Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näbbringar... ?  (läst 5876 gånger)

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
Näbbringar... ?
« skrivet: 11 okt-07 kl 20:19 »
Det finns ju ringar på Högberga också. De har även Näbbringar! Vad är det och varför använder man sådant? :o
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ringmärka
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 21:11 »
Vill bara varna lite för "skruvringarna" de har på garnngården som ser ut som spiraler i olika färger. De kan skada hönsen eller ankorna om man har otur. Är lite opålitliga. Vet en som hade en anka som blev halt för ett tag sedan. När han tittade efter noggrannare så hade benet svällt och ringen skar in lite i benet. Den hade gått sönder på nå't sätt och blev då väldigt vass. Vet inte om ringen var gammal så den blivit lite slapp eller vad det berodde på, men en annan kvinna som också hörde det sa att hon inte använder såna ringar längre för det kan gå snett med dem.
Jag har ringat endel av mina höns med srf:s ringar. Tycker att det är smidigt att hålla koll på dem snabbt genom att kolla på färgen på ringen.
Det där med näbbring tror jag är för fasaner om jaginte minns fel. För att förhindra att de ska hacka på varandra elelr nå't sånt. Nåå'n annan som har bättre koll?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Ringmärka
« Svar #2 skrivet: 12 okt-07 kl 08:05 »
Näbbringar är till för fasaner och andra fåglar som kan hacka och skada varandra. Den gör sa att de inte kan stänga näbben helt, men de kan äta och dricka normalt ändå vad jag förstår. Har alltså inget med märkning att göra.

Visst går det att märka med gamla ringar. Alla ringar har ju ett eget nr och tar man och skriver upp det nr och när djuret är fött i en liten bok har man ju den som "kom i håg". På utställning gäller ringarna i 7 år bakåt också.


Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
SV: Ringmärka
« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 13:34 »
Fick min katalog från Högberga och undrar vad näbbringar är för något? Vad är det bra för?

http://u3060.shellkonto.se/bilder/292.gif

Någon som vet?
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 13:34 av Brännbols ompla. »
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ringmärka
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 13:41 »
Tänkte exakt samma sak när jag fick min häromdagen, länge undrat vad de ska vara bra för ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Ringmärka
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 13:46 »
Jag hade precis för mig att jag hade läst något om näbbringar här i forumet innan, jag sökte och hittade detta:

Näbbringar är till för fasaner och andra fåglar som kan hacka och skada varandra. Den gör sa att de inte kan stänga näbben helt, men de kan äta och dricka normalt ändå vad jag förstår. Har alltså inget med märkning att göra.

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Knopparp

  • Inlägg: 254
    • Halland
SV: Ringmärka
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 13:52 »
Tack, vi trodde vi var de enda som inte förstod vad näbbringar skulle vara till...   :-[ :P
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser