). och gärna någon timme eller två från stockholm.

så typ utanför strängnäs eller utanför uppsala eller nåt.

och du själv prinsen?


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #37 skrivet: 01 apr-08 kl 00:35 »
Väggarna på senaste bilden är inte så tjocka som 350 mm.

Jag letar en hel del uppe i Norrland... men vart det sedan blir i slutändan vet man aldrig. Mark/skog kostar en hel del, men det är riktigt dyrt kring kusterna och storstäderna.

Edit: Förresten vågar jag nog inte på mig att gissa stockens tjocklek på bilden.

« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 00:53 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

survivorman

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #38 skrivet: 01 apr-08 kl 00:35 »
aha  :o där ser man även ett jättebra förslag på plintar..har dom staplat golvplattor..smart!!

den bilden sparar jag  8)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Är timmerstugor ekologiska?
« Svar #39 skrivet: 01 apr-08 kl 00:49 »
Jag har uppgifter från Finland: över 20 cm i diameter fyller kraven för åretomboende i södra Finland, K-värde under 0,60, och kan därför användas också i vanliga bostadshus. I Lappland använder man en diameter över 25 cm.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 2 användare (1 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser